Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

farsan56

Aktiv medlem
Slakten har börjat. Sörjd och saknad av….. inte mej i alla fall 😃
BFD48741-573A-4C29-81CC-B41B3FFE1512.jpeg

fredw

Aktiv medlem
Slakten har börjat. Sörjd och saknad av….. inte mej i alla fall 😃 Visa bilaga 18188

Vart ska man nu åka om man vill ha blåmärken på lårens baksida?? Jag hade iofs jobbat upp en teknik där man dämpar stolen med handen en aning just före ”impact”. Man är ju gammal räv från den tiden där även en pinnig fast tvåstolslift kändes som lyx.

pd

Aktiv medlem
Vart ska man nu åka om man vill ha blåmärken på lårens baksida??
Finns en tvåstolare mellan Arabba och Alta Badia som kommer med rejäl fart och lyfter direkt efter att man klivit på så där kan du få både blåmärken och förnedring av att trilla ur liften. Letar på kartan och ser att den rackaren heter Vizza.

fredw

Aktiv medlem
Duger det med trestolare så finns t.ex Evettes, Retour Pendant och Chavanne i Chamonix. På lite närmare håll har väl bland annat Riksgränsen okopplade stolliftar?

Ja och Abisko etc men det var iofs en mer retorisk fråga… 😉
Hade inte WC-liften faktiskt en nedre åldersgräns pga detta? I vilket fall var det dags för eutanasi.

farsan56

Aktiv medlem
Med tanke på dom mängder av spritflaskor som tittar fram under sittliftarna när snön smälter så kan dom kalla den: SexaiSexan.🥃

Jag fattar inte hur folk tänker (eller inte) när man ser hur det ser ut under liftarna. Så mycket skit. Flaskor, burkar och div. skräp.
Hur jävla svårt kan det vara att slänga skiten när man kliver av liften?:mad:

Ursäkta urspårningen, nu är jag lugn och fin igen.😇

pd

Aktiv medlem
Stjärnliften är ett namn som skulle funka.
Ja, det har ju fungerat förr. Det hette (enligt wikipedia) föregångaren till WC-liften som hade nästan samma sträckning. Det går faktiskt fortfarande att se var den gick på flygbilderna. Vidare går det att läsa att Stjärnliften var Åres första stolslift så kan det möjligen nu bli den första liften i Åre och kanske Sverige som går in på generation tre?

HakanBarman

Aktiv medlem
Ja, det har ju fungerat förr. Det hette (enligt wikipedia) föregångaren till WC-liften som hade nästan samma sträckning. Det går faktiskt fortfarande att se var den gick på flygbilderna. Vidare går det att läsa att Stjärnliften var Åres första stolslift så kan det möjligen nu bli den första liften i Åre och kanske Sverige som går in på generation tre?
Det fanns ju en stollift som hette stjärnliften bortåt timmerstugan innan de byggde VM6. Nästan samma sträckning som VM6:an.

89Olle

Medlem

Samtliga tre ärenden om nya liftar på Åreskutan fick grönt ljus av kommunstyrelsen. Arbetet med detaljplanerna kan dröja till 2026 men om de prioriteras så kan liftarna bli verklighet snabbare.
Artikeln refererar till nya transportliften i Ullådalen, Gondol projektet & nya sittliften vid VM8 & "Kommunstyrelsen beslutade att bifalla samtliga tre ansökningar om planbesked".

Planbesked = kommunen tänker inleda ett planläggningsarbete. Så det finns inget grönt ljus vad jag förstår det för att börja bygga nya liften vid VM8:an än, MEN om kommunen prioriterar ärendet så finns nog fortfarande chans (som skistar hoppades på) att besked kommer & arbetet kan starta (innan nästa säsong).

Dubbis

Aktiv medlem
Finns en tvåstolare mellan Arabba och Alta Badia som kommer med rejäl fart och lyfter direkt efter att man klivit på så där kan du få både blåmärken och förnedring av att trilla ur liften. Letar på kartan och ser att den rackaren heter Vizza.
6-chair i Breckenridge är precis en sådan som du beskriver. Gammal 2-stol som kommer med en jädra fart. Har man lyckats ta emot med handen före låren så väntar nästa överraskning - ett satans gung som fick min kompis att ramla av. Plums ner i snön. På pistkartan leder den upp till Imperial Chair från vänster.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Stötte av en slump på Beckenridge Gondola från Beckenridge i Colorado och insåg att det påminner lite om något jag tyckt man hade kunnat ha i Åre; en gondol som kopplar ihop områden utöver att ta upp skidåkare på berget.
Beckenridge Gondola har flera stopp och kopplar samman byn i dalen med bostadsområden och ett "högfjälls"-område.
Den går hela tiden under säsong och är gratis att åka.

Man hade kunnat ha något liknande i Björnänge-Björnen.
Björnänge ska ju nu bli en riktig by; tänk er en tågstation vid spåret och en gondol som går därifrån, ett stopp uppe vid ICA, sen över E14 upp till Björnen Centrum. Kanske avsluta uppe vid toppen av Järvenliften.
Då kan folk bo/parkera nere i Björnänge och ändå ha tillgång till Björnen. Man kan ta tåget upp utan att behöva bil.

Samma sak om Rödkullen blir verklighet. Istället för att alla ska åka bil upp för Ullådalsvägen kan en gondol byggas från VM-8an (andra sidan Alpina Nationalarenan), stopp vid Bräcke innan den når Rödkullen.
Då kan man ta sig från byn (med en promenad) till Rödkullen utan bil.

Förutom att underlätta för folk att inte behöva bilen så hade det kopplat samman byn ganska bra. Föräldrar/släktingar som inte åker kan ändå följa med barn på skidskola osv.
Förstår såklart att det finns andra prioriteringar i Åre, men dessa hade kunnat bli ganska bra.

Bild på Beckenridge och hur jag tänker att Björnen och Rödkullen hade kunnat gå.

Bilagor

• Beckenridge.png
    Beckenridge.png
    159.8 KB · Besök: 96
  • Björnengondol.png
    Björnengondol.png
    95.5 KB · Besök: 96
  • Rödkullengondol.png
    Rödkullengondol.png
    85.3 KB · Besök: 98

Dubbis

Aktiv medlem
Stötte av en slump på Beckenridge Gondola från Beckenridge i Colorado och insåg att det påminner lite om något jag tyckt man hade kunnat ha i Åre; en gondol som kopplar ihop områden utöver att ta upp skidåkare på berget.
Beckenridge Gondola har flera stopp och kopplar samman byn i dalen med bostadsområden och ett "högfjälls"-område.
Den går hela tiden under säsong och är gratis att åka.

Man hade kunnat ha något liknande i Björnänge-Björnen.
Björnänge ska ju nu bli en riktig by; tänk er en tågstation vid spåret och en gondol som går därifrån, ett stopp uppe vid ICA, sen över E14 upp till Björnen Centrum. Kanske avsluta uppe vid toppen av Järvenliften.
Då kan folk bo/parkera nere i Björnänge och ändå ha tillgång till Björnen. Man kan ta tåget upp utan att behöva bil.

Samma sak om Rödkullen blir verklighet. Istället för att alla ska åka bil upp för Ullådalsvägen kan en gondol byggas från VM-8an (andra sidan Alpina Nationalarenan), stopp vid Bräcke innan den når Rödkullen.
Då kan man ta sig från byn (med en promenad) till Rödkullen utan bil.

Förutom att underlätta för folk att inte behöva bilen så hade det kopplat samman byn ganska bra. Föräldrar/släktingar som inte åker kan ändå följa med barn på skidskola osv.
Förstår såklart att det finns andra prioriteringar i Åre, men dessa hade kunnat bli ganska bra.

Bild på Beckenridge och hur jag tänker att Björnen och Rödkullen hade kunnat gå.
Bra idé! Gondolen i Breckenridge var den självklara starten på skiddagen. Byn är ganska utsträckt och platt längst ner så om man inte är sugen på att harva grön transportsträcka sista biten så tar man gondolen istället.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Satt och kollade på lägenheterna de säljer i Vik och kom att tänka på denna diskussion i en annan tråd där jag föreslog en skoter/längdled under elledningarna mellan Tott och Sadeln, men som inte gick.
Dela skoter och längd, nej tack! Det skulle döda allt som man vill ha med längd.
Den skulle behöva gå igenom bebyggelse, skoterförbud!
Sträckan innehåller höjdskillnader som man inte vill ta med längdskidor.
Vilken jäkla glädjedödare jag är
😩

Nya friska idéer tack!

Påmindes även om diskussionen att Sadelexpressen egentligen skulle gått nerifrån Vik med ny parkering och skidtorg.
Leden under elledningarna kanske inte lämpar sig för längdskidor, men vad sägs om utför?
En transportlift, som man har mellan Lindvallen och Högfjället i Sälen, som man bara kan hoppa på och hoppa av.
Då hade alla boende norr om E14 plötsligt fått mycket närmare till ski-in/ski-out.
2,6 km säger kartan. Den i Sälen är 3,8 km.
Och man hade haft en back-up att ta sig mellan byn och Sadeln/Björnen riktigt stormiga dagar.

Vad säger Farsan56, hade de boende gillat det? Där bor ju mest locals.

Bilagor

• transport.png
    transport.png
    401.1 KB · Besök: 93

farsan56

Aktiv medlem
Ja en lift utanför dörren hade varit trevligt.
Men jämfört med sälens som går på platten så innehåller denna kuperad terräng som gör det svårt.
Framför allt så finns det inte plats då området i höjd med Torpet är bebyggt så högt upp mot totten så ovanför sista husen är det riktigt brant terräng.
Så det är vägar och hus överallt som sätter stopp.
Tyvärr 😩

rodney_piston

Aktiv medlem
Cyklade förbi idag. Det går framåt, eller neråt. Eller……
Ni fattar vad jag menar. Visa bilaga 18292 Visa bilaga 18293
Nu var det något år sedan jag var och cyklade i Åre sist. Men som jag minns det brukade vi ta tvåan ganska ofta och sen cykla lite uppåt till lite roligare leder har jag för mig. Något trick en lokal bekant visade oss om man ville slippa folk och köa till 6an. Men det går inte i år alltså?

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ja en lift utanför dörren hade varit trevligt.
Men jämfört med sälens som går på platten så innehåller denna kuperad terräng som gör det svårt.
Framför allt så finns det inte plats då området i höjd med Torpet är bebyggt så högt upp mot totten så ovanför sista husen är det riktigt brant terräng.
Så det är vägar och hus överallt som sätter stopp.
Tyvärr 😩
Jo det stämmer såklart. Tänker mig att en sån transportlift gör att man kan använda den där det är plant och så kan man åka där det är brant. De brukar ju gå bara 2-3 meter över marken så man når lätt bygeln.
Ja, man hade nog fått jämna ut marken en smula och skapa lite avsatser för de färdande.
De korsningar med vägar jag kan se är Totthyllan (där det redan finns en tunnel), Granlidsvägen samt Solbringsvägen. Skulle väl behövas någon tunnel under vägen. Men sådana är ju ganska vanliga i hela Åre, särskilt uppe i Björnen.
Sen har vi området ovanför Tottens By som du nämner. Det är väl det knixigaste då. Hmm.
Får anlita Sweco som får göra en platsanalys. :D

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Apropå gräva/bygga fram leder så minns jag när vi skulle ta oss från Rödkullenliften till Gondolen så var det riktigt jobbigt att ta sig fram på den plana Worldcupleden. Det blåste mot och det var riktigt plant.
Tänkte direkt när vi åkte ner för Rödbranten att man borde kunna få till en led bort dit med bättre lutning och mer vindskyddad precis vid trädlinjen.
Dvs där Rödbranten börjar innan den svänger ner hade man kunnat få till en led. Hade väl krävt lite grävning och tillfix för att få som en avsats.
Men hade nog blivit bra. Lär bara öka trycket när Rödkullen ska bli by och folk därifrån ska bort mot gondolplatån.

Bilagor

• Screenshot_20220610-104227_FATMAP.jpg
    Screenshot_20220610-104227_FATMAP.jpg
    314.3 KB · Besök: 92

farsan56

Aktiv medlem
Nu var det något år sedan jag var och cyklade i Åre sist. Men som jag minns det brukade vi ta tvåan ganska ofta och sen cykla lite uppåt till lite roligare leder har jag för mig. Något trick en lokal bekant visade oss om man ville slippa folk och köa till 6an. Men det går inte i år alltså?
Nä, just nu är det lite tajt då liften är nerplockad.
Så i år finns den inte som backup till Hummeln då den står pga vind.
Då får man cykla på platten bort till 8an. Om nu den går i vinden.

Hawk100

Aktiv medlem
Vilka är bättre på att göra sådana utredningar? :)
Sweco gör säkert bra utredningar, men de blir så dyra. Dels för att de styr o planerar dåligt, dels för att de sätter in juniora/nyutexaminerade men tar fullt betalt för dem. Det medför att antalet timmar springer iväg eftersom de måste söka svar eller beräkna allt. En mer senior eller rutinerad konsult hade ofta redan vetat svaret baserat på tidigare erfarenheter……

Tråkigt att Sweco väljer att jobba så, men det är en medveten strategi för att få hög omsättning och tjäna mycket…..😈
Kundnöjdheten verkar mindre viktigt, men med LOU spelar det ju ingen roll om kunden blir missnöjd. Man får ju ändå vara med vid nästa upphandling….🤯

henke_dh

Ny medlem
Apropå gräva/bygga fram leder så minns jag när vi skulle ta oss från Rödkullenliften till Gondolen så var det riktigt jobbigt att ta sig fram på den plana Worldcupleden. Det blåste mot och det var riktigt plant.
Tänkte direkt när vi åkte ner för Rödbranten att man borde kunna få till en led bort dit med bättre lutning och mer vindskyddad precis vid trädlinjen.
Dvs där Rödbranten börjar innan den svänger ner hade man kunnat få till en led. Hade väl krävt lite grävning och tillfix för att få som en avsats.
Men hade nog blivit bra. Lär bara öka trycket när Rödkullen ska bli by och folk därifrån ska bort mot gondolplatån.
Hej!

Jag sprang en del i den skogen i mitt förra jobb och rekade för annat som inte (ännu:) blivit av. Att komma till platån går inte på ett bättre sätt än idag, trädgränsen på Rödkullekammen går i stort sett vågrätt till platån, så du har ingen lutning. Dock så finns det en naturlig hylla att bygga på längre ned, då skulle man kunna komma åt Årevägen och slippa 8:an när man skall in till Åre. Men det löser man ju lika lätt med att åka upp med Bräcke istället för Rödkullen, så någon vinst blir det eg inte. Jag tycker vi sparar den hyllan till något roligare, Kanske en cykelled:)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Hej!

Jag sprang en del i den skogen i mitt förra jobb och rekade för annat som inte (ännu:) blivit av. Att komma till platån går inte på ett bättre sätt än idag, trädgränsen på Rödkullekammen går i stort sett vågrätt till platån, så du har ingen lutning. Dock så finns det en naturlig hylla att bygga på längre ned, då skulle man kunna komma åt Årevägen och slippa 8:an när man skall in till Åre. Men det löser man ju lika lätt med att åka upp med Bräcke istället för Rödkullen, så någon vinst blir det eg inte. Jag tycker vi sparar den hyllan till något roligare, Kanske en cykelled:)
Tack för utförligt svar!

fredw

Aktiv medlem
Vad är det där gröna nere vid sjön? Gräs? Har ni grönt gräs i Åre?! Det brukar vara gult (eller frostvitt) när jag är där...

Försöker förstå dragningen av denna nya lift. Hjälp oss, farsan. Om de håller på att dra den fel så vill vi experter berätta det för dem i tid! ;)

Topp