Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Har aldrig varit kö när jag har varit i Tegefjäll men liften tar lång tid och det har också varit många korta stopp när jag har varit där som jag tror beror på att folk har problem med att komma på liften.

Tror upplevelsen av Tegefjäll hade varit klart bättre med en bättre lift, framför allt när vädret är rätt dåligt, som det har varit när jag har åkt där, då man helst inte vill sitta länge i en blåsig lift.

Mh, alltså för nån som mig som åker mycket i Duved/ Tege hade det absolut varit nice med en snabbare lift där. Men, ser man på hela Åre finns det andra ställe där det hade varit bättre med nya liftar? En snabb, kopplingsbar lift hade halverat åktiden, från ca 7.5 min idag till strax under 4 min. Inte så mycket?

Finns väl massor med ställe där man skulle önska sig lättare och bättre förbindelse? Tex:
- Tege - Duved, som idag är låååååånga släppliftar
- Rödkullen - Skutan om man tar varvet genom Tväråvalvet. Aldrig man åker så många släppliftar i sträck utan att få åka skidor emellan (eller jo, man får ju staka/ skejta lite ;)). Minns när vi var i Dolomiterna för första gången, var nog typ 1995 eller nåt. Då var det släppliftar hela vägen från Colfosco till Passo Gardena (@fredw Minns du?). Det var nog ännu fler....

Mh, alltså för nån som mig som åker mycket i Duved/ Tege hade det absolut varit nice med en snabbare lift där. Men, ser man på hela Åre finns det andra ställe där det hade varit bättre med nya liftar? En snabb, kopplingsbar lift hade halverat åktiden, från ca 7.5 min idag till strax under 4 min. Inte så mycket?

Finns väl massor med ställe där man skulle önska sig lättare och bättre förbindelse? Tex:
- Tege - Duved, som idag är låååååånga släppliftar
- Rödkullen - Skutan om man tar varvet genom Tväråvalvet. Aldrig man åker så många släppliftar i sträck utan att få åka skidor emellan (eller jo, man får ju staka/ skejta lite ;)). Minns när vi var i Dolomiterna för första gången, var nog typ 1995 eller nåt. Då var det släppliftar hela vägen från Colfosco till Passo Gardena (@fredw Minns du?). Det var nog ännu fler....
Finns väldigt mycket potential till förbättringar i Rödkullen/Ullådalen. Bättre sittliftar där hade gett väldigt mycket bättre upplevelser vid åkningen där.
En sittlift upp på Västerskutan från Tväråvalvet hade man inte tackat nej till.

Problemet är väl att området anses isolerat och att det ofta blåser mycket så det inte anses värt det.
Där kan nog utvecklingen i Rödkullen hjälpa till. Skulle man få till bebyggelsen där som man planerat så lär nog dessa röra sig mycket mot Ullådalsområdet. Och då lär behov av bättre liftar finnas.

En sak jag hoppas sker är att uppgradera Tegeliften till en modern expresslift. Alla stolpar kan behållas så bara stationerna som måste byggas om och därmed spar de mycket pengarna. Liften på länken är ett sådant projekt.

Riktigt fin lift! Kul att det även finns mindre 4-sittsiga liftar med käåpor, inte bara 8-sittsiga mastodonter.
Generellt tror jag orter i norra Sverige hade mått bra av fler kupor. De är såklart dyrare och mer vindkänsliga; men vill man få upp folk att åka skidor när det är -30 i januari och februari så är det nog lättare om man tillåts tina upp mellan åken i en täckt sittlift med stolsvärme.

Minns när vi var i Dolomiterna för första gången, var nog typ 1995 eller nåt. Då var det släppliftar hela vägen från Colfosco till Passo Gardena (@fredw Minns du?). Det var nog ännu fler....
OT svar… Jag var där först typ 2005 (förutom en Sella Ronda medsols året före) så det slapp jag lyckligtvis… Trälig sträcka som det är än idag, rondans segaste bit motsols med många liftar på rad. Medsols kan man i alla fall stå på och få det gjort, möjligen träna på litet flack-backe-carving.

Problemet med tegeliften är inte bara att den är långsam utan att trots det ramlar folk främst vid påstigning vilket leder till stopp. Ofta sänks också hastigheten vid påstigning ibland befogat och ibland mer slentrianmässigt. Det gör att man tröttnar då det bli 10% skidåkning och 90% liftåkning även om det inte är köer. Sen om det är kallare än -15 orkar man inte så många varv i liften innan fötter och händer fryser till is. Jag tycker släpliftarna mellan tege och duved är ett mindre problem då dom är mer utav transportliftar men visst dom får gärna bli sittliftar också :)
En sittlift som ersätter rödkulleliften skulle väl ofta stå pga vind om dragningen skulle bli som idag.

Finns förövrigt mycket intressant på Åre kommuns sida för gällande detaljplaner.

Detta förslag till utbyggnad kring Fjällgården från mitten av 90-talet får man vara glad att det inte blev av. Man ville dra om vägen så att den skulle gå ut i Stjärnbacken, ungefär ganska exakt så som cykel/vandringsleden går idag och så skulle insidan bebyggas med hus.
Hade säkert varit fin utsikt från stugorna, men fy så trist att spärra av backen sådär.
Intressant att man redan då planerade Fjällgårdsexpressen och en ny fjällgårdslift upp mot Hummeln från Fjällgården.
Att man hade "Serpentinen" så att en blå/grön backe fanns från Hummeln till Fjällgården var också bra. Ganska brant sista biten om man vill åka dit med skidovana vänner.

Finns förövrigt mycket intressant på Åre kommuns sida för gällande detaljplaner.

Detta förslag till utbyggnad kring Fjällgården från mitten av 90-talet får man vara glad att det inte blev av. Man ville dra om vägen så att den skulle gå ut i Stjärnbacken, ungefär ganska exakt så som cykel/vandringsleden går idag och så skulle insidan bebyggas med hus.
Hade säkert varit fin utsikt från stugorna, men fy så trist att spärra av backen sådär.
Intressant att man redan då planerade Fjällgårdsexpressen och en ny fjällgårdslift upp mot Hummeln från Fjällgården.
Att man hade "Serpentinen" så att en blå/grön backe fanns från Hummeln till Fjällgården var också bra. Ganska brant sista biten om man vill åka dit med skidovana vänner.

Bild 1 i underlaget visar hur det såg ut i området innan Stjärnliften och tillhörande backe byggdes 2002. Så det är frågan om en väg som fanns och nu är borttagen. Men jag håller med om att det var bra att dom inte gick på denna lösning med en Fjällgårdslift förlängd ner i ravinen utan valde att dra upp biltrafiken den vägen istället.

Kanske relevant för denna tråd:

Min slutsats avseende Åre: Bygg en släplift på den gamla tusenmetarens plats. Byt ut de antika liftarna i tväråvalvet mot nya släpliftar. Visst, de rullar, men det måste göras.
När vädret är för dåligt vill man ändå inte vara där (och/eller kommer inte upp för att övriga högzonsliftar står stilla). Och att fixa vädersäker 3s-gondol till toppen kommer att fortsätta vara en dröm.

Satt och spanade in den nya pistkartan över Björnen och att nya pisten vid Getvalsliften fått nr 123. Det slog mig då att kan det verkligen stämma att det finns 123 olika pister i hela anläggningen!? Nej, det gör ju inte det. Faktum är att 34 nummer "saknas" enligt pistkartan. Nån som vet varför man har gjort så? Vill man med höga nummer antyda att det finns fler nedfarter än vad som finns i verkligheten? De som saknas: #10, #21-30, #45, #61-70, #89-100.
1763555362667.webp

Satt och spanade in den nya pistkartan över Björnen och att nya pisten vid Getvalsliften fått nr 123. Det slog mig då att kan det verkligen stämma att det finns 123 olika pister i hela anläggningen!? Nej, det gör ju inte det. Faktum är att 34 nummer "saknas" enligt pistkartan. Nån som vet varför man har gjort så? Vill man med höga nummer antyda att det finns fler nedfarter än vad som finns i verkligheten? De som saknas: #10, #21-30, #45, #61-70, #89-100.
Visa bilaga 41724

Man kanske vill reservera nummer inför ev. nya framtida pister och tänker typ:
1-30 Duved-Tege
31-99 Ullådalen-Åre
100- Sadeln och Björnen ner till Fjällgården och Holiday Club (vilket j-a generiskt namn...) västerut
?

Man kanske vill reservera nummer inför ev. nya framtida pister och tänker typ:
1-30 Duved-Tege
31-99 Ullådalen-Åre
100- Sadeln och Björnen ner till Fjällgården och Holiday Club (vilket j-a generiskt namn...) västerut
?
Intressant och rimlig teori.
I Nordamerika brukar skidorter ha en "General Masterplan" med vad de vill ha för liftar och nedfarter. Kanske finns någon liknande hemlig sådan även hos Skistar, därav de saknade siffrorna.

Intressant och rimlig teori.
I Nordamerika brukar skidorter ha en "General Masterplan" med vad de vill ha för liftar och nedfarter. Kanske finns någon liknande hemlig sådan även hos Skistar, därav de saknade siffrorna.
Det är klart det finns planer men jag tror inte man ska tolka det som att tex tege/duved planeras få 10 nya nedfarter

Från artikel Östersunds-Posten

Skistars planer på att riva Kabinbanan i Åre och ersätta den med en ny, väderskyddad gondollift närmar sig verklighet. Inom kort väntas kommunstyrelsen ta ställning till ett beslut som kan förändra både skidområdet och upplevelsen för besökarna.

På kommunens planavdelning pågår arbetet med en detaljplan för att utveckla anläggningen i området från Stjärntorget upp till Kabinbanans bergstation.

Arbetet började efter att en ansökan om ett planbesked kom in i februari 2022. Kommunstyrelsen beslutade senare samma år att en detaljplan skulle tas fram.

Inom planområdet inlämnades under 2025 även en separat ansökan om att planlägga för restaurang och hotell. Den delen har plockats ut ur den aktuella detaljplanen och hanteras i ett eget planarbete.
Annons

Planområdet omfattar cirka 110 hektar och sträcker sig från Stjärntorget upp till Kabinbanans bergstation.

Öppna bild i helskärmsläge
Planområdet omfattar cirka 110 hektar och sträcker sig från Stjärntorget upp till Kabinbanans bergstation.

Bild: Karin Fjaervoll

Det aktuella området är cirka 110 hektar och omfattar delar av det befintliga skidområdet. Syftet med den nya detaljplanen är framför allt att riva Kabinbanan och ersätta den med en gondolbana i en mer väderskyddad sträckning, kallad Skutgondolen.

I samband med det ska den gamla Kabinbanan och Hummelliften rivas och VM6-liften få en ny dragning. Stjärnliften behåller sin nuvarande placering. I den övre delen av området återuppförs 1 000-metersliften, som revs för snart tio år sedan, men som behövs för att säkra skidåkningen i högzon när gondolen inte kan köras på grund av vind.
Utsikt från Kabinbanans bergstation – här ska den nya gondolliften ha sin slutstation enligt förslaget.

Öppna bild i helskärmsläge
Utsikt från Kabinbanans bergstation – här ska den nya gondolliften ha sin slutstation enligt förslaget.

Bild: Karin Fjaervoll

Detaljplanen innebär också att den så kallade Slalombacken förlängs och breddas för att kunna ha större tävlingar. Backens lutning justeras på vissa ställen och tunnlar ska byggas för att förbättra säkerheten och möjliggöra passager mellan andra nedfarter. Ett nytt målområde med tillhörande funktioner ska dessutom skapas för att området ska kunna ta emot större alpina evenemang.
Annons

Dalstationerna för både Skutgondolen och den omdragna VM6-liften ryms redan inom den gällande detaljplanen för Kabinbaneområdet. Därför behöver den planen inte ändras.

Tjänstemännen på planavdelningen rekommenderar nu att kommunstyrelsen godkänner att både planförslaget, samt ett förslag om att upphäva delar av en angränsande detaljplan, skickas ut på samråd.

Kommunstyrelsen sammanträder nästa gång den 26 november.

Tidigare har det ju skrivits att VM6 skulle flyttas till Bräcke, nu verkar den få ny dragning inom området där dalstationen står kvar i samma område? Hur ska den dras då tro?

Tidigare har det ju skrivits att VM6 skulle flyttas till Bräcke, nu verkar den få ny dragning inom området där dalstationen står kvar i samma område? Hur ska den dras då tro?
Jag undrar detsamma. Som det är nu är väl VM-6an ganska bra placerad; man kommer upp till toppen av Stjärnbacken, nära till Hummelliften och inte långt till Fjällgården.

Litet hotell och restaurang uppe vid Stjärnliftens toppstation och kring den "korsningen" är ju inte helt dumt.
Enda är att det blir lite udda att ha det klustret samt Hummelstugan och en eventuell mellanstation vid gondolen där ovan. Två centralpunkter nära varandra, men utan kontakt med varandra.
Hade nog underlättat för hotellet om de hade tillgång till gondolen, både för varor och för gäster.

Kanske går att installera en hiss mellan de två platåerna? Typ som den man byggde i Chamonix nyligen?

Litet hotell och restaurang uppe vid Stjärnliftens toppstation och kring den "korsningen" är ju inte helt dumt.
Enda är att det blir lite udda att ha det klustret samt Hummelstugan och en eventuell mellanstation vid gondolen där ovan. Två centralpunkter nära varandra, men utan kontakt med varandra.
Hade nog underlättat för hotellet om de hade tillgång till gondolen, både för varor och för gäster.

Kanske går att installera en hiss mellan de två platåerna? Typ som den man byggde i Chamonix nyligen?
Måste bli extremt trångt med hotell vid stjärnliften. Gästerna blir också strandsatta när liften inte går och behöver skjutsas på skoter. Låter väldigt krångligt

Gäller att skilja de olika planerna. Detaljplanen för dalstationen är redan godkänd sedan tidigare. Avser alltså området där Stjärnliften står, samt ett hotell som ersätter kabinbanans dalstation. Det ska byggas som en båge runt Stjärnliften, kartor finns på kommunens hemsida. För att komma till påstigningen behöver en tunnel/valv byggas igenom hotellet. Det kräver att vm6 flyttas till en ny sträckning men även den finns med på kartan. Om den byggs där vet jag ej, men möjligheten finns då den är med i detaljplanen. Gondolens dalstation byggs vid Timmerstugan. Eftersom garaget kommer vara placerat på Hummeln kommer den inte ta så stor plats vid Stjärntorget.

När det gäller detaljplanen för hotellet på toppen av Stjärnliften har den processen precis startat och drivs heller inte av Skistar. Långt ifrån säkert att den går igenom då det är känslig miljö. Min gissning är att det landar i en restaurang eller liknande, om ens det. Länsstyrelsen kommer nog ha invändningar och stor risk för ras i området om för mycket byggs.

Den detaljplanen Skistar nu driver, och behöver ha godkänd för bygge, är alltså hela liftlinjen från Stjärntorget (dalstationen är redan godkänd som sagt), inklusive mellanstation på Hummeln och ny bergsstation bredvid kabinbanans berg. Samt en förlängning av Slalombacken från Hummeln som det står beskrivet i artikeln ovan. Inkluderar säkert fler saker, hela planen landar nog på kommunens hemsida efter att beslut om samråd tas.

Kanske så här då?
Dalstation för den omdragna VM6:an bedvid skutgondolens dal.
Borde vara lika vädersäker som dagens VM6 och så ersätter skutgondolen hummelliften
1763649153261.webp

Skistar har såklart räknat på det här bygget men är inte hummeln otroligt väderutsatt? Jag tänker att det inte är en optimal plats för mellanstation men antar att skistar har full koll

Skistar har såklart räknat på det här bygget men är inte hummeln otroligt väderutsatt? Jag tänker att det inte är en optimal plats för mellanstation men antar att skistar har full koll
Lär väl bli ungefär lika många dagar som Hummelliften går idag. En gondol är känsligare mot vind än en stollift samt att den förmodligen kan drabbas mer av västlig vind. Men vissa nya liftar kan få generösare rekommendationer, via Boverket, och köras till 23 m/s istället för 20 m/s, så får hoppas att gondolen uppfyller dessa krav.

Slår återigen ett slag för att sätta hummeliften från Fjällgården upp till VM6 berg annars. Vädersäker åkning utan att behöva ta sig ner för Stjärnbacken om man nu vill hålla sig lite högre upp på berget!
Stjärnliften (ca 3000 pers/h), ny gondol (ca 4000 pers/h), vm6 (3000 pers/h) samt Hummeln (1800 pers/h) som försörjer samma backar, kommer bli trångt..

Stjärnliften (ca 3000 pers/h), ny gondol (ca 4000 pers/h), vm6 (3000 pers/h) samt Hummeln (1800 pers/h) som försörjer samma backar, kommer bli trångt..
Trångt förutsätter att antalet besökare kommer öka rejält. Som det varit sedan nya Stjärnliften togs ibruk har det inte varit mycket kö, eller speciellt trångt i backen. Nyår och sportlovsveckor blir det naturligtvis trängre, men övrig tid tycker jag det varit lugnt. Svårt att gissa om framtiden. Gillar kabin då det är nostalgi, men kapaciteten är dålig, så något med bättre kapacitet vore väl kul.

Verkar som det inte blir någon blå park i nr 54. Utan att allt är flyttat till nr 53. Någon som vet mer?
IMG_4396.webp

Bilagor

• IMG_4394.webp
    IMG_4394.webp
    184.7 KB · Besök: 49

De som tar nya gondolen ända upp kommer iofs att sprida ut sig dels på ytorna kring tusenmetersplatån (innan de ev kommer ner mot byn) dels ner mot gamla ”Gondolen” / VM8.

Men även om högzon är stängd så kommer högre liftkapacitet göra att fler kan göra flera ”laps” istället för att stå i liftköer - så blir det inte trängre i backarna, bara ”mer åkt”. Dvs det blir fler i backarna ”per timme” men inte momentant.

Verkar vara en Pepsi Fun ride i backe 76 vid hummelliften på nya kartan

Och Snow Park i björnen verkar vara flyttad till Järvbacken
Vad är syftet med den egentligen? Visst kan nybörjare åka en bit från VM-6an, men den tar ju slut och då är det bara röda och svarta backar ner till Fjällgården eller Timmerstugan.

De borde återskapa Serpentinen som fanns förr ner mot Fjällgården så en blå backe finns där. Finns det inte något cykelspår från Bikeparken man kan använda vintertid?

Men även om högzon är stängd så kommer högre liftkapacitet göra att fler kan göra flera ”laps” istället för att stå i liftköer - så blir det inte trängre i backarna, bara ”mer åkt”. Dvs det blir fler i backarna ”per timme” men inte momentant.
Denna logik haltar rejält när man tittar på det ur ett flödes- och köteoretiskt perspektiv.

Att påstå att "fler åk" inte leder till momentan trängsel är en matematisk omöjlighet om antalet åkare i systemet är konstant och backytan är oförändrad.

Denna logik haltar rejält när man tittar på det ur ett flödes- och köteoretiskt perspektiv.

Att påstå att "fler åk" inte leder till momentan trängsel är en matematisk omöjlighet om antalet åkare i systemet är konstant och backytan är oförändrad.

Intressant, köteori kan ju snabbt bli extremt komplicerat och jag kan ha fel men... Högre flöde behöver inte leda till större trängsel, och kan leda till mindre trängsel.

Jämför med en väg där alla står "bumper to bumper" och kör i tre km/h, t ex pga ett vägarbete i färdriktningen (motsv. en skidlift med låg kapacitet). Maximal trängsel men inte många som varje minut passerar en given punkt.
I normalfallet på motorvägen istället är flödet högt (motsv "fler laps" per timme i Åre), betydligt fler passerar en given punkt varje minut, men mindre trängsel (längre mellan bilarna/åkarna).

Däremot kommer ju de som nu står tätt och stilla i liftköerna istället (vid högre liftkapacitet) att fördelas ut jämnare mer över åkytorna, vilket kan ge en ökad trängsel, men det är en annan sak. Samma antal åkare kommer att kunna göra fler åk per timme utan att det i sig ökar trängseln. Om liftkapaciteten t.o.m. överstiger "efterfrågan", vilket ju bör vara normalfallet i ett optimalt liftsystem (och mycket vanligt utanför sportlovsveckorna t.o.m i Åre) , så kommer ytterligare ökad fart/kapacitet på liften bara leda till "fler laps per timme" (åtminstone för dem som kan/vill åka fortare) utan att öka trängseln i backen alls.

Visst finns "risken" att ökad liftkapacitet leder till fler tillresta gäster, men det är ju också en annan sak.

Om kapaciteten är så hög att liften inte blir full så har du antagligen rätt. Om den blir full men kön är kort så blir det fler åkare med fler liftar i backen samtidigt.

På vägen kan man få lite speciella resultatet eftersom flödet av bilar över en viss punkt är ganska likt om hastigheten är 30 km/h eller 70 km/h eller något sånt.

I vilket fall måste det ju vara en renodlad fördel med högre kapacitet i liftarna.

Annars så skulle man ju kunna lösa ev. trängsel i backarna på sportloven genom att stänga/sakta ner några liftar så att folk befinner sig i liftköerna istället för i backen men det tycker nog de flesta inte är en förbättring.

Tillbaka
Topp