Va fan åker skibums halfpipe och quarterpipe för???

IRuleDude

Ny medlem
Om ni så gärna vill åka snowboard så får ni väl köpa en bräda.
Ni märkte väl att det var roligare, men var för envisa för att erkänna det.
Nu utvecklar ni istället skidor som är så lika en bräda som möjligt, grabar, åkar pipe och rails!

PATETISKT!

Vem har sagt att en halfpipe eller en quaterpipe bara tillhör snowboardåkarna? Det är ungefär lika vaket som att säga att alla snowboardåkare som åker offpist lika gärna kan köpa skidor om dom nu vill härma skidåkarna och åka offpist. Bara för att du inte är tillräckligt begåvad för att hålla reda på två plankor så behöver du inte klaga på dom som gör det. (Ta detta från en kille som åkt skidor i 16 år och snowboard i 10 år.)

INGET ONT MENAT MOT ALLA ER SOM ÅKER SNOWBOARD OCH INTE HAR NÅGOT EMOT SKIDÅKARE!!!

Det här var ganska hjärndött ....
knappt värt att anmärka på faktiskt ..

Själv åker jag både kryckor och bräda... har åkt bräda i 12 år, och tycker det är j-kla skoj att köra skidor i quarter eller halfpipe också.

Låter som att kryckisarna kör bättre än dig i pipen och du blev tjurig över det. Att skidorna utvecklas med twintip etc, kommer självklart ifrån brädorna men det är juh bara skoj att skidorna blir bättre och det är fortfarande en gigantisk skillnad.

God!... varför brydde jag mig ens att skriva nåt.

Ja ha ännu ett tragiskt påstående.

Tycker du att ramper bara är till för skatare oxå eller får bmx vara med?

Cykelbanan som man cyklar på där får man bara cykla eller?

Alla vägar i vårt land bara bilar eller?

I ett kök kan man bara laga mat?

Din dator? Bara skriva eller får man spela spel??

Fatta att man kan ha saker till mer än en sak!!

/OGGE.

vad fan vill du ha sagt med det här?

om du menar så att halfpipe, qp, grabar, o sånt härstammar från snowboarden, har du rätt men var kommer snowboardåkningen ifrån? man åkte skidor långt före snowb.
MEN nu har visst skidåkningen utvecklats och liknar faktiskt snowboardåkningen, mkt hopp, stora kläder (ibland).men om du och andra snowboarders inte tål att skidåkare hoppar o sånt så kan jag fan springa och demonstrera i OS att man inte ska åka slalom med snowb. det kommer ju faktiskt från skidåkningen....

onödigt inlägg och den här diskussionen är uppe alltföer ofta, inte bara på freeride, nä jag tycker dom snowb åkare som inte alls kan tåla att vi åker skidor, inte har någet här och göra! lika med skiers som inte tål snowboardåkare!

idiot!

så du menar alltså att vi ska idiotförklara några av sveriges största alpina åkare, daniel biveson, jon olsson, henrik winstedt, sara fischer, rickard rickardsson m.m.
låter ju jävligt bra....
iq fiskmås....

Erik_r
Det är faktiskt ett faktum att skidåkarna har snott hela livsstilen, klädstilen och hopptekniken från snowboard...
Ingen mer än jag som tycker att rails på skidor är skabbigt? Snowboard rails är både snyggare, mer varierade och coolare...

Att ta upp variationen till snowboardens fördel var bland det dummaste jag läst på riktigt länge...

Jag menar variationen på rails... 90% av dom rails man ser på skidor är vanliga "på tvären" rails mednas man ser en jäkla massa olika sorters rail på snowboard... sedan ser man ju typ gerejer som 240 to board to 50-50 to BS board 240 off...

???
Förstår inte resonemanget riktigt, jag har aldrig åkt skidor, bara snowboard och jag tycker det bara är roligt att Skidåkandet har utvecklas så mycket med twintip, quarters och pipes... Det är ju bara skoj å kolla på någon som rokkar vare sig det är och vare sig på vad dom åker... thumbs up for evolution

Heh, jag finner det ganska intressant att se vad alla har att säga om en diskussion som denna.

Första gången jag stod i en slalombacke var det på ett par skidor.. Sen vart det snowboard (nångång i slutet av -80:talet) och sedan vart det skidor för mig igen i början på -2000..

Livsstilen kommer inte från snowboard. Den kommer från de personer som kör sporten. Innan jag började med snowboard var jag skatare. I och med att den sporten utvecklades i ett håll (större kläder, mössor, dreads.. etc, etc.) så togs även detta med till slalombacken.. Alla som tidigare inte tyckte om skidor utan bara skatade och låg i dvala under allt annat än sommaren/hösten fick en livsstil de kunde te sig till under vintern.. De blev skateboard/surfare på is/snö.. D.v.s. snowboardåkare. Samtidigt var det skatare som åkte skidor och tog med sig sin livsstil till skidåkningen.. Och efter det på ett par år har det bara utvecklats och utvecklats..

Att säga att det ena är bättre/har större rätt än det andra till hits/QP/HP är vansinne.. Det är att gräva sin egen grav.

Har man en fet hit och polare som man gillar att köra med. Kör den hitten tills det inte finns någonting kvar av den.. Det är det som är meningen med sporter som skiijibbing/snowboard sessioning..

Ha förfan kul med dina vänner i backen - annars kan du lika gärna sluta och ta upp bowling eller längdskidåkning.

Solidaritet för helvete!

-P

Sanslöst att behöva ta upp en sådan här grej....du avlsutar det hela med patetiskt vem faaaaan e det som e patetisk igentligen...

Varför åker snowboardåkarna lift? det var ju skidåkarna som började åka lift, snowboardarna har snott den delen från skidåkningen.......

*ironi*

Ulath_Ass : oj vad duktig du är.. att göra en "240 off" kan inte vara speciellt skönt

vad mummlar du i? Att göra en 240 av en rail från en Bs boardslide är väl jävligt skönt? det är ju antingen det eller en 90 gradare...
Sedan sa jag inta att JAG kunde göra det...
fast 240 off kan jag göra...

Det är ju bara att inse han vill ha funparken för sig själv......
Va fan åker skibums halfpipe och quarterpipe för??? JO för det är roligt

undra varifrån alla snowboard saker kommer ifrån, en helt vild chansning: skateboard.... =) men dum sak å ta upp från första början....

Tänkte bara säga att det är synd att detta fina forum ska smutsas ner med såna här meningslösa inlägg.
I backen e alla jämlika eller?

Det tar emot att skriva något, men "240 off", vad snackar du om?
Såvitt jag vet går det 360 grader på ett varv, før att gøra en boardslide ær det brukligt att snurra ett 1/4 varv (90 gr.) 3/4 varv (270 grader) osv. Alltså bør man snurra lika mycket før att komma tillbaks till utgångslæget. Tænk efter så ser du att det borde innebæra en liten risk att snurra "240 off". Vet inte hur du lyckas med det, men men.
Annars tycker jag att berget ær till før alla, men nær en skidlærare drar ner 25 plogandes snorungar i en pipe, ja, då ær det nog inte bara snowboardåkare som lackar ur.

Ulath Ass:

Anledningen till att du inte kan göra en 240 är för att det är inte ett jämt grad antal.. (90*3 = 270 grader.) D.v.s. ett trekvarts varv. Annars kommer du att landa på skär och får ett hugg som gör att du får ont i ryggen/magen beroende på åt vilket håll du snurrar/hur hög fart du har av railen samt hur mycket whiplash du vill ha..

-P

Det första inlägget tänker jag inte svara på ens, för det är ju så jävla dumt...nolla! Däremot råkade skywalker slinta in något som var fel (ja jag är petig men so what?)...
Du sa ungefär "Är cykelbanor som man cyklar på bara till för cyklister?"
Svar: JA! Inte fan ska man gå, köra, parkera eller stå och småprata på dem! Gör du det så kanske du bör tänka efter före nästa gång...

//Tant Agda, 73, som alltid cyklar på cykelbanan...

Jamen det var ett jävla ordmärkande... 270 då... Sedan tror jag de flesta lyckas landa en 240...
Det har inte med saken att göra...
Jag har inget emot Skidåkare bara dom inser att det mesta de håller på med nu förtiden kommer från snowboard.
Sedan det här med rails. På snowboard upplever jag en större variation och större möjligheter än på skidor...
thats it...

Men om man gör en analogie till gatan så är väl snowboardåkare lite av skidvärldens skejtare, medan skidåkarna på rails är lite av skidvärldens inlines-/snakeboardåkare...

>> RR <<

Duude.. du måste inse att du måste kolla lite längre bak i tiden än bara till snowboardåkandets babyboom i slutet av -80 - början av -90 talet för att se vart "dagens skidåkare" kommer ifrån. Många av oss kommer från samma skola min gode man..

Oftast så kan man göra samma saker på skidor som på snowboard (tänker på vad du skrev om rails..) det finns miljontals olika sätt att göra saker och ting på.. De bästa snowboardåkarna kan göra si och så många olika trick på rails precis som skidåkarna.. det är väldigt mycket beroende på vem det är vi pratar om.. Det finns väldigt många skijibbers som drar de mest makalösa rails.. Tänk efter..

-P

Hur kan du dra fler rails på snowboard än på skidor? För att du kan göra massa trick innan du landar på railen och när du gilder ner från den? Skulle inte tro det. Plus att med skidor kan du (om du är duktig nog.) även göra nose/tail slides etc. Det är bara en fråga om teknik. Jag skulle gissa på att du inte har nog mycket trick i din skid arsenal för att kunna jämföra det med snowboard men bedrag dig inte för det finns ju faktiskt folk där ute som kan dra de mest underbara rails med skidor.. (Ta en titt på skidfilmerna Stereo 3 och Stereotype)

Nuff said.

hej, jag åker snowboard själv men tycker att det du skriver är löjligt. Det är väll klart att dom vill åka pipe och quarterpipe med skiderna också, vilket jag tycker är jävligt fräscht att titta på. Jag tycker att skidåkare och snowboardåkare ska sluta bråka med varandra, vi är ju på samma ställen och gör nästan samma saker så det blir bättre att sammarbeta och ösa,, då blir det fan så mycket roligare för alla..Tycker jag iallfall.. brukar åka snowboard med mina skidkompisar vilket är askul. synd att du som skrivit det här antagligen inte är så bra på brädan och slagit i huvudet för många gånger för att inse att det är så det ligger till.

hehe, appropå variation på snowboard, var i tandådalen i helgen. kollade på WC-tävlingen i big air. nu kommer folk o säga at de bästa inte är med i WC men de skiter jag i. de var den tråkigaste big air tävling jag någonsin sett. alla jag, menar alla, i finalen gjorde bs 720 o fs 720. variation my ass!!

En sak som är mycket svårare/omöjligt med skidor är naturalrails(träd och dyl) och trärails i överhuvudtaget.
Sedan har jag aldrig sett någon som gjort en riktig nose/tailslide på skidor. det har jag däremot gjort många gånger md snöbräda...

Och om WC tävlingen... jo den sög apa... den enda big air tävling som verkligen är värt namnet här i sverige är RED BULL BIG AIR. då är det fett...

jag tror nog att jon olsson är det kändare namnet jämfört med bjorn leines o jp walker om du frågar i parken.....

skirule nr1
hate snowboard and disrespect them

Ulath_Ass: för fan.. det heter 270 off.. INTE 240. gör du en 240 så landar du helt cp. du får nog allt läsa högstadiets matte en gång till.

Men det var då fan! L Ä S!
har redan svarat på det!!!!!!!!!!!

Och vad var det för blasfemiskt jag hörde om JP walker? Världens coolaste kille och den som har mest stil av alla, alla kategorier, alla sporter...
Jon olsson vet ju alla vem det e bara för att han råkar komma från sverige... sedan kan jag faktiskt inte påstå att han är den åkare i skideliten som har mest stil. Dock säger jag inte att han inte har stil för det har han.

föresten så är 30 grader oftast inte nog för att du ska få kanthugg...
När du kommer ner på marken kommer du typ åka lite snett därifrån dock...
fats om du kör jävligt snabbt kanske.
Sedan beror det på vilken kant som är ner mot backen.

Jag skulle vilja se dig landa 30 grader fel när du landar efter en frontside "240" om du kör regular. Det kommer helt klart bli intressant eftersom du lär ha ryckt en hel del för att komma runt dina varv när du spinner av en rail..

Jag tror att du skulle må gott av att kanske komma ut lite i världen och att öppna ögonen. Det finns faktiskt mer än en väg att gå till samma mål. Keep your minds open dood.

Jon Olsson är inte känd bara för att han är Svensk. Han har även krönt framsidan på några av de mest respekterade skidtidningarna i världen..

-P

jp walker, he is my man!

en sak till bara... hur många är det inte som gör 450 i halfpipe då? som ändå räknas som 540... det går ju att landa ett eller ett par grader snett. iof är frågan redan besvarad men jag drop min åsikt. tack å hej!

Tillbaka
Topp