Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Ännu en vecka i Åre avverkad och har två konstateranden.

- En knapplift mellan transportsträckan från Hummeln till Gondolenplatån borde verkligen bli verklighet. Kan inte vara särskilt krångligt/dyrt.

- En pist från Tyskhuvudet via Tegeskogen ner till där Englandsliften och Gunnliliften går i Tegefjäll hade kunnat bli riktigt häftigt.
Investeringar i knapp och släpliftar utanför barnområde bör förbjudas och straffas med stening alternativt spö med käpp.

Sätta en sittlift på en 300 meter lång sträcka verkar en smula i överkant?
Ja, det verkar dumt.

Bättre då att bygga en 6 stol express nere från dalen. Vill du ha 300 meter långa släplifter finns det ett flertal andra skidorter som fyller kraven.

Jag vill si det er lite troligt att någon kommer att investera i knapp/släplifter i ett så attraktivt skidområde som Hummel/Gondol platån måste anses vara. Det kostar alldeles för mycket för ställets image, upplevelse och kund nöjdhet.

Det är ju trots allt Sveriges absolut högst profilerade skidområde vi snackar om. Russinet på kakan kommer inte att vara en 300m släplift..

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ja, det verkar dumt.

Bättre då att bygga en 6 stol express nere från dalen. Vill du ha 300 meter långa släplifter finns det ett flertal andra skidorter som fyller kraven.

Jag vill si det er lite troligt att någon kommer att investera i knapp/släplifter i ett så attraktivt skidområde som Hummel/Gondol platån måste anses vara. Det kostar alldeles för mycket för ställets image, upplevelse och kund nöjdhet.

Det är ju trots allt Sveriges absolut högst profilerade skidområde vi snackar om. Russinet på kakan kommer inte att vara en 300m släplift..
Alltså, det finns ju en 8-stolslift från dalen. Den heter VM-8an.
Vi pratar här om att koppla samman transportsträckan från Hummeln utan att behöva åka ner i dalen. Avlasta VM-8an och koppla samman Stjärntorget med Gondolenplatån samt vidare transportväg till Rödkullen.

Det behövs det ingen ny 6-stolslift från dalen till; en 300-meters knapp/ankarlift räcker fint. Ser inte det kontroversiella med detta.
Räcker tom med en 280-meter lång lift.

Alltså, det finns ju en 8-stolslift från dalen. Den heter VM-8an.
Vi pratar här om att koppla samman transportsträckan från Hummeln utan att behöva åka ner i dalen. Avlasta VM-8an och koppla samman Stjärntorget med Gondolenplatån samt vidare transportväg till Rödkullen.

Det behövs det ingen ny 6-stolslift från dalen till; en 300-meters knapp/ankarlift räcker fint. Ser inte det kontroversiella med detta.
Räcker tom med en 280-meter lång lift.

Som jag har förstått planen kommer det att byggas en 6stol express för att avlasta VM8.

Att investera i en "släplift" (Låg capex) med liftgubbar (Hög opex, sätt till vilket problem det löser) för de som inte vill åka skidor ner till dalen känns onödigt.

Det är nog lättare för Stefan att ta en capex smäll för en 6a en opex för något som inte löser problemet.

Folk är ju faktiskt i Åre för att åka skidor och inte lift. Problemet är inte att du behöver gå för att det inte finns en 300m lift från transporten.. problemet är att det är för liten kapacitet i VM8an.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Som jag har förstått planen kommer det att byggas en 6stol express för att avlasta VM8.

Att investera i en "släplift" (Låg capex) med liftgubbar (Hög opex, sätt till vilket problem det löser) för de som inte vill åka skidor ner till dalen känns onödigt.

Det är nog lättare för Stefan att ta en capex smäll för en 6a en opex för något som inte löser problemet.

Folk är ju faktiskt i Åre för att åka skidor och inte lift. Problemet är inte att du behöver gå för att det inte finns en 300m lift från transporten.. problemet är att det är för liten kapacitet i VM8an.
Därför föreslog jag en knapplift, en sådan som går när behov finns, där man själv drar loss själva knappen.
Det kräver ingen personal. Minns inte vad de heter, men finns bl.a. om man vill ta sig upp på Högegga i Trysil.

Därför föreslog jag en knapplift, en sådan som går när behov finns, där man själv drar loss själva knappen.
Det kräver ingen personal. Minns inte vad de heter, men finns bl.a. om man vill ta sig upp på Högegga i Trysil.
Det handlar nog om att få fallhöjd meter för varje investerad krona i totala kostnaden.

Vi åker till Åre för att åka skidor, en medelgod skidturist i Åre kör 5-6000 fallhöjds meter över en dag för att bli trött (Trött skidturist = nöjd kund)

En ny 6a a 3000 personer i timmen x 450 m ger systemet 10.800.000m/dag under 8 timmar.

En ny knapplift a 700 personer i timmen x 50m ger systemet 280.000m/dag

Nu er ju kruxet att en genomsnittliga skidåkare behöver 6000m och en 6a kan tillfredsställa 1800 personer med det under en dag medans knappliften klarar av att ge 46 personer detta.

Nu kan man ju såklart göra vurpan att det endast handlar om att lyfta upp folk till gondolen, javisst. Men det flyttar ju endast problemet som är att det är för lite kapacitet i liftfallhöjd/skidåkare i nuvarande system. Att tapetsera berget med ankarlifter/knapplifter kommer inte att ge önskad effekt som är nöjda/trötta skidåkare.

Det behövs effektiva lifter som lyfter upp kunderna så att de kan få sina 6000m på kort tid så att de kan spendera mer tid att fika, äta, shoppa eller slagga på soffan i sin stuga och inte stå i vägen för proffs som dig och mig :)

För Skistar att bygga en knapplift eller en 6stol är nog mer eller mindre samma process/projekt. Förhandling med markägare, Bygglov, Upphandling, Diverse Entreprenad/Bygg, Driftsättning, Underhåll, Utbildning/Staffning av personal med mera. Sammantaget gör nu detta att en enkel liten lift som du önskar inte håller kostnadseffektiviteten jämfört en modern express lift.

fredw

Aktiv medlem
Iofs inte fel om en kort knapp kunde hjälpa skidfolket från Åre by och Sadeln/Björnen direkt upp till högzon en solig vindstilla dag utan att behöva ner och köa vid VM8:ans dal. Men grundproblemet är ju att kabinbanan sedan länge inte funkar trots att den "finns" på pistkartorna ännu. Instämmer alltså i att inte "smålappa" utan istället ta tag i de stora behoven.

pd

Aktiv medlem
Vi åker till Åre för att åka skidor, en medelgod skidturist i Åre kör 5-6000 fallhöjds meter över en dag för att bli trött (Trött skidturist = nöjd kund)
Njae, en topp hundra turist åker 35 000 - 40 000 fhm på en vecka, men de allra flesta åker betydligt mindre än det. Men det ändrar inte logiken i ditt resonemang som jag helt och hållet håller med om.

PisteCarver

Aktiv medlem
Njae, en topp hundra turist åker 35 000 - 40 000 fhm på en vecka, men de allra flesta åker betydligt mindre än det. Men det ändrar inte logiken i ditt resonemang som jag helt och hållet håller med om.
Aldrig funderat på, vad är en ”topp hundra turist”?
Kollade mina sparade SkiTracks filer, ligger på 6.000 - 7.500 fhm en normal dag som startar kl 9 - 9.30 på morgonen.
Då är man lagom nöjd och trött efter en givande dag i backen.:)

Med lite tur sätter de upp hummelliften som ersättare för 1000. Antar dock att det kommer en släplift där med argumentet att en sittlift blir stående vid dåligt väder.

Det är ju rätt i sak men också fel tänkt då faktum är att ingen vill vara där uppe vid dåligt väder samt att Gondolen/Högzon stänger ju direkt vid vind. 1000 är ju i ett betydligt skyddad läge jämfört med gondolen och således är det ju troligtvis inget problem att köra den som en sittlift, fungerade ju bra förr i tiden som jag minns det 😀

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det handlar nog om att få fallhöjd meter för varje investerad krona i totala kostnaden.

En ny 6a a 3000 personer i timmen x 450 m ger systemet 10.800.000m/dag under 8 timmar.

En ny knapplift a 700 personer i timmen x 50m ger systemet 280.000m/dag

Nu er ju kruxet att en genomsnittliga skidåkare behöver 6000m och en 6a kan tillfredsställa 1800 personer med det under en dag medans knappliften klarar av att ge 46 personer detta.

Nu kan man ju såklart göra vurpan att det endast handlar om att lyfta upp folk till gondolen, javisst. Men det flyttar ju endast problemet som är att det är för lite kapacitet i liftfallhöjd/skidåkare i nuvarande system. Att tapetsera berget med ankarlifter/knapplifter kommer inte att ge önskad effekt som är nöjda/trötta skidåkare.

Det behövs effektiva lifter som lyfter upp kunderna så att de kan få sina 6000m på kort tid så att de kan spendera mer tid att fika, äta, shoppa eller slagga på soffan i sin stuga och inte stå i vägen för proffs som dig och mig :)

För Skistar att bygga en knapplift eller en 6stol är nog mer eller mindre samma process/projekt. Förhandling med markägare, Bygglov, Upphandling, Diverse Entreprenad/Bygg, Driftsättning, Underhåll, Utbildning/Staffning av personal med mera. Sammantaget gör nu detta att en enkel liten lift som du önskar inte håller kostnadseffektiviteten jämfört en modern express lift.
Förstår vad du menar. Jag ser dock denna som en lösning att öppna upp mer transporter över berget. Säg att man bor i byn och vill till Rödkullen för lättare åkning och/eller skidskola. Då finns transportsträckorna över berget, men de saknar vissa partier för lättare åkning. Denna hade varit en lösning för detta.
Nåväl.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Iofs inte fel om en kort knapp kunde hjälpa skidfolket från Åre by och Sadeln/Björnen direkt upp till högzon en solig vindstilla dag utan att behöva ner och köa vid VM8:ans dal. Men grundproblemet är ju att kabinbanan sedan länge inte funkar trots att den "finns" på pistkartorna ännu. Instämmer alltså i att inte "smålappa" utan istället ta tag i de stora behoven.
Haha, ja jag åkte Kabinen för första gången på väldigt länge den här veckan. Corona och otur med tajming gjorde att det inte blivit av.
Den är otymplig, men jäklar vad kul det är när den får fart och man åker över stolparna. :)

Förstår vad du menar. Jag ser dock denna som en lösning att öppna upp mer transporter över berget. Säg att man bor i byn och vill till Rödkullen för lättare åkning och/eller skidskola. Då finns transportsträckorna över berget, men de saknar vissa partier för lättare åkning. Denna hade varit en lösning för detta.
Nåväl.
Ett annat problem med platsen är att området redan är kaosartat med skidåkare som kommer nerför transporten, nerför damutför samt ner från hummeltransporten.

Att sen ha en liftkö och lift kommer ju ytterligare skapa problem.

pd

Aktiv medlem
Säg att man bor i byn och vill till Rödkullen för lättare åkning och/eller skidskola. Då finns transportsträckorna över berget, men de saknar vissa partier för lättare åkning.
Men då är det faktiskt enklare att knata upp till WC-liften, åka Bräckeleden till Bräckeliften och därifrån glida ner till Rödkullen. Och på den tiden när det fortfarande kändes övermäktigt så tog jag skidbussen direkt från byn upp till Rödkullen. Största bekymret när man är helt ny i den alpina världen är att lyckas och våga orientera sig. Åker man upp eller ner på fel ställe så kan det ju sluta med att man förirrar sig in i en allt för svår backe och tanken på att gå ner för backen i pjäxor bärandes skidor och stavar är lika realistisk som att gå på händer på en slak lina över Lapporten. Att då skicka upp folk på Hummeln känns inte helt optimalt. Time to kill your darling!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Tittar på Emil Stegfeldts vlogg från St Moritz och noterar att deras pistkartor har röda kryss eller gröna ringar över liftarna i kartorna för att visa om de är öppna eller inte.
Det låter som en väldigt bra lösning. Kanske något för Åre med sina ständiga liftöppningar/stängningar att anamma.

Och när ni ändå är igång; ta tillbaka den gamla pistkartan och bara uppdatera med det som ändrats. Mycket snyggare förr.

Bilagor

• Tavlapng.png
    Tavlapng.png
    273.6 KB · Besök: 110

Alex27

Medlem
Men då är det faktiskt enklare att knata upp till WC-liften, åka Bräckeleden till Bräckeliften och därifrån glida ner till Rödkullen. Och på den tiden när det fortfarande kändes övermäktigt så tog jag skidbussen direkt från byn upp till Rödkullen. Största bekymret när man är helt ny i den alpina världen är att lyckas och våga orientera sig. Åker man upp eller ner på fel ställe så kan det ju sluta med att man förirrar sig in i en allt för svår backe och tanken på att gå ner för backen i pjäxor bärandes skidor och stavar är lika realistisk som att gå på händer på en slak lina över Lapporten. Att då skicka upp folk på Hummeln känns inte helt optimalt. Time to kill your darling!
Eller så kan vi som vet vägen från hummeln till gondolen bara hålla den för oss själva och fortsätta åka den. För mig funkar det :)

fredw

Aktiv medlem
pd, jag ritade in en väg som du kan få testa åt oss utomstående, och sedan återkomma med rapport. Kanske får du ta det litet försiktigt vid de ställen som jag ringat in på sträckans höjdkurva till höger...

1647947256328.png

PisteCarver

Aktiv medlem
pd, jag ritade in en väg som du kan få testa åt oss utomstående, och sedan återkomma med rapport. Kanske får du ta det litet försiktigt vid de ställen som jag ringat in på sträckans höjdkurva till höger...

Visa bilaga 17510
Enligt vad jag kan se på din höjdkurva, så kommer han att behöva både klätterutrustning och fallskärm.😬

Alex27

Medlem
Ja, under högsäsong finns det roligare ställen att vara på. Men med det sagt så tror jag faktiskt att de två nya liftar som är planerade till nästa år kommer att bättra på genomströmningen av de centrala delarna av systemet så att barnfamiljerna kan ta sig mellan Rödkullen och Björnen utan att behöva använda VM8:an eller VM6:an.
Har tänkt på detta i ett tag och fattar verkligen inte varför barnfamiljer ska hela vägen från rödkullen till björnen eller tvärtom.

fredw

Aktiv medlem
Har tänkt på detta i ett tag och fattar verkligen inte varför barnfamiljer ska hela vägen från rödkullen till björnen eller tvärtom.
När Sadelliftens 300 meters fallhöjd (varav endast ca 220 återstår efter den första transporten) är stängda pga blåst återstår 190 meter fallhöjd i Björnen. Och vid motvind i Hermelinen och Järven så får du staka dig nedåt i backarna (om du inte är en j-kel på att skejta).

Första gången min dotter var med i alperna, 9 år gammal, så klämde vi Sella Ronda åt båda hållen (inte på samma dag iofs). Och hon är inte någon fantom. Året efter åkte vi svarta backar tillsammans i Madonna di C, och när hon var 12 så fick vi in även glaciären Marmolada på Sella Ronda-dagen. Varför? Får fundera på hur jag ska formulera det. Och nej jag vet, Rödkullen och Marmolada är inte jämförbara.

Ett annat svar är: För att antalet bäddar i Sadeln/Björnen numera kraftigt överstiger områdets liftkapacitet.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
För att nybörjarbackar och framförallt skidskolorna är lokaliserade till dessa två om man inte vill åka till Duved.
Skidskolorna i Björnen går åt först, därefter Rödkullen och till sist Duved.

Alex27

Medlem
Ibland vill man ut på äventyr, mina barn stortrivs i ullådalen och då behöver vi ju ta oss dit.

Det är ju en trevlig utflykt med lunchen på Buustadmon.
Men om man bor i björnen tar man väl ändå bilen till rödkullen om man vill åka där. Jag vet inte så mycket om det egentligen då jag har stuga nära undersåker och alltid åker bil (eller buss)

pd

Aktiv medlem
Men om man bor i björnen tar man väl ändå bilen till rödkullen om man vill åka där.
Eller så kan man ta bussen. Men vem vill åka bil eller buss när man kan åka skidor??? En del av charmen med Åre är ju just att området är så pass stort att man faktiskt kan röra sig i det och flytta sig från ett berg till ett annat.

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Plockar bort alla parkeringar nere vid VM8an? I sådana fall, vart ska gäster parkera? Funderar också på vem som upplåter sin mark, tänker att Skistar inte äger alla mark i byn direkt.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp