Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Tror att drönare är mycket billigare på alla sätt jämf med helikopter, men att deras kapacitet ju inte är i samma storleksordning. Men intressant om man kan bli framdragen av drönare inom allemansrätten? Eller räknas det då som elfordon liksom elcyklar? Annars är ju drönare tillåtna i nästan hela fjällen (utom just nu, troligen pga miltärövning).

Visa bilaga 40355

Drönare stångas väl med luftfartsverket istället för markägare men jag får inte ihop ekonomin med flera drönare med dess piloter mot helikopter rent kapacitetmessigt. Men absolut kul om man kan få drönarindustrin å växa även på civila sidan. En kompis till mig jobbar som drönarpilot i dagsläget och jag är lite avundsjuk på honom pga. hans jobb även jag är måttligt intresserad av den typen av hobby.

Tydligen planeras det att byggas ny backe mellan störtloppet och lundsrappet

IMG_4306.webp
IMG_4306.webp
IMG_4306.webp

Sedär, jag såg artikeln om restaurang och hotellplanen, men missade den delen.
Var kan det tänkas vara; typ skogsområdet mellan Lundsrappet och Störtloppet?

Mellan störtloppet och Lundsrappet finns det inte speciellt mycket plats så tycker det låter konstigt. Har åkt i den nya liftgatan men kommer inte ihåg hur brant det var.

1758921401253.webp

Idetta område tror jag de menar. Kommer antagligen förstöra delar av bikeparken

Bilagor

• IMG_4307.webp
    IMG_4307.webp
    271.6 KB · Besök: 207
Enligt kartan är backen en förlängning av Slalombacken uppåt. Ser ut att börja i sista kurvan i Svartbergsleden innan Hummelplatån. Känns ganska logiskt när nya gondolen blir klar, istället för att staka över Hummelplatån fortsätter backen ner till Stjärnliften. När jag kikar höjdkurvor blir det nog en brant röd pist, som Gästrappet. Vid Stjärnliften kan man fortsätta ner i Slalombacken eller ta WC-leden till Stjärnbacken. Om kartan ovan är korrekt skapar det ett ganska bra åk hela vägen från Skutan till byn, Svartbergsleden efter 1000m är dock trist.

Röd - Stjärnliften Berg
Blå - ny backe
Grön - Hummelstugan

Bilagor

• IMG_5188.webp
    IMG_5188.webp
    113.3 KB · Besök: 168
Ooo.. första gången på flera år som vi får en ny pist i den här tråden..
Mycket liftar på befintliga ytor annars 😅

Vill minnas det som mycket brant ovanför stjärnliften men det kanske är åkbart? Kul

Men visst är det en ny lift på plankartan också? Som börjar vid F och löper längst nuvarande kabin?? 👀

Eller är det nuvarande kabin som syns fast det lila filtret ligger över..

Ja det ser ju ut så, missade helt den. Då är man inte inne och tassar på bikeparken häller

Kan bli en grymt rolig backe

Svårt att säga om liften, men vore väldigt konstigt om de inte byggde en lift som gick upp på svartbrerget så man kunde ta sig till starten på den nya backen om den är tänkt för tävlingar

Men visst är det en ny lift på plankartan också? Som börjar vid F och löper längst nuvarande kabin?? 👀

Eller är det nuvarande kabin som syns fast det lila filtret ligger över..
Det är Kabinbanan som syns, men delar är borta för filtret. Gondolen kommer ju ge access då det även blir mellanstation på Hummel. Om backen byggs som på bilden så blir det ju ett bra tillskott från Hummeln så alla slipper köra Pelikansvängen/Hummelbranten de dagar övre halvan av gondolen är stängd.

Ooo.. första gången på flera år som vi får en ny pist i den här tråden..
Mycket liftar på befintliga ytor annars 😅

Vill minnas det som mycket brant ovanför stjärnliften men det kanske är åkbart? Kul

Det är knappast åkbart ovanför slalombacken utan rejäla sprängningar. Om man åker skiers right hummel branten så finns det lite roliga partier, men de flesta av dessa slutar i stup på minst 2 meter (med mycket träd så jag vågar inte droppa nerför dem). Däremot finns det fina oytnyttjade ytor nedanför transporten mot VM8an. Hela den sidan går förstås att kallhugga och bygga trevliga pister (det är många som åker där redan i dag). Troligen har det dock ganska stor miljöpåverkan

Det är knappast åkbart ovanför slalombacken utan rejäla sprängningar. Om man åker skiers right hummel branten så finns det lite roliga partier, men de flesta av dessa slutar i stup på minst 2 meter (med mycket träd så jag vågar inte droppa nerför dem). Däremot finns det fina oytnyttjade ytor nedanför transporten mot VM8an. Hela den sidan går förstås att kallhugga och bygga trevliga pister (det är många som åker där redan i dag). Troligen har det dock ganska stor miljöpåverkan
Jag vet att det är som att svära i kyrkan för vissa, men är inte sprängning lite nyckeln till bra åk på Åreskutan (och Mullfjället)?
Det finns oerhört mycket potential, men diverse små hinder är ivägen för vad som kan bli riktigt bra grejer.
Kontrollerade sprängningar med planer för erosion och smältvattenrinning osv kan ge oss bra grejer.

Inte helt ovanligt med sprängningar i fjällmiljö; jag åkte i Branäs i våras; där var en av huvudnedfarterna helt och hållet en framsprängd dal.
Man ser den ganska tydligt på Eniros satellitbild när det är barmark:

Jag vet att det är som att svära i kyrkan för vissa, men är inte sprängning lite nyckeln till bra åk på Åreskutan (och Mullfjället)?
Det finns oerhört mycket potential, men diverse små hinder är ivägen för vad som kan bli riktigt bra grejer.
Kontrollerade sprängningar med planer för erosion och smältvattenrinning osv kan ge oss bra grejer.

Inte helt ovanligt med sprängningar i fjällmiljö; jag åkte i Branäs i våras; där var en av huvudnedfarterna helt och hållet en framsprängd dal.
Man ser den ganska tydligt på Eniros satellitbild när det är barmark:
Blev ju en bra sprängning i toppen av hovdebacken i Vemdalen också

Där tycker jag att du har fel, ovanför starten på slalombacken är det jättebra offpist, brant insteg i kombination med mycket träd gör det svårt första metrarna, men sedan är det finfint. En bred pist skulle bli toppen, dock är det trist att förlora denna kort men trevliga offpist.

Där tycker jag att du har fel, ovanför starten på slalombacken är det jättebra offpist, brant insteg i kombination med mycket träd gör det svårt första metrarna, men sedan är det finfint. En bred pist skulle bli toppen, dock är det trist att förlora denna kort men trevliga offpist.

Får låta bli att fega ur i branten och prova det i vinter.

Jag satt och hemnetscrollade lite och noterade något jag inte tänkt på förr; det verkar finnas en liten dal mellan Totthummeln och nån mindre kulle mellan Sadelexpressens topp och Tottliftens dal.
Har någon testat åka här?

Med lite glesning mellan träden kanske det hade kunnat ge lite fin skogsåkning?
Får kolla in nästa gång jag är uppe.

Bilagor

• Tott.webp
    Tott.webp
    103 KB · Besök: 178
Jag satt och hemnetscrollade lite och noterade något jag inte tänkt på förr; det verkar finnas en liten dal mellan Totthummeln och nån mindre kulle mellan Sadelexpressens topp och Tottliftens dal.
Har någon testat åka här?

Med lite glesning mellan träden kanske det hade kunnat ge lite fin skogsåkning?
Får kolla in nästa gång jag är uppe.
Det är ganska fin skogsåkning där. Radera inlägget genast!

Hittade något intressant när jag tittade på Åre Kommuns gällande detaljplaner; en planerad gondol från Vik till Sadeln, med en mellanstation bredvid där den nya restaurangen byggs, alltså i början på Hermelinenbacken.

Tyvärr finns inga planer att hitta hur man hade tänkt att den skulle gå och hur det skulle se ut i Vik, men av vinkeln på sträckningen ovan och under mellanstationen så ser dalstationen ut att ligga vid korsningen av E18 mittemot reningsverket och toppstationen där dagens Sadelexpressen ligger idag.

Hade onekligen varit häftigt med ännu en gondol i Åre med en mellanstation dessutom. Då hade folk kunna välja att åka den kortare nedre delen, eller åka hela sträckningen.

Hade varit fint för kommunikationen inom området också; boende i Sadeln hade kunnat ta buss/taxi till och från byn från Vik och inte behövt snirkla runt i gatorna med bil.

Hade nog kunnat bli en riktigt fin och lång backe från Sadelns toppstation ända ner till Vik.

Hittade något intressant när jag tittade på Åre Kommuns gällande detaljplaner; en planerad gondol från Vik till Sadeln, med en mellanstation bredvid där den nya restaurangen byggs, alltså i början på Hermelinenbacken.

Tyvärr finns inga planer att hitta hur man hade tänkt att den skulle gå och hur det skulle se ut i Vik, men av vinkeln på sträckningen ovan och under mellanstationen så ser dalstationen ut att ligga vid korsningen av E18 mittemot reningsverket och toppstationen där dagens Sadelexpressen ligger idag.

Hade onekligen varit häftigt med ännu en gondol i Åre med en mellanstation dessutom. Då hade folk kunna välja att åka den kortare nedre delen, eller åka hela sträckningen.

Hade varit fint för kommunikationen inom området också; boende i Sadeln hade kunnat ta buss/taxi till och från byn från Vik och inte behövt snirkla runt i gatorna med bil.

Hade nog kunnat bli en riktigt fin och lång backe från Sadelns toppstation ända ner till Vik.
Detta var ju innan sadelexpress byggdes och man ville ha parkeringen nere vid E14. Om jag tänker rätt går ju backen rakt igenom denna mellanstation nu..

Verkar för övrigt som att man röjde liftgatan även här (likt nya lundsgårdsliften). Har aldrig tänkt på det innan...

1760706696912.webp

Planen var att man skulle kunna parkera i Vik och sedan ta sig in i skidområdet den vägen via en gondol, en ganska smart plan. Skistar köpte till och med upp fastigheten nere vid vägen som del i projektet. Det var ett gult, ganska fallfärdigt hus på den tiden. Sedan sa Trafikverket nej till att bygga korsning där (eller om det var en rondell till och med) och allt föll på det. Jag tror till och med att Skistar sålde tillbaka fastigheten till föregående ägare med förlust varpå hen renoverade upp huset rejält.

Dagens mest värdelösa fakta är att Ulf Lundell bodde i ett hus precis till höger om den tänkta liftsträckningen på bilden när han hängde i Åre en vinter i slutet av 70-talet och skrev boken Vinter i paradiset.

Nästa värdelösa vetande är att det finns en gammal miltärbunker från 2:a världskrigets dagar precis bredvid sagda hus, rakt under där liften var tänkt att gå.

Planen var att man skulle kunna parkera i Vik och sedan ta sig in i skidområdet den vägen via en gondol, en ganska smart plan. Skistar köpte till och med upp fastigheten nere vid vägen som del i projektet. Det var ett gult, ganska fallfärdigt hus på den tiden. Sedan sa Trafikverket nej till att bygga korsning där (eller om det var en rondell till och med) och allt föll på det. Jag tror till och med att Skistar sålde tillbaka fastigheten till föregående ägare med förlust varpå hen renoverade upp huset rejält.

Dagens mest värdelösa fakta är att Ulf Lundell bodde i ett hus precis till höger om den tänkta liftsträckningen på bilden när han hängde i Åre en vinter i slutet av 70-talet och skrev boken Vinter i paradiset.

Nästa värdelösa vetande är att det finns en gammal miltärbunker från 2:a världskrigets dagar precis bredvid sagda hus, rakt under där liften var tänkt att gå.
Kan nog vara detta som gjordes om till lägenheter?
https://edfeldtlagerwall.se/till-sa...al&utm_campaign=till-salu&utm_content=vik+880

Intressant övrig kuriosa! Sträckan från Trondheim var en av de stora vägar man antog en invasion skulle komma under andra världskriget om så blev fallet så det finns en del befästningar längs dalen från Storlien och halvvägs till Östersund.

Detta var ju innan sadelexpress byggdes och man ville ha parkeringen nere vid E14. Om jag tänker rätt går ju backen rakt igenom denna mellanstation nu..

Verkar för övrigt som att man röjde liftgatan även här (likt nya lundsgårdsliften). Har aldrig tänkt på det innan...

Visa bilaga 40996
Tycker det är mycket trist att detta inte byggdes ändå, parkeringen hade ju Skistar kunnat driva i efterhand. Hade dock gärna sett mellanstationen vid Vikliften/Kastrullen för snabbare access till Åre via släplift vid hård vind. Nu är denna möjlighet borta. Även stationen för nuvarande Sadelexpressen hade ju kunnat byggas några hundra meter längre ner utan mellanstation, lutar ju ganska fint nedanför.

Samma process drevs ju vid Rödkullen, ny gondol från E14 bortanför View Åre med mellanstation vid nuvarande Rödkulleliftarna och därefter vidare till toppen. Fin fallhöjd på 500m. Men även där satte Trafikverket stopp. Min förhoppning, om det går med markförhållanden, är att bygga den sträckan från parkeringen mellan störtloppets målområde och View Åre med mellanstation vid nuvarande Rödkullen eller Bräcke. Framförallt om den tänkta Lundsgårdsliften inte kan byggas..

Senast ändrad:
En sak jag hoppas sker är att uppgradera Tegeliften till en modern expresslift. Alla stolpar kan behållas så bara stationerna som måste byggas om och därmed spar de mycket pengarna. Liften på länken är ett sådant projekt.

En sak jag hoppas sker är att uppgradera Tegeliften till en modern expresslift. Alla stolpar kan behållas så bara stationerna som måste byggas om och därmed spar de mycket pengarna. Liften på länken är ett sådant projekt.

En Expresslift (dvs kopplingsbar lift), kostar i runda slängar det dubbla jämfört med "fast" lift. Om man byter en fast 4 stolare med rullband, mot en kopplingsbar 4 stolare är skillnaden i kapacitet försumbar.

Fördelen med en kopplingsbar- jämfört med fast lift, är istället att man kan bygga 6- eller 8 stolsliftar, och då ökar kapaciteten rejält.

Men Tegefjäll lider väl inte av kapacitetsbrist (eller brukar det vara liftkö där?)

Här är kostnaden för att bygga ny lift (lite förenklat):
Kopplingsbar (6 eller 8 stol): 100 miljoner
Fast 4 stolslift med rullband: 50 miljoner
Ankarlift: 10 miljoner

Gäller vid nybyggen. Sen går det att hitta beg liftar billigare

En Expresslift (dvs kopplingsbar lift), kostar i runda slängar det dubbla jämfört med "fast" lift. Om man byter en fast 4 stolare med rullband, mot en kopplingsbar 4 stolare är skillnaden i kapacitet försumbar.

Fördelen med en kopplingsbar- jämfört med fast lift, är istället att man kan bygga 6- eller 8 stolsliftar, och då ökar kapaciteten rejält.

Men Tegefjäll lider väl inte av kapacitetsbrist (eller brukar det vara liftkö där?)
Kapaciteten blir ungefär samma men fördelen är att tiden halveras.

Tillbaka
Topp