Vad är ett vettigt pris egentligen?

bykan76

Medlem
Hej!

Jag postar den här tråden, för jag börjar tycka att det blir svårare och svårare att få vettigt betalt för begagnade grejer här på Freeride och på andra ställen. Jag har köpt och sålt rätt mycket genom åren och gillar att det funnits en marknad som rätt bra kunnat värdera varor till rätt pris och att man därigenom har kunnat vara rätt så ombytlig med sina grejer. Framför allt har jag tyckt att det varit så på Freeride.

Men, nu tycker jag alltså att det blivit svårare att få grejer sålda till det pris jag vill ha. Någon mer som känner igen sig?

T.ex. jag köpte ett par nya Scarpa T2 eco ifjol vår för bra nog precis 4000 kr, reapris. Dagspriset för samma pjäxa idag på nätet är ca 4100 kr, om man köper ny. Jag har nu åkt fem dagar på pjäxorna men vill sälja på grund av fel storlek. Pjäxorna är helt utan fel, bortsett från några repor.

Jag tycker här att 2800 kr är ett mycket rimligt pris, men eftersom ingen hör av dig, så måste jag ha fel. Vad tycker ni, tänker jag galet på något sätt?

Jag förstår dig men samtidigt är telemark en smal sport. Man kan säkert hitta ett par T2 Eco på rea någonstans tex XXL för ca det pris du begär. Jag hade personligen inte betalat så mycket till en privatperson för ett par begagnade pjäxor.

Jag förstår vad du menar, men att sporten är smal gör ju också att det ofta är svårt att få tag på grejer över huvud taget. Bland annat detta har ju varit en av anledningarna till att andrahandspriserna har legat rätt högt, speciellt på prylar som uppenbarligen är nästan nya och rätt oanvända.

Och ja, nu ser jag när jag söker att XXL haft en kampanj och sålt för 2999 kr, men är nu helt slutsålda i alla storlekar. Alltså borde det finnas en efterfrågan, tycker jag.

Att köpa privat är ju alltid lite knepigt, men just när det varit via Freeride så har i alla fall jag aldrig haft några problem och alltid känt att jag kunnat lite på folk.

Just pjäxor måste man ju prova så att man vet att de sitter perfekt (vilket du tydligen även själv nu har upptäckt) vilket gör det betydligt besvärligare att sälja just pjäxor på annons.

I övrigt så är en gammal tumregel att är det begagnat så är värdet ganska exakt av vad man kan handla varan för idag. Med det resonemanget skulle alltså dina pjäxor vara värda 2050:-, med viss marginal nedåt, för att det är just pjäxor.

Just my 2 cent

ABadHabit sa:
Just pjäxor måste man ju prova så att man vet att de sitter perfekt (vilket du tydligen även själv nu har upptäckt) vilket gör det betydligt besvärligare att sälja just pjäxor på annons.

I övrigt så är en gammal tumregel att är det begagnat så är värdet ganska exakt av vad man kan handla varan för idag. Med det resonemanget skulle alltså dina pjäxor vara värda 2050:-, med viss marginal nedåt, för att det är just pjäxor.

Just my 2 cent
Jag provade pjäxorna ordentlig, så just det kan jag inte skylla någon för. Det blev fel ändå... :)

Men, jag håller inte med om att det automatiskt måste bli halva priset, utan det måste alltid vara skicket som bedöms i första hand. Men, saker och ting har kanske förändrats i andrahandsvärlden, och jag måste kanske anpassa mig.

Du har väl egentligen inget att förlora på att prova att lägga ut dom för 2800 förutom tid?

Det va en kille i en av Åres köp/sälj grupper på facebook som försökte sälja en gopro 2'a för 2900kr, snabb affär. Sen bytte han att man fick köpa för 2000kr om man köpte innan helgen. Han försökte iaf, även om det förmodligen skulle räknats som lurendrejeri om han lyckades sälja den :D

Om det nu inte är en produkt som efterfrågan (i förhållande till utbudet) är väldigt stor på känns halva priset som ganska rimligt. Det gör det för att man vet att nästan all utrustning reas ut. Dessutom är det meckigare att köpa begagnat.
Om det är en produkt som sällan reas ut eller är ny så kan man ju ta mer. De flesta av oss tycker ju också att åldern tar ut sin rätt. Är saker 10 år gamla är de knappt värda något (om det nu inte är en produkt som har slutat utvecklats).

Nu höftar jag till med något.
ingångsvärde, i: pris just nu för samma eller motsvarande produkt på typ sportconrad (för utgången produkt: inköpspriset)
ålder, a: från 0 om det är årets och uppåt
nyskick, n: 1 för oanvänt, 0.5 för nästan oanvänt, 0 annars
årets modell, m: 1 för om det är årets modell
pjäxa, p: 1 för om produkten är pjäxor (pjäxor har antagligen sämre andrahandsvärde)

i * (0.50 - (a*0.05) + (n*0.15) + (m*0.15) - (p*0.15))

Släng in detta i excel och prova! Pjäxorna borde då säljas för 2152,5 kr (om de är årets modell). Men som sagt var, det är bara 'hittepå', så man kan ändra siffrorna i formeln om man vill. Jag provade dock på lite olika grejer och tycker att jag hamnade ganska rätt.

Vad som kan räknas som ett rimligt pris och vad man faktiskt kan få betalt behöver ju inte gå hand i hand.

Det må kännas surt men tyvärr är nog pjäxor en vara som sjunker drastiskt i pris i samma ögonblick de lämnar butiken. Lägg därtill en mycket begränsad kundkrets, telisåkare, och ett oproportionerligt stort utbud (nätbutiker, ebay etc). För att överhuvudtaget få några intressenter måste du nog lägga dig på en väldigt låg prisnivå.

Kapa en femhundring till på priset, hör ingen av sig på två veckor får du kapa priset lite till osv. om du verkligen vill bli av med grejerna. Det blir inte lättare nästa vinter.

Fin formel ... om jag köper begagnade skidor, pjäxor eller bindingar förväntar jag mig en prislapp som är högst 50 % av riktpriset i svensk butik. Är priset högre kan jag sannolikt hitta helt nya grejor med full garanti till samma eller marginellt högre pris på nätet. Nu är det nog iofs. att just pjäxor är mindre intressant att köpa begagnat än tex skidor eftersom jag inte vill låta någon annans fot köra in innerskon, så där tror jag att priserna ofta ligger lägre ...

/MM

Mountain_Man sa:
Fin formel ... om jag köper begagnade skidor, pjäxor eller bindingar förväntar jag mig en prislapp som är högst 50 % av riktpriset i svensk butik. Är priset högre kan jag sannolikt hitta helt nya grejor med full garanti till samma eller marginellt högre pris på nätet. Nu är det nog iofs. att just pjäxor är mindre intressant att köpa begagnat än tex skidor eftersom jag inte vill låta någon annans fot köra in innerskon, så där tror jag att priserna ofta ligger lägre ...

/MM
+1

Min största åsikt om priset 2800kr är väl att det är på tok för nära sport-conrads pris (€339) där man får årets och garanti samt möjlighet till att välja en annan storlek.

Senast ändrad:
linder sa:
Min största åsikt om priset 2800kr är väl att det är på tok för nära sport-conrads pris (€339) där man får årets och garanti samt möjlighet till att välja en annan storlek.
Då sjönk priset efter min formel:
1687 kr om det ändå är samma modell som i år, annars 1205 kr.

... kanske känns väl lågt, kanske måste se över procentsatserna i formeln.

Mmmm andrahandsvärdet på "ointressanta" sker är lågt. Har försökt sälja mina Elan Boomerang från denna säsongen för 3500 med bindning(STH 16) och de är använda 10 dagar. Går inte.. Men har ju ingen panik. Kan använda de själva så att.. Men det är verkligen köparens marknad i dag..

Det som har bäst andrahandsvärde av skidutrustning är väl Dynafitbindningar, annars är det 50% avdrag direkt på det mesta så fort man lämnat butiken.

Hasse_Lindborg sa:
Mmmm andrahandsvärdet på "ointressanta" sker är lågt. Har försökt sälja mina Elan Boomerang från denna säsongen för 3500 med bindning(STH 16) och de är använda 10 dagar. Går inte.. Men har ju ingen panik. Kan använda de själva så att.. Men det är verkligen köparens marknad i dag..
Det är väl ändå en ganska intressant skida...

Med min formel (årets modell men använt skick) skulle priset bli:
5000 -> 3250
6000 -> 3900
7000 -> 4550

Där första siffran är ingångsvärdet ("Conradspris"). De fanns inte på Conrad så jag orkade inte leta vidare.
Jag köpte själv årets Q115 med STH 16 för 5000 tidigare i år på Conrad men det var ju löjligt billigt så jag antar att man ska gå på ett högre ingångsvärde än så. Som ni kanske ser är förslagen 65% av ingångsvärdet efter min formel för en använd produkt som är årets modell från i år.

Räknar man baklänges från Hasses pris borde skidan ha kostat 5385 kr (3500/0,65) på nätet, men det är ju en del starka (=tvivelaktiga) antaganden bakom den uträkningen...

Har man köpt utrustning hemma i Sverige till omkring ordinarie pris ska man nog inte förvänta sig att kunna få ut vad man tycker är ett "rimligt" begagnatpris m.t.p. vad man ofta kan köpa samma utrustning för hos någon lågpriskedja eller hos utländska onlinebutiker som t.ex. sport-conrad. Jag säger absolut inte att det är fel att köpa i butik här hemma i Sverige, tvärtom är det förstås värt mycket med den service och kunskap man får på exempelvis Skistore eller Alpingaraget. Däremot får man räkna med att det högre inköpspriset även slår tillbaka på begagnatpriset den dag man vill sälja. Jag lägger gärna några extra hundralappar för att köpa i en fysisk butik. Problemet är dock att det ofta skiljer så mycket i pris att det inte känns rimligt. Jag har nyligen köpt ett par Scarpa TX Pro. Kollade på hemmabutiken Skistore som jag tycker är grymma och där kostar pjäxorna 4849 kr. Samtidigt fanns de på XXL i Gbg för 2995 kr. Visst hade jag velat köpa på Skistore men såvida man inte har obegränsat med pengar känns det inte rimligt att betala 60% mer. Det är förstås ett stort problem för butiker som Skistore att de inte kan matcha lågpriskedjorna men samtidigt får man ju förstå att köparna inte är villiga att punga ut för så stora prisskillnader.

Jag håller med. Man måste förvänta sig att köparen av begagnade saker jämför priset med välkända lågprisaffärer. Om man själv har köpt sina saker i vanlig butik så har man ju antagligen gjort det för att man är beredd att betala för den service som ges. Men den som köper begagnat är ju förstås inte beredd att vara med och betala för den servicen.

erik_lagg sa:
Nu höftar jag till med något.
ingångsvärde, i: pris just nu för samma eller motsvarande produkt på typ sportconrad (för utgången produkt: inköpspriset)
ålder, a: från 0 om det är årets och uppåt
nyskick, n: 1 för oanvänt, 0.5 för nästan oanvänt, 0 annars
årets modell, m: 1 för om det är årets modell
pjäxa, p: 1 för om produkten är pjäxor (pjäxor har antagligen sämre andrahandsvärde)

i * (0.50 - (a*0.05) + (n*0.15) + (m*0.15) - (p*0.15))

Släng in detta i excel och prova! Pjäxorna borde då säljas för 2152,5 kr (om de är årets modell). Men som sagt var, det är bara 'hittepå', så man kan ändra siffrorna i formeln om man vill. Jag provade dock på lite olika grejer och tycker att jag hamnade ganska rätt.
Kul formel! ni som har saker till salu just nu kan ni jämnföra. Fungerar prissättningen? är det för lågt eller för högt mot vad nyligen sålt begangade saker för.

Vilken framgång för formeln, 7.50 fel var ju inte illa! ... fast vill man vara skeptiskt skulle det ju kunna vara så att mitt inlägg påverkade priset i detta fall...

Snödjup

Tillbaka
Topp