Vad är bindningar gjorda av och vad väger de?

Libba84

Ny medlem
Tja,

Jag och polarna har suttit och diskuterat lite fram och tillbaka gällande bindningar, och vad man egentligen får för pengarna. T ex Burton CO2 ska ju vara ultra lätta. Men hur mycket lättare är de än standardbindningar, typ Burton Custom eller Cartel? (Jag åker Burton så det faller sig naturligt att referera till deras grejer)

Och vad för slags plast är de egentligen gjorda av? PE?

De flesta bindningars bottenplattor och bakkappor är plast rakt igenom, oftast förstärkt med glasfiber eller kolfiber. Sedan finns det ju bindningar som har en tvådelad bottenplatta där hälbågen är metall (aluminium eller magnesium) och resten är plast. Några märken gör också hela bottenplattan i metall (aluminium).

Skillnaderna i vikt är inte jättestora och personligen tycker jag att man från branchens sida överdriver viktskillnaderna ganska ordentligt och jag tycker att viktskillnaderna är rätt försumbara när det gäller åkegenskaper men det är mina egna högst personliga åsikter.

Har ett par Cartel ICS och det väger 1762,4g(ett par) om någon nu skulle vara intresserad av det:D
Vet inte vad andra bindningar väger

Tackar. Ska ta och väga mina och jämföra, så får man se exakt hur mkt skillnad det är.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp