Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

arne

Aktiv medlem
En låg transportsittlift med "plexiglasbubblor" mellan närmaste dalstationerna måste väl ändå vara huvudalternativet? Kan inte vara så dyrt, det är ju ganska platt. Det är ca 2,6 km och vindskyddat av skog nästan hela vägen. Ja jag vet att markägarna inte vill.

Visa bilaga 19793

Annars finns ju den här kraftledningsgatan där någon kreativ person kanske kan få till något. Typ den där transportliften i Sälenfjällen, med hop on/off? Ger möjlighet till ski in/out längs med. Visst, det är 4 km men man ska tänka utanför lådan.

Visa bilaga 19794

Vore det inte möjligt att bygga en lift från Ängena till Lillåstugan och sen ha två nedfarter, en från rödkullens dalstation och en från Lillåstugan? Liften behöver bara vara ca 1500m.

Bilagor

• transport.jpg
    transport.jpg
    36.7 KB · Besök: 100

fredw

Aktiv medlem
Det har du rätt i, det behövs en lift till. Men fördelen är att man får mer pistyta också.
Jo fast det är ganska flackt där, vilket leder just till att det behövs två liftar om man ska ha backar också (som ändå blir flacka...). Plus att markägarna då måste släppa till ännu mer. Jag tror de flesta är inne på nån sorts transportlift.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ja, det är såklart ett alternativ.
Samtidigt hade en gondol mellan Rödkullen och Tegeliftens dalstation eller toppstation möjliggjort fler transporter; även för icke-skidåkare. Om nu Rödkullen blir en egen by så kan ju även andra besökare ta sig till andra byn; Tegefjäll.
Tänker barnfamiljer, restauranggäster osv.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Något jag inte blir klok på är vad markägare i Ullådalen egentligen använder sin mark till? Eller vill de inte förstöra naturen?
Förstår kritiken mot Rödkullen (och framförallt den gräsliga nya Ullådalsstugan), men en gondol förstör väl egentligen ingenting?

arne

Aktiv medlem
Ja, det är såklart ett alternativ.
Samtidigt hade en gondol mellan Rödkullen och Tegeliftens dalstation eller toppstation möjliggjort fler transporter; även för icke-skidåkare. Om nu Rödkullen blir en egen by så kan ju även andra besökare ta sig till andra byn; Tegefjäll.
Tänker barnfamiljer, restauranggäster osv.

Vet inte hur alla andra tänker, men att ta sig mellan "byarna" i Åre/Duved utanför skidåkningstid är ganska smidigt med taxi/bil, så för mig är prioriteten helt klart att transportera skidåkare och ge oss bästa upplevelsen. Jag föredrar absolut att åka en lift upp och sen en transport ner istället för en "transportlift". Skulle funka med två släpliftar (som mellan Tege och Duved) som troligen är mycket billigare än en gondol (om inte markarbetena för att ordna en pist inte är för dyra).

fredw

Aktiv medlem
Och Åres kabin då? Jag såg att tvåkabelkabinen till Piz Val Gronda i Ischgl kan vara ett jämförbart projekt *om* man vill ha en ny kabinbana, även om den är kortare med lägre fallhöjd. Den har mycket bättre prestanda än Åres gamla kabinbana, som omräknat i dagens penningvärde kostade ca 400 miljoner kronor at bygga.
Kabinen till Piz Val Gronda kostade ca 210 miljoner kronor i dagens penningvärde.
Men finns sådana pengar? Skistar senaste vinst var ca 950 miljoner kronor.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Hittade denna gamla sida om offpiståkning på Mullfjället; där sägs det att en vessla kör folk från toppen av Duved Linbana till Mullfjällets topp när det är bra väder.
Kan inte hitta någon info om det; vet någon om dessa fortfarande går eller är det nedlagt? Hade ju varit trevligt om så var fallet och man kom upp dit.
(Kommer fortsätta hävda att liftar borde dras till toppen, men en vessla får duga så länge :) )

arne

Aktiv medlem
Hittade denna gamla sida om offpiståkning på Mullfjället; där sägs det att en vessla kör folk från toppen av Duved Linbana till Mullfjällets topp när det är bra väder.
Kan inte hitta någon info om det; vet någon om dessa fortfarande går eller är det nedlagt? Hade ju varit trevligt om så var fallet och man kom upp dit.
(Kommer fortsätta hävda att liftar borde dras till toppen, men en vessla får duga så länge :) )

Har inte sett en vässla där sen jag började vara i Åre för 12 år sen. Så tror inte det, men det är en ganska kort promenad.

arne

Aktiv medlem

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
"Varje stol kommer att stanna och stå still i fem sekunder på bergsstationen när man kliver av".

Nästa generation skidåkare ska alltså växa upp utan att få en stol som hugger dem i knävecken varje gång de åker upp?
Sådant bygger ju karaktär!

:D

zerode

Aktiv medlem
Nästa generation skidåkare ska alltså växa upp utan att få en stol som hugger dem i knävecken varje gång de åker upp?
Sådant bygger ju karaktär!

:D
Nja, den nya liften är en Cykellift anpassad för skidåkning, så den stannar till vid avstiget lite längre, vilket möjliggör att cyklisterna enklare kan ta av cyklarna från liften. Själva påstiget kommer vara som vanligt dock

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Och Åres kabin då? Jag såg att tvåkabelkabinen till Piz Val Gronda i Ischgl kan vara ett jämförbart projekt *om* man vill ha en ny kabinbana, även om den är kortare med lägre fallhöjd. Den har mycket bättre prestanda än Åres gamla kabinbana, som omräknat i dagens penningvärde kostade ca 400 miljoner kronor at bygga.
Kabinen till Piz Val Gronda kostade ca 210 miljoner kronor i dagens penningvärde.
Men finns sådana pengar? Skistar senaste vinst var ca 950 miljoner kronor.

Kommer inte bli någon fler kabinbana. Har i alla tider talats om problemen med nedisning. Tyvärr.

PisteCarver

Aktiv medlem
Kommer inte bli någon fler kabinbana. Har i alla tider talats om problemen med nedisning. Tyvärr.
Och pga blåst och nedisning är väl inte heller en gondolbana idealiskt har jag förstått.
Men, ingen har föreslagit en bergbana?
Är de väldigt mycket dyrare?
De är ganska vanliga i Schweiz och borde väl vara mer vädertåliga.
En bergbana upp till toppen och en mellanstation på vägen, kanske.
Senast jag åkte bergbana var i februari i Davos/Parsenn, ett trevligt tåg med glastak.
Och de brassar på i 50 km/h uppför berget, och man är uppe på 5 min.
Åre var först med kabinbana i Sverige, varför inte också bli först med bergbana?

EDIT: Glömde den korta gamla lilla bergbanan, förstås.
Om den räknas? ;)

fredw

Aktiv medlem
Och pga blåst och nedisning är väl inte heller en gondolbana idealiskt har jag förstått.

Det har iofs avhandlats i denna tråd förut, se länk nedan. Jag tycker det är en seriös idé.
En viktig synpunkt är att när vädret är så dåligt i högzonen att vanliga liftar stannar - då vill ingen dit upp ändå. Det gäller att bygga ett "tudelat" liftsystem så att lågzonsliftarna inte stannar bara för att det gungar i vinden på översta delen ovan trädgränsen. Vilket är mkt frustrerande med VM8an, och gäller att undvika med kabinens ev ersättare. En vädersäker nedre del behövs, och många av oss skulle kanske bli glada för en enkel men fungerande släplift upp till toppen för de soliga dagarna. Som på glaciärerna i alperna (inga jämförelser i övrigt).

PisteCarver

Aktiv medlem
Det har iofs avhandlats i denna tråd förut, se länk nedan. Jag tycker det är en seriös idé.
Sorry, jag hade inte koll på det. Följer inte den här tråden till 100%. Bor som bekant för långt därifrån och Åre tillhör då inte heller mina ”smultronställen”. ;)
En vädersäker nedre del behövs, och många av oss skulle kanske bli glada för en enkel men fungerande släplift upp till toppen för de soliga dagarna. Som på glaciärerna i alperna (inga jämförelser i övrigt).
De flesta toppstationer på glaciärer i Alperna når man med kabin eller gondol.🚠🏔️:)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Är de väldigt mycket dyrare?
De är ganska vanliga i Schweiz och borde väl vara mer vädertåliga.
En bergbana upp till toppen och en mellanstation på vägen, kanske.
Senast jag åkte bergbana var i februari i Davos/Parsenn, ett trevligt tåg med glastak.
Och de brassar på i 50 km/h uppför berget, och man är uppe på 5 min.
Åre var först med kabinbana i Sverige, varför inte också bli först med bergbana?

EDIT: Glömde den korta gamla lilla bergbanan, förstås.
Om den räknas? ;)
Japp, finns ju en påbörjad Bergsbana från torget. Skulle gått till toppen, men pengabrist gjorde att den stannar vid Fjällgården.
Jag har många gånger sagt att man borde bygga klart den. Modernisera och fortsätt upp höger om Östra Ravin till toppen. Då kan man dra vatten och el till toppstugan också. :)

Bilagor

• Bergsbanan.png
    Bergsbanan.png
    197.1 KB · Besök: 57

arne

Aktiv medlem
Japp, finns ju en påbörjad Bergsbana från torget. Skulle gått till toppen, men pengabrist gjorde att den stannar vid Fjällgården.
Jag har många gånger sagt att man borde bygga klart den. Modernisera och fortsätt upp höger om Östra Ravin till toppen. Då kan man dra vatten och el till toppstugan också. :)

Bergbanan i Åre har en kapacitet av 180 personer i timmen (skulle bli mindre om den blev längre). En modern variant finns: "Dome Express Funicular" i Les Deux Alpes som tar 1500 i timmen, men den är bara 1800 meter lång, så det skulle nog halveras om man byggde en motsvarande upp till toppen. Gondolen tar 3000 och moderna varianter ännu mer.

PisteCarver

Aktiv medlem
Bergbanan i Åre har en kapacitet av 180 personer i timmen (skulle bli mindre om den blev längre). En modern variant finns: "Dome Express Funicular" i Les Deux Alpes som tar 1500 i timmen, men den är bara 1800 meter lång, så det skulle nog halveras om man byggde en motsvarande upp till toppen. Gondolen tar 3000 och moderna varianter ännu mer.
Det handlar ju om hur långt och rymligt man gör tågsetet.
Parsenn Standseilbahn i Davos är byggd 2002 och tar 2200 pers/h.
Gamla Pitztal Gletscherexpress från 1983 är 3786 meter lång och övervinner 1111 höjdmeter på 10 min, och tar ändå 1620 pers/h.
En modern bergbana anno 2022 skulle naturligtvis vara ännu effektivare.

Edit:
Den gamla bergbanan i Åre är väl nästan byggd medan Buffalo Bill härjade i Vilda Västern, och inte så relevant att jämföra med. ;)

arne

Aktiv medlem
Gamla Pitztal Gletscherexpress från 1983 är 3786 meter lång och övervinner 1111 höjdmeter på 10 min, och tar ändå 1620 pers/h.

Edit:
Den gamla bergbanan i Åre är väl nästan byggd medan Buffalo Bill härjade i Vilda Västern, och inte så relevant att jämföra med. ;)

OK då är mitt enda argument (förutom pris som jag inte känner till) att det kan förstöra Susarbäcken för mig.

fredw

Aktiv medlem
OK då är mitt enda argument (förutom pris som jag inte känner till) att det kan förstöra Susarbäcken för mig.

Vi gör tunnlar under liften åt dig där det behövs, se bild. Skistars vinst närmar sig en miljard per år, hur dyr kan världens finaste bergbana bli?

Nuff said. När börjar bygget?

1665671206088.png

Här är en till (PC har säkert åkt den) som tar 2200 pers/timme. 9,3 km lång. toppstation på 3039 möh. OK det tar 33 minuter... men så invigdes den 1898 (nej inte 1998 - 1898!)

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Vi gör tunnlar under liften åt dig där det behövs, se bild. Skistars vinst närmar sig en miljard per år, hur dyr kan världens finaste bergbana bli?

Nuff said. När börjar bygget?
Det genererar mer intäkter att bygga semesterkaserner att fylla på liftköerna med. Glöm inte vad moderbolaget är ett för sorts bolag.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

Edit:
Spot on. Och även om en kabin kanske kan ta några hundra fler så är bergbanan som sagt mer driftsäker och pålitlig.
Och Åre som skidort är ju uppbyggt efter Davos som förebild så då är en förnyad bergbana bara en naturlig utveckling. :)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det hade nästan varit värt att låta en österrikisk/schweizisk byggare av bergbanor ta fram en offert för en modern och snabb Åre Bergbana från Åre Torg till Toppstugan för att få kostnad och möjlighet svart på vitt.
Sen kan man posta den här, skicka till kommunen, Skistar m.fl. för att få lite spridning. :)

Glisseur

Aktiv medlem
Det hade nästan varit värt att låta en österrikisk/schweizisk byggare av bergbanor ta fram en offert för en modern och snabb Åre Bergbana från Åre Torg till Toppstugan för att få kostnad och möjlighet svart på vitt.
Sen kan man posta den här, skicka till kommunen, Skistar m.fl. för att få lite spridning. :)
Nu är ju Bergbanan k-märkt så lycka till att riva och byta ut den. Lycka även till att hitta mark att bygga denna nya bergbana på. Du kan ju kolla det lokala motståndet mot att riva Kabinbanan och sedan fundera på hur samma motstånd mot att riva Bergbanan skulle arta sig.

Glisseur

Aktiv medlem
Det genererar mer intäkter att bygga semesterkaserner att fylla på liftköerna med. Glöm inte vad moderbolaget är ett för sorts bolag.
Nu är det ju andra aktörer än Skistar som står bakom den överväldigande majoriteten av dom kalla bäddarna i Åre. Är det ingen i den här tråden som ens tar reda på fakta innan dom postar?

arne

Aktiv medlem
Nu är ju Bergbanan k-märkt så lycka till att riva och byta ut den. Lycka även till att hitta mark att bygga denna nya bergbana på. Du kan ju kolla det lokala motståndet mot att riva Kabinbanan och sedan fundera på hur samma motstånd mot att riva Bergbanan skulle arta sig.

Om man ska gnälla lite mer, så är sträckningen inte så bra. Efter Fjällgården tänkte du gå till höger om Susabäcken, men väster om lillskutan. Finns inte någon riktigt bra ställe att stanna på där (man kan åka ner mot Susabäcken eller mot fjällgården (men dit kommer man ju redan). Var tänkte du ha en mellanstation?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Vem har sagt något om att riva Bergbanan?
Bygga ut & förlänga är inte samma sak som att riva.
Tagga ner lite.

Om man ska gnälla lite mer, så är sträckningen inte så bra. Efter Fjällgården tänkte du gå till höger om Susabäcken, men väster om lillskutan. Finns inte någon riktigt bra ställe att stanna på där (man kan åka ner mot Susabäcken eller mot fjällgården (men dit kommer man ju redan). Var tänkte du ha en mellanstation?
Jag föreställer mig att man behåller Fjällgården som mellanstation och att nästa stopp blir toppen.
Visst kan man först gå mot Lillskutan, men skulle bli många stopp och knepigt att få till en bra station där. Bergbanor måste ju ha en mer eller mindre konstant lutning; det kan man om man går längs med bergssidan.

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu är det ju andra aktörer än Skistar som står bakom den överväldigande majoriteten av dom kalla bäddarna i Åre. Är det ingen i den här tråden som ens tar reda på fakta innan dom postar?
Skistar dominerar semesterboende-förmedlingen i Åre (och på övriga Skistar orter) på ett närmast monopolaktigt sätt, samt att de äger hela liftsystemet. En modell som ser närmast grotesk ut när man jämför med en normal skidort i Alperna.
Där bokar man sitt hotell hos något av alla de små familjeföretag som driver hotell och lägenhetsuthyrning. Väldigt mycket trevligare än turist- och p-avgifts fabriken Skistar.
Åre har mellan 4 och 5 ggr fler kalla bäddar i förhållande till liftsystemets kapacitet än t ex Serfaus, Stubai och Zillertal (de orter som jag har jämfört med).
Något i utvecklingen har väl ändå gått rejält snett?
Och resultatet syns i de väldiga liftköerna under högsäsong. För att rätta till förhållandet bäddar/liftkapacitet räcker det inte med ett par nya liftar hit eller dit.
Eller är det så att det bara är 20% av vinterturisterna i Åre som åker skidor? I så fall blir det ju samma förhållande som i alporterna som jag nämnde ovan.

farsan56

Aktiv medlem
Vem har sagt något om att riva Bergbanan?
Bygga ut & förlänga är inte samma sak som att riva.
Tagga ner lite.

Jag föreställer mig att man behåller Fjällgården som mellanstation och att nästa stopp blir toppen.
Visst kan man först gå mot Lillskutan, men skulle bli många stopp och knepigt att få till en bra station där. Bergbanor måste ju ha en mer eller mindre konstant lutning; det kan man om man går längs med bergssidan.
Som @Glisseur sa den är K-märkt. Hur har du tänkt dig att bygga ut och förlänga en K-märkt bergbana från 1910?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Som @Glisseur sa den är K-märkt. Hur har du tänkt dig att bygga ut och förlänga en K-märkt bergbana från 1910?
Det är väl stationsbyggnaderna som är K-märkta, inte själva rälsen? Det är den som hade behövts bytas ut kan jag föreställa mig.
Kanske hade dalstationen behövts byggas ut bakåt, men görs det i samma stil så ser jag inget problem?

arne

Aktiv medlem

En bergbana måste ha mittstationen halvvägs upp (annars stannar egna vagnen i ödemarken). Så mittstationen hamnar nog ungefär vid fjällgårdsliftens topp. Kanske kan det funka med två mellanstationer på 1/3 avstånd.

Senaste inläggen

Topp