Vad för skillnad mellan STH 14 och SHT 16

STH14 Driver har tornet i tådelen av plast medans STH16 har det av något som ser ut som gjutjärn(?). = STH16 är lite hållbarare, men lite tyngre. Sen är DIN-skalan rätt hög, 9-16 så du bör inte vara allt för lätt. Väger du under 80kg skulle jag inte ens fundera på den.

Tja, fick ditt PM men svarar här med om någon annan undrar...

DIN-skalan är hur hårt bindningarna sitter fast i dina pjäxor, alltså reglerar det hur enkelt skidorna ska lossna vid en vurpa. Att välja DIN-skala är helt individuellt men jag brukar gå efter min egen vikt, så om du väger 70kg kan du ställa in DIN på 7. STH16 börjar först på 9, vilket i så fall skulle betyda att du väger minst 90kg eller är jävligt tränad och kör riktigt hårt, för då kanske man vill att skidorna sitter fast lite hårdare.

Risken med att gå på en för hög DIN-skala är att skidorna aldrig löser ut när du vurpar, och då kan du vrida sönder knäna eller kanske fast än bryta något :)

felix sa:
DIN-skalan är hur hårt bindningarna sitter fast i dina pjäxor, alltså reglerar det hur enkelt skidorna ska lossna vid en vurpa. Att välja DIN-skala är helt individuellt men jag brukar gå efter min egen vikt, så om du väger 70kg kan du ställa in DIN på 7. STH16 börjar först på 9, vilket i så fall skulle betyda att du väger minst 90kg eller är jävligt tränad och kör riktigt hårt, för då kanske man vill att skidorna sitter fast lite hårdare.

Risken med att gå på en för hög DIN-skala är att skidorna aldrig löser ut när du vurpar, och då kan du vrida sönder knäna eller kanske fast än bryta något :)
Nu är det inte riktigt så. Normalt med normal skostorlek skulle en bindning för 70 kg person stå på ca 6 på DIN skalan inte 7. 7 motsvarar ca 82 kg. Sen tillkommer en del faktorer så klart som sul längd, Erfarnhet med mera men i en skiduthyrning till en person som väger 70 kg så är 6 ganska perfekt...

Nä, nu är det inte så men så ställer jag mina och det fungerar perfekt! Men då kör jag ju lite hårdare :cool:

Sen tror jag faktiskt de flesta som hänger här också kör så pass att de klarar av att ställa den så. En "skiduthyrningsinställning" eller "normal" inställning kör man ur ganska så fort om man är van åkare.

FYI väger jag egentligen bara 55kg, men kör ändå på 7.

eWahlstrom sa:
Så ni rekommenderar inte STH 16 för mig som väger runt 50kg
Jorrå, det låter som en lysande idé... Ta dina 28,5-pjäxor och tryck ner dem i bindningarna och så skruvar du upp dem riktigt ordentligt, precis som MedlemJapaner (rekorderlig grabb!)

Nämen seriöst, om du inte åker hårt så ligger du ju nästan på gränsen för att åka STH14...

eWahlstrom sa:
Så ni rekommenderar inte STH 16 för mig som väger runt 50kg
Verkligen inte! Som nämnts ovan är även STH14 på gränsen, men du får väl bygga lite muskler så kroppen håller bättre.

Enligt specen på sport-conrad:
-STH14
Din: 6-14
Höhe in mm: 17.5
Empfohlenes Fahrergewicht (kg): 58-130
Einstellungsbereich (mm): 19
Gewicht/Paar: 2050g

-STH16 Driver
Din: 9-16
Empfohlenes Fahrergewicht (kg): >95kg
Gewicht/Paar: 2322g

MedlemJapaner sa:
jag väger 62 kg och kör mina bindningar på 18. Det funkar fint för mig, jag gillar inte plockepin.
Förutom vikt, skostorlek och bindningsmodell (det skiljer sig en hel del mellan olika bindningar) är hur du åker helt avgörande för hur bindningarna ska skruvas. Bindningarna utsätt för enormt mycket större belastningar hos en tävlingsåkare i en stenhård pist än för "Svensson".

18 kan vara helt rätt inställning (även om jag har svårt att tro det i det här fallet) för riktigt hård körning, men kräver samtidigt denna beslastning för att fungera korrekt, dvs. att slököra med bindningen så hårt ställd kan vara en ren katastrof om det händer något!

/MM

Senast ändrad:
Tomtefar sa:
-STH16 Driver
Din: 9-16
Empfohlenes Fahrergewicht (kg): >95kg
Gewicht/Paar: 2322g
Hasse, vad säger du nu då? Jag låg ganska nära måste jag säga när jag sa att han bör väga åtminstone 90 för STH16. Blev faktiskt lite stolt över mig själv nu.

MedlemJapaner sa:
jag väger 62 kg och kör mina bindningar på 18. Det funkar fint för mig, jag gillar inte plockepin.
18 för 62 kg kroppsvikt anser jag vara en HELT åt h-------e för hård inställning, d v s om man fortfarande är intresserad av att bindningens utlösningsfunktion verkligen fullgör sin uppgift vid ett kritiskt fall.
Om inte bindningen öppnar ryker helt enkelt något annat, korsband, menisk, skenben, smalben, höftben, höftled, ...kryssa i önskat alternativ! Jag är dock rätt säker på att även du gillar dina ben!

Skämt åsido, jag är mycket intresserad av hur du MedlemJapaner kommit fram till denna bindningsinställning.
Vore också intressant att få veta din bakgrund, vilken bindning du har m m. Ser på dina bilder och filmer att det körs rätt hårt, men ändå.

eWahlstrom: 50 kg kroppsvikt pekar på en DIN 12-bindning, eventuellt en DIN 14 med låg startvärde. Välj inte STH 16 DIN 9-16! Visst det är en bra bindning tveklöst, men den passar bättre för mig som väger 93 kg!

Några tips:
1. Kolla att bindningen är rätt monterad. Om tådelen går att justera (STH 14, 16 m fl) kolla att höjden följer det rekommenderade (Manualen, hitta den!)
2. Kolla bindningens förspänning, d v s kraften i längsled när skon sitter i bindingen (Manualen igen!)
3. Om du aldrig har ställt in bindningar förut, ställ in bindningen på något under din kroppvikt /10, d v s om du väger 70 kg, börja på DIN-inställning 7.
4. Provåk, kör som du oftast gör. Du märker omgående om du åker ur bindningen eller inte. Åker du ur, justera uppåt ca 0,5-1 DIN-steg åt gången och prova igen. Man får ätt snart en känsla för hur hårt bindningen måste ställas.
5. Fråga på en BRA skidverkstad om råd eller bekräftelse att du ligger rätt.
6. Håll bindningarna smorda och rena. Håll skorna rena från sand grus och snö (förödande för utlösningskarften!)

Blandar mig som vanligt i bindningstrådar...

God kväll önskar Eder
Ace DG

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
3. Om du aldrig har ställt in bindningar förut, ställ in bindningen på något under din kroppvikt /10, d v s om du väger 70 kg, börja på DIN-inställning 7. .

God kväll önskar Eder
Ace DG
Har sett att du har skrivit detta förut. Vad har du fått det ifrån?

Hasse_Lindborg sa:
Ace_DG sa:
3. Om du aldrig har ställt in bindningar förut, ställ in bindningen på något under din kroppvikt /10, d v s om du väger 70 kg, börja på DIN-inställning 7. .

God kväll önskar Eder
Ace DG
Det råder delade meningar i huset!

Hasse_Lindborg sa:
Ace_DG sa:

God kväll önskar Eder
Ace DG
Allt måste standardiseras Hasse! Jämt! "Skiduthyrningsstandarden" vikt/10-1, vilket jag tror Ace menar då han skrev under "din vikt", är i de flesta fall inte helt fel. Precis som du ovan skrev är perfekt i hyran.

Men å andra sidan, kommer det någon med 29,5 pråmar och väger flugskit som en annan är det inte heller orimligt att sänka det ytterligare.

Jag tror inte att det är så delade meningar egentligen.

OnT
STH16 är förmodligen, som många redan påpekat, för mycket

klart å betalt! Nu är alla med och förstår, bra jarle/hasse. Då bindningar och dess inställning är viktigt.

verry merry

Ladda ned Salomons butiksmanual 2010/11 och läs om bindningsinställningar på sidan 15 och 16. Här finns också information om hur bindingarna ska ställas in för övrigt, vilket är minst lika viktigt som rätt spänning på fjädrarna.

Observera att Salomon delar in skidåkarna i tre grupper, 1,2 och 3 beroende på körskicklighet. Enlig denna guide hamnar jag på din 8,5 (94 kg och typ 3) vilket stämmer bra med vad jag brukar köra på (omkring 9).

Tänk på att det skiljer enormt mellan olika bindningar i elasticitet och andra faktorer som påverkar hur och när bindningen löser ut. Dessutom är bindningens dinskala långt ifrån ett precisionsinstrument, vilket innebär att 8 på en bindning kan vara något helt annat på en annan bindning.

/MM

Senast ändrad:
Tjenare, jag är en medelbra skidåkare, åtminstone betydligt bättre än den vanliga svensson. Men jag har införskaffat ett par nya bindningar till mina skidor och det har alltid varit min far som har ställt in dem tidigare. Nu är det så att jag nyligen flyttat hemifrån och funderar lite på hur hårt jag ska ställa in dem.

Jag väger 74 kg och kör ganska hårt!

Mvh Tobias

Lånar tråden lite.
Vad är det för skillnader mellan STH 12 och STH 14?
Vad rekommenderas att köra på för mig som väger kring 75kg?

Hogizz sa:
Lånar tråden lite.
Det beror ganska mycket på hur hårt du kör men jag som kör bara park och rätt hårt skulle nog föredra en 14 kanske till och med 16 och då väger jag 70. för det är stor skillnad om du ställer en 16 bindning på 12 eller en 12 bindning på 12.

Hasse_Lindborg sa:
felix sa:

Nu är det inte riktigt så. Normalt med normal skostorlek skulle en bindning för 70 kg person stå på ca 6 på DIN skalan inte 7. 7 motsvarar ca 82 kg. Sen tillkommer en del faktorer så klart som sul längd, Erfarnhet med mera men i en skiduthyrning till en person som väger 70 kg så är 6 ganska perfekt...
va? jag körde på 9 och väger 60, ledde dock till knäoperation 2 ggr. lol

Hogizz sa:
Lånar tråden lite.
Leffe är inne och nosar på svaret...

jag väger själv 72-75kg och växlar mellan STH14 Driver (inte vanliga STH14!) och STH16 på mina skidor. STH16 på puderskidor och STH14 på parklaggen...

Har ganska snarlik inställning oberoende bindning, runt 10,5 i parken och 11-12 i offpisten. Dvs. jag kan köra uteslutande på ena typen av bindning om jag vill. Det som avgör är att jag vill kunna ha möjligheten att skruva ner lite i början av säsongens parkåkning, men samtidigt vill ja ha maximal hållbarhet i offpisten samt möjligheten att skruva upp mot 13-13,5 om det skall tävlingsåkas eller hoppas stora stenar...

Jag är ingen stor fan av oversize-tån som sitter på STH12, den är för klent byggd helt enkelt. Samma tå sitter på STH14, därav pest eller kolera-val. STH14 Driver däremot är the shit, så ta den!

Frågar du mig har jag mycket svårt att förstå varför någon skall behöva skruva på STH16 på en parkskida. 14 Driver räcker helt klart med tanke på att man kan justera den så pass bra och ändå skruva riktigt högt. Den släpper inte om det verkligen inte ska släppa...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp