Vad gjorde du med din utrustning idag?

Jag kontrar med att tungt är tufft!
Provkörning blir imorgon, väldigt laddad.
IMG_7363.JPG

Den dag 2432 gram är tungt för en utförs-motiverad skidåkare är det dags att lägga ner verksamheten, reva storseglet, dra in årorna eller börja åka längdskidor istället...

De där 1690 gram'en ovan är ju faan o-Manligt. ;)

PNyberg sa:
enfotasle sa:
Jeg monterte binding på min touring ski, bindingen ble en Dynafit C-One Superlight. God vekt for en ski på 99mm under fot og 184 cm lang. Denne kommer til å bli brukt på touring fremover.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/e15355b28b880f4fdd965407dc42dc90.jpg[/url]
Lätt är fätt!
Snygga! Verkligen sugen på att höra hur de där går utför..

Har kört lite på BD Convert Carbon i vinter, både 180 och 188. De väger 100 resp 200 g mer, men går väldigt fint i den mesta snön så länge man inte drar på för mkt.
Jag hade gärna kommit ner i vikt lite, strax under 1400 g men vill helst inte tappa så mkt i utförs egenskaper jämfört med 1500-1600, men kan vara så att det helt enkelt inte går..
Har också kört lite på ett par 1200 g skidor (Moment Logix X) och där finns det en klar hastighetsgräns som snabbt passeras i allt annat än kortsväng, men oj vad skönt det är uppför :)

Frågan är helt enkelt om 1500-1600 g skidan borde försvinna från quivern och ge plats för ett par i 1800-2000 g, för de dagar man faktiskt vill stå på utför, och ett par 1000-1200 g skidor, för långa turer med kortsväng-ish ner.
Lurar också lite på att byta ut mina Speed Radicals mot ett par Superlite 2.0, men kanske är lite väl mycket "skapa ett behov som inte finns" ...

jag bar upp alla skidprylar på vinden igårkväll. sen kom jag på att jag ska till gränsen om ett tag. så det blir till att bära ner dem igen. :)

Quiverbild, quiverbild, quiverbild!
Nu har du hållt oss på halster så länge
@Heddious, upp till bevis ;)

In other news, det finns fortfarane stenhård fin pist i lågzon/åre på morgnarna.
11189995_1632076367007487_1299494962_n.jpg

Jag och katten passa på att köra en KungFu/RockAndRoll montering på skidorna som ska med te Stryn. Nu när man är hemma hos familjen och mellanlandar.

Da har jeg testet DPS Wailer99 Tour1 skien(e) litt. Gått 2 tur med ca 1000 hom på hver tur, kjørt mest pudder faktisk men noe vekslende føre på ene turen. Skiene er veldig lette å gå med (ingen overraskende med tanke på vekten) men de funker ekstremt bra å kjøre med, spesielt i pudder / slusj.

Men er det skare eller gjennomslag så merker man at man har lett oppsett. Men dette er jo ett problem på alt av lettvekstski.

Idag har jag gjort något jag sällan gör – plockat ur innerskorna ur pjäxorna för att de ska torka ordentligt (efter att ha blivit regnade på). Men mest tänkte jag kapa tråden och säga hej till
@Mountain_Man och
@Ake_Astrom som jag träffade på i slasket i Gränsen. Alltid kul att träffa folk IRL :D

Sista sekunden vallning av hudar i hopp om att slippa massa jobbig snö som fastnar, verkade fungera :)

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
Mountain_Man sa:
Jag kan bekräfta att
@Heddious åtminstone tycks ha ett par skidor! ;-)

/MM
Pics or it didn't happen! (Jag har förvisso sett ett par skidor som
@heddious PÅSTÅR var hennes egna, men jag är synnerligen skeptisk.)
Fortfarande ingen bild men vi var 2 st som såg att det satt ett par skidor på
@Heddious pjäxor men om det var hennes eller lån/hyr utrustning vet jag inte ;)

Vattendroppe sa:
Mountain_Man sa:
Jag kan bekräfta att
@Heddious åtminstone tycks ha ett par skidor! ;-)

/MM
Pics or it didn't happen! (Jag har förvisso sett ett par skidor som
@heddious PÅSTÅR var hennes egna, men jag är synnerligen skeptisk.)
Fortfarande ingen bild men vi var 2 st som såg att det satt ett par skidor på
@Heddious pjäxor men om det var hennes eller lån/hyr utrustning vet jag inte ;)

...och jag kan även konstatera att
@Ake_Astrom är en fena på off-pist åkning! :cool:

Efter att vi åkt skidor på morgonkvisten med
@Mountain_Man så tog jag en titt på Akka-massivet och hoppas att jag en dag får göra åket ned!

34riqyp.jpg

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@snorkel
Det där kräver en djupare analys ... får kolla GPS-trackingen och räkna! Återkommer. Tills dess kan du ju ta en titt på prislistan där det framgår vad varje topp/lyft kostar. http://www.mountainguide.se/default2.asp?Id=10&languageId=46

/MM
Helikopterlyft är starkt beroendeframkallande. Åkte i Gränsen för 12-13 år sedan, det som skulle vara 3 lyft blev 5 istället med extralyft. Priset verkar dock ha gått upp.

Senast ändrad:
Firade inlämnat kandidatarbete med att hämta ut ett paket!

Första gången på två år som jag köper skidor som inte är begagnade, får hoppas jag kan undvika stenar iaf första månaden. Ska monteras med ett par nya STH som kommer i ett annat paket, eventuellt ska det även i inserts för att göra livet lättare.

Än är skidsäsongen inte slut! Idag gick jag upp för centrumbacken i Hemavan två gånger (och sommarvallade mina GS-skidor)

Bjersing sa:

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/eee7191c09a65fec5c4f1b6c1e168879.jpg[/url]

Första gången på två år som jag köper skidor som inte är begagnade, får hoppas jag kan undvika stenar iaf första månaden. Ska monteras med ett par nya STH som kommer i ett annat paket, eventuellt ska det även i inserts för att göra livet lättare.
Snyggt! Packade upp mina för någon vecka sen. Dock köpte jag förra årets modell. Med guardians på (får se om det blir för tungt)

chrillelille sa:
Bjersing sa:

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/eee7191c09a65fec5c4f1b6c1e168879.jpg[/url]

Snyggt! Packade upp mina för någon vecka sen. Dock köpte jag förra årets modell. Med guardians på (får se om det blir för tungt)
Bjersing: Schysst! Jag har själv letat efter de stavarna, vart hittade du dem?

Chrillelille: Jag tycker guardians är kanon för kortare turer. Hyffsat låg ståhöjd, mycket justermån och robust i allmänhet. Du blir säkert nöjd :)

@chrillelille
Skoj med fler Norwalks, har inte sett många här på FR precis. Monterade du själv?
Kollar lite på deras rekommendation gällande stepper drill system, jag antar att 9mm ner med 3,5mm borr och sedan bara ta topplagret med 4,1mm funkar men lite oklart vad de tänkt sig.

@vickepick
Köpte de här http://www.glisshop.co.uk/pole/black_crows/oxus-65689.html, sedan tog jag bort 5% med koden "YELLOWGENTIAN05" som funkar på allt. Har varit sugen på dessa stavar typ ett halvår nu, står riktigt bra brevid ett par nocta i samma färg. Får se om de blir lika böjda som mina gamla, antagligen.

vickepick sa:
chrillelille sa:
Bjersing sa:

Bjersing: Schysst! Jag har själv letat efter de stavarna, vart hittade du dem?

Chrillelille: Jag tycker guardians är kanon för kortare turer. Hyffsat låg ståhöjd, mycket justermån och robust i allmänhet. Du blir säkert nöjd :)
Grymt! Fick mina Norwalks för 4300 med Guardian 16 så kändes värt att riska. Men kul att höra att du gillar dem - det är ju en ganska populär binding!

Bjersing sa:
@chrillelille
Skoj med fler Norwalks, har inte sett många här på FR precis. Monterade du själv?
Kollar lite på deras rekommendation gällande stepper drill system, jag antar att 9mm ner med 3,5mm borr och sedan bara ta topplagret med 4,1mm funkar men lite oklart vad de tänkt sig.

@vickepick
Köpte de här http://www.glisshop.co.uk/pole/black_crows/oxus-65689.html, sedan tog jag bort 5% med koden "YELLOWGENTIAN05" som funkar på allt. Har varit sugen på dessa stavar typ ett halvår nu, står riktigt bra brevid ett par nocta i samma färg. Får se om de blir lika böjda som mina gamla, antagligen.
Nope, de monterades i frankrike. Har borren mitt i handen och vet med mig att jag skulle göra nåt fel om jag skulle försöka mig på det själv

Men ja, jävligt taggad på att testa dem. Rockern fram och styvheten bak känns som ett bra koncept (plus att TST är en svinrolig skida!)

Testade de här badboysen i Disentis i mars, blev helt såld på dem så lyckades hitta en tysk handlare som sålde dem. Nu är de nerstuvade i förrådet.

Rocky Mountain Underground (RMU), modell The north shore med Marke Duke black :D

kingslots sa:
Skulle inte en resa eller miljoner på kontot sitta fint. Vägen är inte lång gå in på www.kingslots.se för att ta ut massiva insättningsbonusar och för att ta steget närmare till miljonen. ;)
Får jag ett par lagg som sign-on bonus?

Fortsätter sätta liv i denna tråd. Ny inköpta och färdig bakade, fantastiskt pjäxa. Är inne på mitt tredje par t1 race. Hoppas jag blir lika nöjd i vinter.

Tillbaka
Topp