Vad bör jag veta som amatöroffpiståkare?

SethP

Medlem
Hej.

Det bär av en vecka i vinter till alperna, närmare bestämt Zell am See, och med Kitzsteinhorn tillgängligt så ska jag definitivt prova på att åka åtminstone brevid pisterna, om det inte är erbarmligt dåliga förhållanden. Jag vet inte hur det blir på Schmittenhöhe eftersom vi åker i mitten av mars och snötillgången kan väl vara lite si och så vid den tiden? (Någon som vet hur det brukar vara i mitten av mars där nere förresten?)

Läget är bara det att jag är närmast total amatör när det gäller offpiståkning. Därför kommer det inte att bli de allra brantaste och svåraste partierna direkt utan antagligen åkning uppe på själva glaciär"plattan" eller vad man ska kalla det. Men vad bör jag tänka på innan jag kliver av manchestern? Främst när det gäller säkerheten alltså?

Vem på plats bör man fråga om var man kan åka utan problem? Vilka är egentligen riskerna? Jag räknar ju knappast med att åka i något lavinfarligt område precis men laviner kan väl gå i princip var som helst?

Vilken utrustning (minimi) bör jag ha med mig? Någon form av transiever ("reflex") räknar jag nog med? Men skyffel? Annat?

mvh Seth
(nix. inte Morrison direkt)

Senast ändrad:
Håller du dig bredvid pisten eller i områden som sluttar in mot pisten (det vill säga områden som är bredvid pisten men inte nödvändigtvis har parallell fallinje med den) kommer pistörerna ha sprängt för laviner för att piståkarna inte ska vara utsatta för lavinrisk. Om du dessutom undviker att åka utanför pisten om lavinskalan som pistörerna sätter håller sig på 3 eller ska det inte vara några problem. Är det den typen av åkning som gäller borde du klara dig bra med en ev. recco-bricka, transa för den typen av pistnära åkning borde inte vara mer än en onödig investering, både i tid och pengar.

Jag kommer säkert bli överöst av folk som vill döda mig för det jag skriver nu, men det är smällar jag får ta. Om centralbyråkraten har någon form av invändningar skulle jag råda dig att lyssna på hans ord istället, han vet vad han pratar om!

Senast ändrad:
Sikta på Kitzsteinhorn om du ska åka offpist vid den tidpunkten, bra "nybörjaroffpist" och lätt att ta sig ut till offpisten.

Vattendroppe sa:
[...] Är det den typen av åkning som gäller borde du klara dig bra med en ev. recco-bricka, transa för den typen av pistnära åkning borde inte vara mer än en onödig investering, både i tid och pengar.
[...]
Ah. Reccobricka var det jag tänkte på när jag skrev "reflex" i mitt inlägg ovan. Eftersom det förmodligen bara blir relativt pistnära offpist för min del är detta det enda jag räknar med själv att behöva. (Skyffel verkar dessutom väldigt överdrivet tycker jag. Och onödigt att släpa med sig.) Och så hålla koll på varningar, skyltar och annan info så klart.

nonne sa:
Sikta på Kitzsteinhorn om du ska åka offpist vid den tidpunkten, bra "nybörjaroffpist" och lätt att ta sig ut till offpisten.
Jo. Kaprun/Kitzsteinhorn lär det nog bli. Det är nog definitivt bättre fluff där uppe också om man jämför med Scmittenhöhe.

SethP sa:
Ah. Reccobricka var det jag tänkte på när jag skrev "reflex" i mitt inlägg ovan. Eftersom det förmodligen bara blir relativt pistnära offpist för min del är detta det enda jag räknar med själv att behöva. (Skyffel verkar dessutom väldigt överdrivet tycker jag. Och onödigt att släpa med sig.) Och så hålla koll på varningar, skyltar och annan info så klart.
Jag misstänkte att det var det du menade, jag ville bara klargöra! :) Som sagt, är det den typen av pistnära offpist det rör sig om är det ungefär allt du behöver. Det och tålamod, det brukar kunna ta ett tag att klura ut hur man ska bära sig åt!

Angående skyffel är det livsviktigt om man ska ut på den "riktiga baksidan", där kamraträddning är det som i praktiken får upp offer ur laviner. För dig är det dock väldigt överdrivet, ja. :)

Tillbaka
Topp