Utvecklas man bra med Silencer?

Endorah

Ny medlem
Har sett massa trådar om Silencer är en bra nybörjarskida, och enligt de flesta är den helt okej, men har inte sett en enda som säger man man utvecklas bra/snabbt med den. Så min fråga är.. gör man det?
Är nybörjare i jibbning och planerar att träna hårt och utvecklas snabbt. Är Silencer bra för t.ex. lägga 7:or? Och många säger att Marker 11free (tror dom heter så) är dåliga, varför är dem de? släpper dom för lätt? kan man inte bara ställa in dom på sin vikt + 10 kg extra?
Tacksam för svar.

Jag kan köpa Silencer för 1900 kr, och kan få Disorderly, Scott p3 för 3000 och Line Afterbang för 3300, men min ekomomi är ju inte på topp. Är det värt att slänga ut extra pengar för en skida för 3000?
Vikt : 67 ~
Längd : 175 ~
Åkstil : allt från rails till big jumps
Tidigare skidor : --

Senast ändrad:
Line Afterbang för 3300? Med vilken bindning?

Rekomenderat pris med Marker Griffon ligger på 4800kr (4300kr på Åre skidsport där jag köpte mina!)

Det som är så dåligt med den marker bindningen du menar är att den är gjord för att köra pist med så när man landar och åker baklänges så gillar inte den det riktigt och löser lättare ut än om man åker framlänges

Speciellt när man landar baklänges och man åker ur bindningen, som resultat av detta så åker skistoppern i snön och går av...

Det jag antar när man säger att en skida är nybörjar skida är att den är billigare byggd & mjukare, antar att dom blir lättare också.

Går garanterat att lära sig 7:or och raila med dom...

Och eftersom du är som jag i längd och vikt så tror jag inte det ska vara några som helst problem med att dom ska vara för mjuka :)

Angående ställa in bindningar + sin vikt så är ju inte riktigt fallet så...

Jag har marker griffon nu samt kört med look px12 (på 3 par skidor) och jag har mina inställda på DIN 9 och väger 65kg... Har jag dom på 7-8 så löser dom lättare ut (noshit, men ah tjuvlöser kan man väl säga)... Detta är något man får testa sig fram för att se vad som funkar för en själv.

Skulle tippa på att du kan börja på tex 7 och när du känner att det har löst ut 3-4 ggr helt oprovocerat så skruva upp till 8 ... För man vill ha den så lågt inställt men ändå att det ska lossa när man väl krashar ordentligt!

edit: kan ju även säga att line afterbang är sjukt sköna! Jag väger typ 67 och är 178 och har ett par i 177, dom känns inte för långa och är perfekt lagom mjuka :D

Senast ändrad:
Tror inte det har så jättemycket med skidorna att göra hur snabbt du utvecklas. I början har det nog inte sås tor betydelse vilken skida du har så länge den är relativt lättåkt. Däremot kan det vara lämpligare att lägga ut mer pengar på en särskild skida om du vet att dte är bättre kvalitet och hållbarhet på skidan. Jag har inte själv testat någon av skidorna som du nämner det kan ju vara värt att kolla upp.

Länna Sport har Line Afterbang + Marker Griffon för 4390 + min mammas kille har 25% rabatt där så det blir ca 3300.
Men vad skulle dit råd vara till mig? Jag vill lära mig snabbt och ha bra skidor men andå inte allt för dyra. Så mycket skida för pengarna. Inte hört några recensioner alls på afterbang, finns inga på freeride.

Marker M.11 är en kanonbra bindning - åt nybörjare på ca max 70kg som absolut inte har tänkt åka park eller offpist.

Silencer är nog den billigaste skida du kan få tag i, och man får som alltid vad man betalar för. Som railskida med nån annan bindning än M.11 är den nog ett bra alternativ. Jag råder dig att köpa något schysst begagnat istället - mkt bättre grejjer till mkt bra priser!

Endorah sa:
Länna Sport har Line Afterbang + Marker Griffon för 4390 + min mammas kille har 25% rabatt där så det blir ca 3300.
Men vad skulle dit råd vara till mig? Jag vill lära mig snabbt och ha bra skidor men andå inte allt för dyra. Så mycket skida för pengarna. Inte hört några recensioner alls på afterbang, finns inga på freeride.
Jag provade under skidtestar helgen i Tandådalen och Åre

K2 Disorderly
Line Anthem
Line Afterbang
Salomon Dumont
Armada T-Hall
Armada Alpha 1
Armada AR6

Dumont'en och Afterbang'en va enligt mig skönast men tyckte inte Dumont'en va 2000-2500kr skönare :P

Det dom andra föll på tyckte jag med min vikt va att dom va för hårda (anthemen va för mjuk/bred)

Skulle garanterat satsat lite mer pengar om du nu vill utvecklas och iaf köpa en vettig bindning så som Marker Griffon / Salomon STH12

Line Afterbang:

Det jag gillade va poppet, jämt och fint över hela, inga butterzones
Den är symetrisk / truetwin så den är lika skön att åka baklänges med som framlänges
Inte märkvärt tunga
Bra och lagom svängradie på 18m
Line's motto : "Ski and destroy"

http://lineskis.com/skis/afterbang

Här kan du läsa mer om dom :)

Sen är mitt sista tips, inte kortare än 171!

Jag som tyckte 4300kr för ett par Afterbang med Griffon va sjukt billigt, kan inte annat än att säga att 3300kr är ett kap! Sjukt mycket skida för pengarna :)

Senast ändrad:
så fort du nuddat en railjävel med skidan är den lika jäkla pissig som alla andra raillagg. köp det billigaste du kan få tag på och skyll inte på materialet om det inte går vägen!

true facts

Lycka till bror!

linder sa:
edit: kan ju även säga att line afterbang är sjukt sköna! Jag väger typ 67 och är 178 och har ett par i 177, dom känns inte för långa och är perfekt lagom mjuka :D
varför skulle ett par 177cm skidor kännas för långa till dig som är 178cm lång?

simonthyrberg sa:
linder sa:
Skulle jag skrivit 190 så skulle du väl klankat på det också ...

Inget av dina senaste 6 utspammade inlägg har ju varit till någon nytta direkt så får väl se det som rent spam för att få upp inläggsräknaren ... :/

Eftersom denna killen är nybörjare i park så kanske han tänker att han vill ha ett par kortare skidor för att det ska vara lättare att snurra osv, och då kanske han tycker det känns bättre att köpa 166 istället för 177... Därför skrev jag att dom inte känns för långa iom att han nu inte åkt något tidigare.

simonthyrberg sa:
Nojlas sa:
Jag råder dig att köpa något schysst begagnat istället - mkt bättre grejjer till mkt bra priser!
Håller med, kolla "köp och sälj" här på Freeride så hittar du garanterat nåt intressant!
Har ni läst vad han skrivit här så kan jag ju bara skaka på huvudet åt er...

Att ens rekomendera begagnat när han kan få det priset på nya är bara dumt!

Det finns så mycket som avgör att en begagnad affär blir bra.

När han väl har hittat ett par begagnade skidor som passar hans åkstil så måste bindningen vara duglig samt rättmonterad för att slippa extra utgifter. Då ska skicket på stålkanterna, belaget och bindningarnas vara dugliga och när väl allt är rätt så ska frakten räknas in

Sen ska säljaren vara seriös och köparen måste veta vad den letar efter.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=51986 sa:
Pjäxorna passar dig som brukar köpa storlek 42/43/44 när du köper vanliga skor. Det är storlek 45.
När det första man ser när man kollar köp&sälj är detta så blir man ju rädd!

Senast ändrad:
linder sa:
simonthyrberg sa:
linder sa:
Skulle jag skrivit 190 så skulle du väl klankat på det också ...

Inget av dina senaste 6 utspammade inlägg har ju varit till någon nytta direkt så får väl se det som rent spam för att få upp inläggsräknaren ... :/

Eftersom denna killen är nybörjare i park så kanske han tänker att han vill ha ett par kortare skidor för att det ska vara lättare att snurra osv, och då kanske han tycker det känns bättre att köpa 166 istället för 177... Därför skrev jag att dom inte känns för långa iom att han nu inte åkt något tidigare.

simonthyrberg sa:
Nojlas sa:
Jag råder dig att köpa något schysst begagnat istället - mkt bättre grejjer till mkt bra priser!
Håller med, kolla "köp och sälj" här på Freeride så hittar du garanterat nåt intressant!
Har ni läst vad han skrivit här så kan jag ju bara skaka på huvudet åt er...

Att ens rekomendera begagnat när han kan få det priset på nya är bara dumt!

Det finns så mycket som avgör att en begagnad affär blir bra.

När han väl har hittat ett par begagnade skidor som passar hans åkstil så måste bindningen vara duglig samt rättmonterad för att slippa extra utgifter. Då ska skicket på stålkanterna, belägget och bindningarnas vara dugliga och när väl allt är rätt så ska frakten räknas in
Påstående 1: Rätt!
Påstående 2: Fel! Om man letar begagnat kollar man självklart så dessa faktorer stämmer in på vad man söker. Bra skida är oftast = bra bindningar. Med största sannolikhet hittar man något som passar (det finns en del annonser på Freeride..) och då kan man garanterat tjäna in dom slantarna som frakten kostar (ca.200:-) med marginal.
Och ang. "belägget" antar jag att du menar "belaget"?

simonthyrberg sa:
Påstående 1: Rätt!
Påstående 2: Fel! Om man letar begagnat kollar man självklart så dessa faktorer stämmer in på vad man söker. Bra skida är oftast = bra bindningar. Med största sannolikhet hittar man något som passar (det finns en del annonser på Freeride..) och då kan man garanterat tjäna in dom slantarna som frakten kostar (ca.200:-) med marginal.
Och ang. "belägget" antar jag att du menar "belaget"?
Yes, har redigerat klart det inlägget nu så :D

finns 337 säljes annonser nu som jag tänker gå igenom lite snabbt...

1-1000kr = 35st, 0st jag tyckte skulle duga
1001-2000kr = 83st, 3st jag kan tro skulle funka

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=47732
Atomic Triplets: 2000kr, i det dyraste laget men 3 skidor är bättre än 2!

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=51721
K2 P.E. till ett helt klart rätt pris på 1100kr

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=50411
K2 P.E. till överpris, 1800kr är mycket men eftersom trådskaparen (förmodligen) bor i stockholm är det inte så långt att åka och kolla på dom... men resekostnaden dit gör att skidorna går upp till 2000kr

Och då tycker jag nog det är bättre att köpa ett par silencer med griffons i hans fall om han nu är ute efter att spara hundralapparna och inte har råd att gå upp till P3 / Afterbang :)

Senast ändrad:
Julben sa:
så fort du nuddat en railjävel med skidan är den lika jäkla pissig som alla andra raillagg. köp det billigaste du kan få tag på och skyll inte på materialet om det inte går vägen!

true facts

Lycka till bror!
Väldigt sanna ord, ska du raila dina lagg på stålrail kommer alla kantegenskaper vara borta snabbare än du kan säga pretzel.
Men eftersom det verkar som du mest ska mata rails och leka i parken spelar det ingen större roll, det fungerar de flesta twintips alldeles utmärkt till, om du har en passande bindning för din åkstil och vikt dvs.

simonthyrberg sa:
koitrand sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=51997
där har du garanterat nåt! linder, missade du denna?
Kan inte du komma med NÅGOT konkret själv?

koitrand "hittade" ett par sjysta skidor och det enda du gjorde nu va att lägga en onödig kommentar?! :/

edit: Det är ju hans egna skidor ffs... :S

Som du ser i mitt inlägg kollade jag endast på begagnat upp till 2000kr och dessa gick på 2500kr vilket gör att jag inte missade dom.

Visst det är sjysta skidor men känns ändå som steget till ett par helt nya inte är så stort...

Lika så att jag tror att han kommer utvecklas mer på ett par Afterbang / Silencer än ett par AR6 då dom är såpass styva och tunga.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Julben sa:

true facts

Lycka till bror!
Väldigt sanna ord, ska du raila dina lagg på stålrail kommer alla kantegenskaper vara borta snabbare än du kan säga pretzel.
Men eftersom det verkar som du mest ska mata rails och leka i parken spelar det ingen större roll, det fungerar de flesta twintips alldeles utmärkt till, om du har en passande bindning för din åkstil och vikt dvs.
Stålrails ÄTER skidor ...

har kört 5 åk på ett räcke med mina afterbang nu och det är redan feta hugg i kanterna ... men så blir det ju med allt, lika bra att försöka få ner kanterna på boxar först för att sen köra på rails men vem orkar vänta? :/

"Ski and destroy!"

Ser ut som det kommer bli Line Afterbang för att det är så äckligt lågt pris. Nästan alla som har dem / testad dem säger att dom är väldigt bra, men ingen säger varför :S Nån som vet skillnaden på K2 Disorderly och Line Afterbang? vill helst ha en helt symmetrisk (stavning?) skida vilket båda är, men vet inte vilken jag ska ta :S. Väger 66 kg och är 175 cm. min åkstil är 80% park och då är det alltifrån railande, handdrags etc till större 7or. Dvs inte en för mjuk skida(!). Vilken är bäst tror ni? samt längd isåfall.

Som jag skrev tidigare så är Disorderlyn bra mycket hårdare än Afterbangen vilket gjorde att jag tyckte den kändes lite tråkigare :)

Tillbaka
Topp