Vad heter valla på tyska?

Nenne

Ny medlem
Jag drar till Bad Gastein över nyår och tar med mina sprillans Scream ner. Har hört att det är vettigt att valla ett par nya skidor, o då tänkte jag att man kanske kan få det gjort där nere?
Då kommer vi till problemet. Om nu skidverkstan inte talar svenska, kan jag då gå in o säga: Hallo, ich muss meine ski valla. Behöver en språklektion. Vad heter valla på tyska och engelska?

.. åsså en liten uttalsanvisning:
tyskans "Skiwachs" uttalas ju då på ett sexigt "Sch-sätt", dvs "Schi-vax"
medan det markant mindre exotiska Engelska uttalet snarare blir "ski-oäx".
Ha det kul i Badd-gaschtajjn, glöm inte att köra stenhårt på förtyskning av de svenskaste fraser, det funkar 80 % av gångerna.. (å blir förbannat kul de resternade 20 %..)

Köp ett gammalt strykjärn och ett kilo vax, det blir ca 200-300:- sen kan du valla minst 50 gånger. Det är inget svårt, sök på google, instruktioner finns. Jag vallar var tredje dag ungefär. Bra glid ger fler åk.

Ahh =) tack som fan =)
Ja jag har funderat på att valla själv. Men efter att ha sökt om det här på FR så har jag blivit lite avskräckt...verkar ju finnas 100000000 olika sätt att göra det på...o alla säger att det "är en skön konst" att valla rätt, så då vetifan om jag vågar hehe =) men man kan ju alltid träna på ett par gamla kanske..

jaja tack för översättningen iaf =)

Dom snackar svenska i typ varje shop i BG så du behöver inte vara orolig.. ;) själv sticker jag ner 18 dec .. bor i "spökhuset " Sjukt grymt ! l8r dude

Jeg har det lidt med WAX som jeg har det med sportsdrikke der koster en formue (Lav det selv med vand, salt og sukker), så jeg tror ikke på at betale en formue for en SKI WAX, for man kan garanteret få et alternativ der MEGET billigere og mindst ligeså godt.

Spørgsmålet er så nu.....Hvilket WAX og hvor køber I det ?

/lars (dk)

vila0902: Valla/wax köper vi svenskar i nästan vilken sportaffär som helst, aldrig några problem att få tag i. Själv kör jag med SWIX, olika sort beroende på temperatur i snön. Det räcker med 3 - 4 olika vallor, så har man så det täcker de flesta förhållanden. Valla kostar inte så mycket, har man råd att åka skidor har man råd att köpa valla. Jag kör med ett resestrykjärn, helt perfekt, tar liten plats i packningen, gäller bara att ställa in på rätt temperatur så vallan flyter ut fint utan att bli för varm. Övning ger färdighet.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp