Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Om jag inte missminner mig så skrev de ju glatt i senaste ÅR om hur mycket exploaterbar yta de har för nya bäddar, så visst ligger Skistar bakom många nya bäddar.Skistar dominerar semesterboende-förmedlingen i Åre (och på övriga Skistar orter) på ett närmast monopolaktigt sätt, samt att de äger hela liftsystemet. En modell som ser närmast grotesk ut när man jämför med en normal skidort i Alperna.
Där bokar man sitt hotell hos något av alla de små familjeföretag som driver hotell och lägenhetsuthyrning. Väldigt mycket trevligare än turist- och p-avgifts fabriken Skistar.
Åre har mellan 4 och 5 ggr fler kalla bäddar i förhållande till liftsystemets kapacitet än t ex Serfaus, Stubai och Zillertal (de orter som jag har jämfört med).
Något i utvecklingen har väl ändå gått rejält snett?
Och resultatet syns i de väldiga liftköerna under högsäsong. För att rätta till förhållandet bäddar/liftkapacitet räcker det inte med ett par nya liftar hit eller dit.
Eller är det så att det bara är 20% av vinterturisterna i Åre som åker skidor? I så fall blir det ju samma förhållande som i alporterna som jag nämnde ovan.
Nu kommer nog byggandet avta ganska kraftigt de närmaste åren, byggandet av otaliga fjällstugor har ju drivits av låga räntor så var och varannan svensk har lockats till att investera i en fjällstuga, givetvis ivrigt påhejat av Skistar som stått och gnuggat händerna i bakgrunden och presenterat fina kalkyler för uthyrning. Även byggherrarna har ju haft ”gratis” pengar så intresset har varit stort att bygga. Jag gissar att de är avsevärt färre som är sugna på att köpa fjällstuga med en ränta som är 3-5 ggr högre än de senaste åren så lugnar sig väl i något år iaf. Men Skistar kanske kan lova att höja uthyrningspriserna kraftigt för att få fram en fin kalakyl ändå och de kan ju göra det med sin närmast monopollika situation som PisteCarver skriver.
Tyvärr lär de ju också skjuta flera nya liftar på framtiden när resultatet pressas framöver, nästa rapport är viktigare för en VD oavsett de fagra ord som står i rapporterna och att tillfredställa skidåkarna med kortare liftköer. De rapporterade ju lite sämre siffror senast och lite lägre bokningsläge.