Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Fast det ser ju inte helt platt ut….??🤔

Om det kittlar i magen av att åka övre delen av Järvbacken så ser det ut att vara helt ok lutning.

Lär dock antagligen inte hända för om man tittar på fastighetskartan så är där bebyggt fram till en tomtgräns och på den tomten så är det skog och inget annat.

Nej, det där kan väl bli en helt okej nedfart. Spara skogen och skapa lite skogsåkning? Och en parkering där så kan långväga gäster söderifrån ta sig in i systemet utan att behöva trängas i Björnen Centrum och den redan överbelastade korsningen vid E14.
Det finns i princip ingen skog kvar längs den där liftsträckningen, bara några mindre fläckar. Och den skog som finns kvar rakt nedanför Copperhill är väldigt flack, eller lite brantare en väldigt kort bit rakt ovanför husen i Hårbörsta.

Skidanläggningen går vidare med att bygga trästaket i området. Perfekt, i snöstorm, för danskarna och stockholmarna att dividera om greater Copenhagen eller Stockholm är hjärtat i Skandinavien.

Finns det någon vindexpert/staketbyggare här? I teorin, hur stort hade man fått bygga ett trästaket i Duved för att vindsäkra allting från västliga vindar?

Den dyraste satsningen lär nog vara arbetet med fasta snökanoner i backarna som förbinder Duved med Tegefjäll. Var o kollade i Juli och det var rejält med grävmaskiner / bergborrningsmaskiner som var i arbete. Det ser inte så mycket ut ovan mark när spjuten är på plats, men det är inga små diken o rör det handlar om.

Den dyraste satsningen lär nog vara arbetet med fasta snökanoner i backarna som förbinder Duved med Tegefjäll. Var o kollade i Juli och det var rejält med grävmaskiner / bergborrningsmaskiner som var i arbete. Det ser inte så mycket ut ovan mark när spjuten är på plats, men det är inga små diken o rör det handlar om.
Kul att man ändå satsar lite på Duved/Tege med snökanoner och en shop i Tegetornet med skiduthyrning.
Själv hade jag ju velat förlänga Duveds Linbana och Tegeliften till toppen av Mullfjället och få till nedfarter från toppen, på sidorna och ner i ravinen mot Tegeforsen.
Men man får vara glad för det lilla. :)

Finns det någon vindexpert/staketbyggare här? I teorin, hur stort hade man fått bygga ett trästaket i Duved för att vindsäkra allting från västliga vindar?
Tror det största problemet har varit just när stolarna passerar runt vändhjulet på toppen. Då är bubblan uppfälld och när stolen går runt hjulet går den rätt in i vinden vilket har gjort att det rycker rejält. Kan man bara få bort den svaga punkten borde linbanan bli mycket mer driftsäker

Nu (igår) har i alla fall detaljplanen för den nya stolsliften bredvid VM8:an blivit antagen av samhällsbyggnadsnämnden, och den börjar gälla om 3 veckor om ingen överklagar.
Känns dock som det är ganska sannolikt att planen kommer överklagas till Mark- och miljödomstolen då de närmaste grannarna är väldigt kritiska.
Sedan ska det sökas bygglov för liften också vilket kommer ta ytterligare tid...

Från artikeln: "Det handlar om en breddning av Lundsrappet, gallring för skogsskidåkning i Duved samt anläggandet av en skicrossbana."

Så det verkar inte påverka liftplanerna direkt just nu, men det finns ju risk att länstyrelsen sätter stopp längre fram i samband med bygglov.

I SVT:s artikeln om ämnet skriver de: "Efter ovädret Hans måste ytterligare exploatering av skidsystemet göras med försiktighet, menar länsstyrelsen."

Ingen vet eftersom man inte kommer upp om det är stängt på framsidan :>
Klart man vet, man kommer ju upp från Huså-sidan! Åkte själv där i april i år, var luva på toppen, men vi kom upp från Huså nästan ända till toppen, ca 200 höjdmeter kvar bara. Fantastisk åkning ända ned till Huså, ingen vind, fin snö, helt ensam (förutom snövesslan som drog upp mig)! Man kom inte upp till toppen från Åre-sidan, pga luvan. Så, när inte Åre funkar, funkar Huså. Man åker helt enkelt så långt man kommer, och man kommer nästan alltid längre än på Åre-sidan.
DSC_1081.JPG

Klart man vet, man kommer ju upp från Huså-sidan! Åkte själv där i april i år, var luva på toppen, men vi kom upp från Huså nästan ända till toppen, ca 200 höjdmeter kvar bara. Fantastisk åkning ända ned till Huså, ingen vind, fin snö, helt ensam (förutom snövesslan som drog upp mig)! Man kom inte upp till toppen från Åre-sidan, pga luvan. Så, när inte Åre funkar, funkar Huså. Man åker helt enkelt så långt man kommer, och man kommer nästan alltid längre än på Åre-sidan. Visa bilaga 26136
Vackert!
Stärker min tes om att man borde dra Bergbanan till riktiga toppen. Då kan man ha en "centralstation" under toppstugan med tåget från Åre, Gondolen, 1000-metern och en gondol från Huså som alla stannar på samma vindskyddade ställe.
Då kan man ta vindsäkra bergsbanan upp från byn och sen åka på baksidan även om framsidan blåser för mycket.
Briljant! :cool:

Vackert!
Stärker min tes om att man borde dra Bergbanan till riktiga toppen. Då kan man ha en "centralstation" under toppstugan med tåget från Åre, Gondolen, 1000-metern och en gondol från Huså som alla stannar på samma vindskyddade ställe.
Då kan man ta vindsäkra bergsbanan upp från byn och sen åka på baksidan även om framsidan blåser för mycket.
Briljant! :cool:
Hade man kunnat skapa en stabil koppling mellan Åre och Huså hade man dessutom kunnat se det som ett infrastrukturprojekt, som @fredw och/eller @PisteCarver brukar säga man ser på vissa gondolprojekt i Alperna. :)

Inte ens släpliftarna vid sadeln. Mycket fattigt. Planen på 5 nya liftar presenterades ju för 2 år sedan.
Det ligger mycket järnbitar på en parkering i Årebjörnen nu. Det står "Sadeln" på klisterlappar på prylarna, så det kan nog tänkas vara något på gång. Det gamla lifthuset som var vid gamla Sadelliften är oxså tillsnyggat.
20230930_133051.jpg

Jag läser precis skistar rapport och Stefan skriver följande på sid 3 "Jag är stolt över alla nyheter vi presenterat till vintern såsom nya, moderna Söderåsen Express i Sälen, Lodge Express i Hemsedal samt utökad liftkapacitet i Sadelnområdet i Åre."

Kan någon som bor i Åre kolla om arbetet har börjat med Sadel området?

Jag läser precis skistar rapport och Stefan skriver följande på sid 3 "Jag är stolt över alla nyheter vi presenterat till vintern såsom nya, moderna Söderåsen Express i Sälen, Lodge Express i Hemsedal samt utökad liftkapacitet i Sadelnområdet i Åre."

Kan någon som bor i Åre kolla om arbetet har börjat med Sadel området?
Det är en del grävmaskiner i arbete i området upp mot Sadeln, så något är i alla fall på gång. Om det är för nya liften, eller allmänna förbättringar låter jag vara osagt. Transporten från Fjällgårdsexpress när den kommer fram till Sadelexpress berg är breddad. Var ganska smal tidigare, så visst händer det saker.

Det är en del grävmaskiner i arbete i området upp mot Sadeln, så något är i alla fall på gång. Om det är för nya liften, eller allmänna förbättringar låter jag vara osagt. Transporten från Fjällgårdsexpress när den kommer fram till Sadelexpress berg är breddad. Var ganska smal tidigare, så visst händer det saker.
Är det inte ganska sent att gräva nu? Tjälen borde sätta sig när som helst uppe på berget.

Det slog mig angående nya Lundsgårdsliften; finns det någon mer detaljerad projektinformation kring hur dalstation och bergstation ska se ut?
Det enda vi sett här är något halvklart streck på en karta. Men med tanke på placering och brant på berget så borde det krävas en del arbete för att få till dal och bergstation?

Det slog mig angående nya Lundsgårdsliften; finns det någon mer detaljerad projektinformation kring hur dalstation och bergstation ska se ut?
Det enda vi sett här är något halvklart streck på en karta. Men med tanke på placering och brant på berget så borde det krävas en del arbete för att få till dal och bergstation?
Dalstationen blir nog inte så svår att få till, den hamnar ju på parkeringen framför nationalarenan.
dalstationen.JPG

Toppstationen har jag dock inte sett några kartor eller ritningar för tyvärr.

Dalstationen blir nog inte så svår att få till, den hamnar ju på parkeringen framför nationalarenan.
Visa bilaga 26610

Bergstation är mellan slutet Lundsgårdsbranten/Stövelbranten. Där är det hyggligt plant och sedan tidigare grovschaktat i samband med att man avverkade den kommande liftgatan.

Visa bilaga 26610

Oj! Ska de ha den ända där nere? Men det är ju målområdet för Alpina Nationalarenan? Och under VM/Världscup är det ju temporära läktare och skärmar där?
Så märkligt ställe att ha den på. Vore ju rimligare att ha dalstationen en bit upp, ungefär där Lundsgårdsvägen slutar, där "Nya Lundgården" ligger. Hade dessutom varit närmare det nya "Åre View"-området.

Så märkligt ställe att ha den på. Vore ju rimligare att ha dalstationen en bit upp, ungefär där Lundsgårdsvägen slutar, där "Nya Lundgården" ligger. Hade dessutom varit närmare det nya "Åre View"-området.
Man måste som liftåkare kunna ta sig dit utan att korsa Störtloppet. Om man hade byggt som du tänkte hade man inte kunnat träna i Störtloppets nedre del (aldrig kunna köra fart för att det finns ingen yta att stanna säkert högre upp).

Oj! Ska de ha den ända där nere? Men det är ju målområdet för Alpina Nationalarenan? Och under VM/Världscup är det ju temporära läktare och skärmar där?
Som jag har förstått det så är det precis bredvid målområdet, så troligen inget som påverkar tävlingar, men liften kommer nog inte vara öppen för allmänheten under evenemang.
Bifogar två amatörmässiga bilder från paint hur det kan se ut när det är klart! 😂

Här kan du se illustrationskartan (som jag klippte ut den förra bilden ifrån) i sin helhet: https://are.se/dokument/byggabo/pla...esslift/7216-illustrationskarta-2321-p05-17-1

nationalarenan1paint.jpg
nationalarenan2.JPG

Man måste som liftåkare kunna ta sig dit utan att korsa Störtloppet. Om man hade byggt som du tänkte hade man inte kunnat träna i Störtloppets nedre del (aldrig kunna köra fart för att det finns ingen yta att stanna säkert högre upp).
Hmm, bra poäng.
Som jag har förstått det så är det precis bredvid målområdet, så troligen inget som påverkar tävlingar, men liften kommer nog inte vara öppen för allmänheten under evenemang.
Bifogar två amatörmässiga bilder från paint hur det kan se ut när det är klart! 😂

Här kan du se illustrationskartan (som jag klippte ut den förra bilden ifrån) i sin helhet: https://are.se/dokument/byggabo/pla...esslift/7216-illustrationskarta-2321-p05-17-1

Visa bilaga 26615Visa bilaga 26613
Snyggt!

Det är just därför den ska ligga där, för att det är i målområdet. Det är väl FIS som betalar för kalaset så tanken är ju en lift som i det närmaste är helt och hållet till för alpin racing och träning.

Under världscupen byggs det inga temporära läktare, dom få stackare som kommer och tittar på den tristessen har fullt tillräckligt med plats på den läktare som finns. Och läktaren under VM stod på den platsen där pumptracken ligger idag, så liften hindrar kommer nog inte hindra ett eventuellt läktarbygge om det skulle bli aktuellt någon gång i framtiden (och då får man hoppas att det blir för en WC i downhill på sommaren).

Det är väl FIS som betalar för kalaset så tanken är ju en lift som i det närmaste är helt och hållet till för alpin racing och träning.

Tycker det är litet strängt? Den servar trevliga åkytor som hittills ofta stått ganska tomma, fint för försiktiga åkare som tycker att det blåser för mycket ovanför trädgränsen, att Gästrappet är litet för brant upptill och att kön i VM8 är löjligt lång.
Men visst, den kommer väl ofta att vara upptagen för träning.

Som sagt, jag vet inte allt om den här liften men racing är huvudanledningen till att den byggs, sen hur vanliga skidåkare ska ha tillgång till den vet jag inte.

Tillbaka
Topp