V-werks katana fabrikationsfel?

hovis

Ny medlem

Den ena i mitt par har delat sig där den har sandwich konstruktion. stålkant och belag sitter ihop. Med överdelen har släppt precis som om limmet varit dåligt. På bägge sidor är det ca. 1-1,5cm djupt. Och längs med sandwich konstruktionen. Skidan var precis över 2 år när det hände. Så firman jag köpt skidorna av gav mig inget hopp. Ku de få köpa ett par nya. Men det lär knappast bli ett par V-werks för massa pengar om livslängden är så kort. Har någon mer råkat ut för detta ?

Mountain_Man

Ny medlem
Hej!

Svårt att se på bilden vad som avses, men om jag fattar det rätt har det övre skiktet på skidan släppt från resten av skidan. Vad du menar med 1-1,5 cm djupt fattar jag inte ... Eftersom det tycks som det släppt under bindningen är ju frågan om det kan bero på en bristfällig monteringav bindningarna.

Hursomhelst, har du inte orsakat den är skadan genom vårdslöshet eller olycka (bokstavligen) ska du självklart reklamera och hänvisa till fabrikationsfel. En två år gammal skida (normalt använd) med korrekt monterad bindning ska inte gå sönder på detta sätt. Du har numera 3 års reklamationsrätt avseende fabrikationsfel http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/reklamera-nar-du-inte-ar-nojd/ . Stå på dig!

/MM

erik_lagg

Aktiv medlem
Jag tycker att Völkl via affären borde åtgärda detta. Kan det handla om att skruvarna mest sitter fast i topsheetet och drar isär skidan? Isf skulle det ju kunna vara fel på monteringen. Men jag gissar bara.

... hann inte se svaret ovan innan jag skrev mitt inlägg... så jag kan ändra till: håller med

Senast ändrad:

hovis

Ny medlem

Kan vara så. Men då känns det som om jag borde ha en delning rakt igenom. Nu skiljer det lite på delningens läng på sidorn med.Men olika fenomen kan ju inträffa. Skibahnhof var som sagt mest intresserade av att sälja ett nytt par. Tror inte jag ens funderar på det.. lite väl dyrt.

Mountain_Man

Ny medlem
@hovie
Nu ser jag, det är belag/stålkant som lossnat. Då beror det inte på bindningsmonteringen. Finns det inga tecken på fysiskt våld som kan ha orsakat skadan är det en klockren reklamation. Reklamera till Skibahnhof (om det är där du köpt skidorna), jag är övertygad om att inte Völkl kommer att krånga vid den här typen av skada (men jag kan iofs. ha fel).

Lycka Till!
MM

sh1ft

Ny medlem
Haft 2 par skidor med exakt samma problem. Ett par Armada (pistinriktade skidor), delade sig liknande mängd som på dina bilder, båda sidor på båda skidorna. Ca 100 åkdagar. Lämnade in och fick pengarna tillbaka efter ca 1,5 år.
Sedan ett par Atomic d2 GS som delade sig på liknande sätt (dock mycket mindre) efter endast ca 7 skiddagar! inlämnade förreklamation nu och ser inget annat alternativ än att jag ska få pengarna tillbaka eller en motsvarande produkt!.....

Enligt länken ovan har du reklamationsrätt i 3 år.
Skicka länken till de du köpt de ifrån.

Råkade ut för precis detta på ett par JR Rossignol Hero FIS GS (min dotter). Hon kom hem från läger i Vemdalen för några år sedan och stålkanten hade släppt precis sådär under bindningen på ena skidan. Hade köpt just det paret via Interwebs från Frankrike (eller var det Tyskland/Conrad, minns inte) men det var i alla fall inga problem att få ett par nya, fast det tog lite tid vilket resulterade i att jag fick köpa nya så att hon inte skulle missa träning/tävling och sedan sälja ersättningsskidorna privat när dom väl kom. Krävdes en del bild-dokumentation av skadan och en del korrespondens. Om du ska göra det får du se till att skärpan blir bättre än på bilderna du postade :)

Men det ser ut som ett clear cut case. Borde inte vara några problem.

Senast ändrad:

hovis

Ny medlem
De är köpta genom Andre i Västerås som säljer genom skibahnhof. Så jag får väll höra av mig igen till honom... Lite synd att man skall behöva kriga jämt. Dessutom har jag nog köpt 4-5 par skidor därifrån. Fråga väll för snällt v10...
Kan nog få till lite bättre bilder med om det bara är det som krävs... de kan tom. Få hela skidan..
Tackar för att ni taggar upp mig..

hovis

Ny medlem
Nu skall vi skicka skidorna till völkl i Tyskland.

De hävdar fortfarande 2års garanti. Men erbjöd sig att ta en koll för bedömning.
Så nu är det bara o hålla tummarna för Att de är på bra humör där nere.. Hör av mig om svaret jag får..

/Kör hårt

Mountain_Man

Ny medlem

@hovis
Viktigt att skilja på garanti och reklamation. Garanti är något som tillverkare/säljare frivilligt lämnar på produkter medan reklamationsrätten är enligt lagstiftning. Båda är till för att skydda konsumenten mot felaktiga varor. Den stora skillnaden är att när det gäller en reklamation är det du som konsument som måste bevisa (göra det trovärdigt) att skadan beror på ett fabrikationsfel. Men konsumenträtten är stark i Sverige och godkänns inte reklamation kan du gå vidare till KO.

Men som jag sagt tidigare, finns det inga tecken på "yttre våld" är jag övertygad om att Völkl kommer att hantera din reklamation på bästa sätt. Hursomhelst, skriv och berätta hur det går.

/MM

PS! Om någon med djupare juridiska kunskaper än jag har en annan uppfattning är du välkommen att kommentera! DS.

Senast ändrad:

hovis

Ny medlem
Oki!
Då har vi lärt oss skillnaden på garanti och reklamation.
Jag har ju bara hävdat fabrikationsfel. Så då trycker jag ju inte på garanti utan att tänka på det.
Men ord är nog viktigt att skilja på i såna här fall
Skall bli intressant och se / höra vad de säger...

hovis

Ny medlem
Oki!
Lite uppdatering som kan vara bra för folk att tänka på.

Skickade iväg mina skidor till Tyskland med hjälp av Skibahnhofs kille i Västerås.

De skickades den 6Dec och var nog framme typ den 12Dec. Kollade nu i Fredags 20Jan-17 med Skibahnhof om staus. Den var att de inte haft vägarna förbi Völkl. Men tar med de till fabriken när de har ärende dit.

Har fått tag på Svenska återförsäljaren genom skiTotal i Uppsala. Han sa att de bytt ut flera par skidor från första serien Katanor. Han var beredd att byta ut mina för att vara snäll och rädda ryktet. Och det trotts att skidorna inte gått genom återförsäljaren.

Så det där är något man bör ha med i beräkningen när man köper "skidor off pist" så att säga.
Hade jag köpt de rätt väg hade jag haft nya i våras.

hovis

Ny medlem
EN SISTA UPPDATERING!

Fick idag hem mina nya V-werks katana.

Efter lite puffningar i rätt riktning fick jag fart på Andre som i sin tur fick fart på Tyskarna.

Självklart tyckte Völkl att de inte gjort något fel i tillverkningen. Men vad brukar försäljare och chefer säga.:rolleyes:

Men Andre och skibahnhof i Tyskland tjatade på via mail, så gav till slut völkl med sig och fixade nya skidor åt mig.
Så nu till slut var det värt besväret. Men man skall ha tid och tålamod. Även vara beredd och betala en del i frakt.

Vill även tacka skitotal Uppsala för att de hjälpte mig med att kontakta svenska åter försäljaren som gjorde mig säkrare och hoppfull även om tyskarna sagt NEJ.

Lyckligt slut.....

gurrak

Ny medlem
Lånar tråden lite.
Har idag (19 februari 2018) uppmärksammat att jag har en exakt likadan ”släppning” på mina Völkl Confession 16/17. Köptes i höstas 2017 , första åket gjordes 3e januari 2018. Har varit i alperna sedan dess och åkt skidor. Så har åkt på dom konstant i ca 7 veckor.
Köptes via SportConrad.
Någon som har en aning om hur jag ska ta mig till?
Tackar för svar.
(Laddar upp en bild på själva ”släppet”, laddar upp bild på repan i separat inlägg)
Ursäkta för dåliga bilder, bästa jag har just nu.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp