Vad för typ skidor gör sig bäst i Alperna (piståkning)

High

Medlem
Vet inte om detta kanske borde vara i utrustningstråd istället, men men.

Ska åka till Alperna i vår, förmodligen Bad Gastein. Jag och sonen ska vara där en vecka och vi åker framför allt pist.
Började fundera lite på att kanske passa på att byta lite utrustning inför detta:sneaky:

Har nu Völkl Deacon 84 och undrar om man ska gå på mer pistorienterade skidor med smalare midja eller är man mer betjänt av stabila och lite bredare i midjan som Deacon är? Inbillar mig att alla härliga åk man bombas med i sociala medier från alperna görs av åkare med rena pistskidor typ Atomic Redster, Stöckli Laser osv.

Ja ja, de är fantastiska, (slipar, vallar o hänger de själv). Stabila som en stridsvagn. Men man vill ju alltid motivera sig att hitta något nytt ;) har alltid velat ha något med rejält kort sväng typ Racetiger, Montero AS eller liknande. Men kanske att man blir helt slutkörd av allt svängande i större berg än de jag är van vid (Hemsedal o Hafjell)

Bränner det i plånboken och man är sugen på kortsväng. Finns ju Atomic Redster S9, Stöckli Laser eller Racetigern.

Går ju hyra ett par också och se om gräset är grönare på andra sidan.

Vet inte om detta kanske borde vara i utrustningstråd istället, men men.

Ska åka till Alperna i vår, förmodligen Bad Gastein. Jag och sonen ska vara där en vecka och vi åker framför allt pist.
Började fundera lite på att kanske passa på att byta lite utrustning inför detta:sneaky:

Har nu Völkl Deacon 84 och undrar om man ska gå på mer pistorienterade skidor med smalare midja eller är man mer betjänt av stabila och lite bredare i midjan som Deacon är? Inbillar mig att alla härliga åk man bombas med i sociala medier från alperna görs av åkare med rena pistskidor typ Atomic Redster, Stöckli Laser osv.
Om det är fd tävlingsåkare du följer så vore ett par Van Deer magiska. Men de flesta kör väl fortfarande med raceplatta - det hjälper till med att sätta snygga kantvinklar ;-) Äsch, åk på det du har, vettiga skidor ju.

Ja ja, de är fantastiska, (slipar, vallar o hänger de själv). Stabila som en stridsvagn. Men man vill ju alltid motivera sig att hitta något nytt ;) har alltid velat ha något med rejält kort sväng typ Racetiger, Montero AS eller liknande. Men kanske att man blir helt slutkörd av allt svängande i större berg än de jag är van vid (Hemsedal o Hafjell)

Ja dina kryssningsmissiler (Deacon 84) kommer nog snarare ännu mer till sin rätt i alpernas längre och bredare pister än i skandinaviska fjällen. Det är nog vanligare bland svenskar att man vill gå upp till ännu bredare skidor istället.
Å andra sidan kommer du nog se att duktiga infödda åkare därnere mer sällan har allmountain-skidor (jämf. med oss i norden), och skiduthyrningarna är fulla av roliga pist-/carvingskidor.
Ta med dina Deacon, låt dem komma till sin rätt därnere, men hyr och testa annat nån dag!

Kloka svar som vanligt här på Freeride, fiskade nog mest över något argument till mig själv att investera i något nytt roligt😁

Völkl får följa med och så får man se vad de har i skiduthyrningen.
BAD GASTEIN bokat till v9 så det kan ju bara bli bra tänker jag.

Några tips för en som aldrig varit där? Verkar som att ta skidbussen upp till Sport Gastein är en bra början. Var åker man bäst om man gillar breda pistade backar?

Väldigt klart är ett par GS-skidor roligare och mer tillämpade å åka i pist än Deacon 84, ingen snack om det. Sen är det upp till dig själv vilket märke du väljer eller om du vill ha en turistGS- eller en raceGS-skida.

Väldigt klart är ett par GS-skidor roligare och mer tillämpade å åka i pist än Deacon 84, ingen snack om det. Sen är det upp till dig själv vilket märke du väljer eller om du vill ha en turistGS- eller en raceGS-skida.
Som hyfsat erfaren turiståkare så kör jag mest på mina Völkl eller ibland ett par äldre Stormrider som får åka med ibland. GS var inte med i mina tankar riktigt, tänkte nog mer tvärtom mot något med smal midja och rejäl kortsväng.

Känns som att många av pisterna man ser vid Gastein också är i form av väldigt långa transportbackar som är allt annat än GSvänliga 😁

Kloka svar som vanligt här på Freeride, fiskade nog mest över något argument till mig själv att investera i något nytt roligt😁

Några tips för en som aldrig varit där? Verkar som att ta skidbussen upp till Sport Gastein är en bra början. Var åker man bäst om man gillar breda pistade backar?
Absolutely ingen expert på Badgastein, men buss från hotell till lift gäller i de flesta fall då byn är brant och många hotell ligger nedanför liftarna.

Det finns massor av fina pister mellan Bad Gastein, Angertal och från Schlossalm ner till Bad Hofgastein. Sportgastein väljer man när det snöat och solen skiner, om förhållandena är rätt vågar man offpisten ner på baksidan och plockas upp av bussen ner mot Bad Gastein igen (om man har rätt kunskaper och utrustning dvs). Och dagarna det toksnöar eller efter snöfall åker man till Graukogel, för dit hittar inte de flesta turisterna.

Missa inte fonduekväll på berget med kälkåkning ner i mörkret.

Som hyfsat erfaren turiståkare så kör jag mest på mina Völkl eller ibland ett par äldre Stormrider som får åka med ibland. GS var inte med i mina tankar riktigt, tänkte nog mer tvärtom mot något med smal midja och rejäl kortsväng.

Känns som att många av pisterna man ser vid Gastein också är i form av väldigt långa transportbackar som är allt annat än GSvänliga 😁
Då är det en smaksak om var GS-lagg passar. Enligt mig passar kortslagiga skidor (SL och andra med dylikt radie på skidan) bara på branta och hårda backar, för de bara gräver ned sig och självbromsar på annat typ före. Däremot funkar GS lite längre från samma utgångsläge med SL. Tyvärr har jag inte något att hjälpa dig med i detta fall.

Senast ändrad:
Det är superkul med korta carvingskidor i alperna, typ slalomcarvers. Förvisso sliter det lite mer på benen men man kan alltid åka lugnt på dom.
Beroende på vad du gillar är både Rossignol (lättåkta följsamma) Atomic (styvare) Head (styva) Fischer (följsamma lättåkta lite som Ross men styvare) superkul. Men som vanligt är det ju olika åsikter om olika märken.
Ett par slalomcarvers funkar även riktigt bra off pist, men mer instabila, livliga. Smaksak om man gillar det eller ej, jag gillar det.

Skall du stå på i höga farter blir dim lite oförutsägbara och typ GS mer lämpliga, men har aldrig sett det som ett problem.

//

Fiskar du efter det så köp ett par Stöckli Montero AR. Stöcklis väldigt dämpade känsla, som en vacumsug, mot snön är väldigt trevlig.

Tillbaka
Topp