Vad är dessa rör för något?

jockster

Medlem
Jag har besökt de franska alperna ett flertal gånger och undrar alltid vad de stora rören som sitter på många sluttningar/toppar är för något.

Min gissning är att det är lavinrelaterat. Är det någon som vet om min gissning är korrekt eller vad vad rören har för funktion? Om min gissning stämmer, exakt hur fungerar dessa rör?

Exempel på ett sådant rör i Val Thorens:
tubes_in_alpes.jpg

Mvh Jocke

Vet att det finns rör som skjuter ut en gasblandning för att spränga laviner, men om detta är ett sådant låter jag vara osagt. Kan vara en möjlighet?

EricNorrlander sa:
Pappa tror att de kan va en misstlur att spränga laviner me
du kan hälsa pappa att laviner inte påverkas av ljud. har hört om tester då dom kört med stridflygplan tätt över alperna för att försöka utlösa laviner med inte lyckats

Jag var i val thorens i vintras och det dumpade rätt galet i två dagar. Vaknade båda dagarna av att det smällde som bara fan uppe på bergen flera gånger runt sju - åtta tiden på morgonen. Hade spanat in dom mystiska rören innan och undrade som fan vad det var men antog sen att det var för att spränga lavinerna. Dock vet jag ej hur det fungerar.

exakt^^

fan att du sa de centralbyrakraten,, jag ville ju berätta vad de är o känna mig duktig..

men hjälp av rören släpper man ut gas som man spränger laviner med..

Hampus

Hm, så nånstans på bergen finns alltså en "basstation" insprängd med en stor gastank? Klart intressant. Deras andra variant, den helikopterburna verkar fungera på samma sätt, men den kräver inte "installation" på plats. Den borde vara rätt omtyckt...

Jarle sa:
Vet att det finns rör som skjuter ut en gasblandning för att spränga laviner, men om detta är ett sådant låter jag vara osagt. Kan vara en möjlighet?
Ja det är det.
Dom gör som du säger, sprutar ut gas och spränger laviner.

Dr_Snow : eller så kanske det går ledningar ner till dalen? Tänker mig att det vore svårt att bygga tankar inne i berget, skulle kräva mkt arbete?

Senast ändrad:
LEAF sa:
EricNorrlander sa:
Pappa tror att de kan va en misstlur att spränga laviner me
du kan hälsa pappa att laviner inte påverkas av ljud. har hört om tester då dom kört med stridflygplan tätt över alperna för att försöka utlösa laviner med inte lyckats
så allt detta larv av att man inte ska skrika för att det kan utlösa en lavin är bara nonsens.

Dr_Snow, det brukar vara en gastub någonstans i närheten till röret men har man flera sprängplatser i samma område kan de servas från en och samma tub.

CrashX, centralbyrakraten:
Ok! Kollade lite på deras hemsida, där såg det ut som "gascentraler" uppe på berget.
Hur som helst verkar det vara en ganska häftig metod, uppenbarligen väldigt effektiv. En lite mer allmän fråga; hur vet man att område är fritt från åkare när man spränger laviner? Liftar är lätta att hålla stängda, men t ex alpinister och ev. klättrare? De kanske inte är uppe på så höga höjder?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp