Skistars affärsverksamhet består av tre segment, drift av fjällanläggning, fastighetsutveckling och exploatering samt drift av hotellverksamhet (Enligt deras egen utsago) De arbetar dessutom tillsammans med Peab i ett gemensamt bolag, Skiab Invest AB. Läser man ÅR så har de 5,4 miljoner kvadratmeter mark och de räknar med att ca 50% är exploateringsbar, så 2,7 miljoner kvadratmeter vilket ger ca 2700 tomter a 1000 kvm per tomt. Säg att du snittar 8 bäddar per tomt (troligen lågt räknat) så kan du se fram emot minst 21 600 nya bäddar på deras egen mark. Nu är ju detta deras totala bestånd på alla destinationer, men de nämner att marken finns i bl.a. Ullådalen och Åre. Du kan också se fram emot fler upplevelsebackar framöver för tydligen vill skidåkare ”aktiveras” i nedfarterna. Parker, hopp etc köper jag, men om nedfarterna förvandlas till några j*vla tivolin för att folk ska underhållas medan de slöåker ned med mobilen i ena handen, det är inte min idé om minnesvärda fjällupplevelser iaf.
Om jag låter syrlig så förstår jag att bolagen letar nya intäkter, optimerar och driver för ökad vinst, är ju inga välgörenhetsinrättningar. Men det är väldigt tydligt var fokus är då boenden ploppat upp som svampar medan liftsystemen inte byggts ut i samma takt och det är nu måttligt kul om man är där för att åka skidor och inte stå i kö.
Förstår att som fastighetsägare att det är smidigt att hyra ut via Skistar och det är ju inte ett rent monopol, men att säga att de är rätt dominerande på sina orter är ingen underdrift.