Utrustning för att såga/ta ner vinddrivor?

Rydellen

Ny medlem
Stället jag ska till i vinter kommer kräva lite jobb för att kunna åka de fina läsidorna från kammarna. Det brukar formas stora vinddrivor på många ställen som är nödvändiga att få ner för att både se det potentiella åket samt att testa stabiliteten på snön.

Vad finns det för verktyg att använda till detta? Långa snösågar eller någon sorts lina som man "sågar" sig igenom vinddrivan med?

Skulle vara kul att snacka lite med någon som gjort lite äventyr som innebär annat än traversera från resorten.

Emil

Det finns en guide till detta i senaste teton-filmen i bonusmaterialet.

Var försiktiga...

En lina med knutar kan funka. Rent allmänt tycker jag det kan vara svårt att ha koll på vart man har hängdrivan uppifrån, dock. Drivan i sig är bland de bättre sätt du har att testa instabiliteten. ( Kanske var det du menade)

Senast ändrad:
FF ska kolla den. Lost and Found alltså?

Ville, jo det lär vara svårt att veta vart själv klippkanten slutar och vinddrivan börjar, men det är något man får vara försiktig med. Vad jag vill veta är hur man går till väga på bästa och säkraste sätt. Har inte hört något om detta alls.

Jag har kollat videon i lost and found och är lite konfunderad. Verkar vara väldigt smidigt att kunna släppa lite hängdrivor, både för easier access och för att kolla stabilitet. Men det verkar vara väldigt riskfyllt när man med skidorna skär skåror för repet? Man måste ju stå långt långt ut på drivan då, och om den brister åker man ju garanterat med. Dessutom utan skidor på fötterna (eller iaf ena foten). Någon som verkligen testat denna teknik och kan ge lite konkreta tips?

Senast ändrad:
De e ju inte så att man släpar med sig 3kg extra bara för att släppa hängdrivor :) Dessutom 160cm lång tydligen.

Oj, det är hyfsat seriöst att ägna sig åt drivdumpning för sin privata åkning.

Yrkesmässig så kör vi med sprängämnen.

Flingad trotyl är inget som du vill kladda med under fältmässiga förhållanden på en fjällkam. Det finns specialprodukter: http://www.cilorion.com/?Langue=2&page=prodtype&ID=10_33 , t.ex den grova pentylen längst ner på den länkade sidan.

Om du väljer att köra med nedborrade laddningar, använd ett långsamt sprängämne med hög gasutveckling. Snö är ett väldigt poröst material, även i hårda vinddrivor vilket kräver mycket gas för att trycka drivorna utåt.

Lite vanlig dynamit hängandes i ett rep precis under drivan brukar också fungera ganska bra. Smällen lyfter drivan så att den bryts och lossnar. http://nordics.orica.com/NR/rdonlyr...-B728-8498487DBE97/0/TDDynomitsvJuni2007_.pdf

En fältmässig såg som kan funka: Snow Saw with extender på länken: http://www.life-link.com/accessories.htm Den kan vara lite för klen för att såga i hård drivsnö.

OBS! Det är j-gt svårt att avgöra var själva drivan börjar och det är många som dött då de missat just detta. Jobba alltid inknuten när ni ska göra sådana här saker.

Blev lite nyfiken på vart du skulle åka, såg på din profil att det var Kicking Horse som gällde.

Då kan du se hela min sprängmedelsföreläsning som kuriosa, de har ganska uppstyrda regler för sprängning i Kanada.

Min erfarenhet från Kicking Horse med omnejd är att du kan hitta grymt mycket fin åkning utan att behöva strula med en massa hängdrivor.

Lustigkurrar! :D En haubits från Golden upp till 50 meter från där vi står på en brant kam låter som en bra idee :D

Hur som helst..

centralbyrakraten sa:
Blev lite nyfiken på vart du skulle åka, såg på din profil att det var Kicking Horse som gällde.

Då kan du se hela min sprängmedelsföreläsning som kuriosa, de har ganska uppstyrda regler för sprängning i Kanada.

Min erfarenhet från Kicking Horse med omnejd är att du kan hitta grymt mycket fin åkning utan att behöva strula med en massa hängdrivor.
Många av kammarna norrut från systemet är vassa som attan och enligt lite info från bland annat skiinggolden.com så ska det vara riktigt luriga hängdrivor nästan överallt som man måste få ner innan man ens kan se linjen. Man är inte så sugen på att gå ut på en hängdriva och kolla läget.

"It is recommended to carry a snow-saw/ rutchblock cord in order to saw off cornices at times when they become large"

Här är vad dom kallar en rutschblock-cord. Men fattar inte riktigt hur den ska fungera, förrutom att den självfallet ska såga sig igenom snön.
Men hur får man ner och runt den över drivan?
http://www.backcountry.com/store/GGG0016/G3-Rutschblock-Cord.html

Life-link sågen är nog det bästa alternativet för dig.

Du använder den ihop med deras teleskopstavar och får på så vis en j-gt lång såg.

Men som sagt, var försiktiga bara.

Tillbaka
Topp