Detta blir ett ganska långt inlägg, men tänker att det kanske kan inspirera någon annan som inte heller tycker om att kassera och köpa nytt, utan istället gärna försöker laga.
Detta måhända inte var inte idag, men jag skrotade rätt så rejält och lyckades att knäcka topsheeten på detta vis.
Var lite osäker på om det alls går att laga, men skam den som ger sig!
Efter att ha kommit hem från resan då det skedde så började jag karva lite.. Efter en hel del slit med morakniv, rakblad och stämjärn så var till slut det mesta av topsheeten kring det skadade området borta, likaså den glasfiber i området som spruckit upp, samt lite kringliggande.
Här kunde jag konstatera att kärnan verkade intakt, och att det verkligen endast var topsheeten som strukit med, vilket gav mig lite hopp om en fungerande lagning!
Sedan hände inte så mycket mer, tills jag äntligen fick tid och ork, så efter att ha införskaffat kolfiberväv samt lamineringsepoxy (på biltema) så gjorde jag ett första försök.
Det blev att först slipa hela området med grovt sandpapper för att få bort ojämnheter samt skapa en yta att fästa på.
Området rengjordes ordentligt på damm och annat, och sedan använde jag "base cleaner" (man tager vad man haver) för att ta bort eventuellt fett och annat.
Epoxyn blandades på våg viktbaserat istället för med mängd, då jag inbillar mig att det måste bli mer exakt för att sedan blandas runt ordentligt med en plate pinne.
Hela området ströks först med en pensel (som jag var mindre rädd om), en tillskuren duk lades över, trycktes till ordentligt med en boll torkpapper, och sedan ett lager till ovanpå.
Nu var jag nog lite dummsnål, och borde nog strukit flera gånger med torkning mellan, men istället smetade jag ett tjockare lager från början.
Efter att ha fått torka nästan ett dygn så blev det att först grovt skära bort överflödig duk, för att sedan så försiktigt jag kunde skära bort allt som var utanför området jag tagit bort topsheet.
Resultatet kanske inte blev helt klockrent, men det är inte skicket på resten av brädan heller, så det fick duga som första försök.
Med detta klart så tog jag fram slippapper och började med 180 att slipa ned kanterna där väv och epoxy stack upp lite. När det var hyffsat jämnt repeterades samma procedur med 240.
Slutligen gick jag över kanterna även med 400, för att till sist köra hela lagningen med ett fuktigt 400.
Det som nu återstår är att lacka hela området med någon klarlack, men är lite osäker på vilken. Någon som har tips?