ericwahlstrom
Ny medlem
Vad för skillnad mellan STH 14 och SHT 16
Hej! Jag undrar om de är stor skillnad mellan sth 14 Driver och 16?
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu är det inte riktigt så. Normalt med normal skostorlek skulle en bindning för 70 kg person stå på ca 6 på DIN skalan inte 7. 7 motsvarar ca 82 kg. Sen tillkommer en del faktorer så klart som sul längd, Erfarnhet med mera men i en skiduthyrning till en person som väger 70 kg så är 6 ganska perfekt...felix sa:DIN-skalan är hur hårt bindningarna sitter fast i dina pjäxor, alltså reglerar det hur enkelt skidorna ska lossna vid en vurpa. Att välja DIN-skala är helt individuellt men jag brukar gå efter min egen vikt, så om du väger 70kg kan du ställa in DIN på 7. STH16 börjar först på 9, vilket i så fall skulle betyda att du väger minst 90kg eller är jävligt tränad och kör riktigt hårt, för då kanske man vill att skidorna sitter fast lite hårdare.
Risken med att gå på en för hög DIN-skala är att skidorna aldrig löser ut när du vurpar, och då kan du vrida sönder knäna eller kanske fast än bryta något![]()
Jorrå, det låter som en lysande idé... Ta dina 28,5-pjäxor och tryck ner dem i bindningarna och så skruvar du upp dem riktigt ordentligt, precis som MedlemJapaner (rekorderlig grabb!)eWahlstrom sa:Så ni rekommenderar inte STH 16 för mig som väger runt 50kg
Verkligen inte! Som nämnts ovan är även STH14 på gränsen, men du får väl bygga lite muskler så kroppen håller bättre.eWahlstrom sa:Så ni rekommenderar inte STH 16 för mig som väger runt 50kg
Förutom vikt, skostorlek och bindningsmodell (det skiljer sig en hel del mellan olika bindningar) är hur du åker helt avgörande för hur bindningarna ska skruvas. Bindningarna utsätt för enormt mycket större belastningar hos en tävlingsåkare i en stenhård pist än för "Svensson".MedlemJapaner sa:jag väger 62 kg och kör mina bindningar på 18. Det funkar fint för mig, jag gillar inte plockepin.
Hasse, vad säger du nu då? Jag låg ganska nära måste jag säga när jag sa att han bör väga åtminstone 90 för STH16. Blev faktiskt lite stolt över mig själv nu.Tomtefar sa:-STH16 Driver
Din: 9-16
Höhe in mm: 17.5
Empfohlenes Fahrergewicht (kg): >95kg
Einstellungsbereich (mm): 19
Gewicht/Paar: 2322g
18 för 62 kg kroppsvikt anser jag vara en HELT åt h-------e för hård inställning, d v s om man fortfarande är intresserad av att bindningens utlösningsfunktion verkligen fullgör sin uppgift vid ett kritiskt fall.MedlemJapaner sa:jag väger 62 kg och kör mina bindningar på 18. Det funkar fint för mig, jag gillar inte plockepin.
Har sett att du har skrivit detta förut. Vad har du fått det ifrån?Ace_DG sa:3. Om du aldrig har ställt in bindningar förut, ställ in bindningen på något under din kroppvikt /10, d v s om du väger 70 kg, börja på DIN-inställning 7. .
God kväll önskar Eder
Ace DG
Det råder delade meningar i huset!Hasse_Lindborg sa:Har sett att du har skrivit detta förut. Vad har du fått det ifrån?Ace_DG sa:3. Om du aldrig har ställt in bindningar förut, ställ in bindningen på något under din kroppvikt /10, d v s om du väger 70 kg, börja på DIN-inställning 7. .
God kväll önskar Eder
Ace DG
Allt måste standardiseras Hasse! Jämt! "Skiduthyrningsstandarden" vikt/10-1, vilket jag tror Ace menar då han skrev under "din vikt", är i de flesta fall inte helt fel. Precis som du ovan skrev är perfekt i hyran.Hasse_Lindborg sa:Har sett att du har skrivit detta förut. Vad har du fått det ifrån?Ace_DG sa:3. Om du aldrig har ställt in bindningar förut, ställ in bindningen på något under din kroppvikt /10, d v s om du väger 70 kg, börja på DIN-inställning 7. .
God kväll önskar Eder
Ace DG
Det beror ganska mycket på hur hårt du kör men jag som kör bara park och rätt hårt skulle nog föredra en 14 kanske till och med 16 och då väger jag 70. för det är stor skillnad om du ställer en 16 bindning på 12 eller en 12 bindning på 12.Hogizz sa:Lånar tråden lite.
Vad är det för skillnader mellan STH 12 och STH 14?
Vad rekommenderas att köra på för mig som väger kring 75kg?
va? jag körde på 9 och väger 60, ledde dock till knäoperation 2 ggr. lolHasse_Lindborg sa:Nu är det inte riktigt så. Normalt med normal skostorlek skulle en bindning för 70 kg person stå på ca 6 på DIN skalan inte 7. 7 motsvarar ca 82 kg. Sen tillkommer en del faktorer så klart som sul längd, Erfarnhet med mera men i en skiduthyrning till en person som väger 70 kg så är 6 ganska perfekt...felix sa:DIN-skalan är hur hårt bindningarna sitter fast i dina pjäxor, alltså reglerar det hur enkelt skidorna ska lossna vid en vurpa. Att välja DIN-skala är helt individuellt men jag brukar gå efter min egen vikt, så om du väger 70kg kan du ställa in DIN på 7. STH16 börjar först på 9, vilket i så fall skulle betyda att du väger minst 90kg eller är jävligt tränad och kör riktigt hårt, för då kanske man vill att skidorna sitter fast lite hårdare.
Risken med att gå på en för hög DIN-skala är att skidorna aldrig löser ut när du vurpar, och då kan du vrida sönder knäna eller kanske fast än bryta något![]()
Leffe är inne och nosar på svaret...Hogizz sa:Lånar tråden lite.
Vad är det för skillnader mellan STH 12 och STH 14?
Vad rekommenderas att köra på för mig som väger kring 75kg?