Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det var mycket frågor på en gång, men jag kan väl försöka reda ut begreppen lite kort.skidor2 sa:På frågan vad jag vill veta så kan jag knappt själv ge ett riktigt svar... Det var såhär att jag var och provade lite skidor och fick då prova en del olika och några var ju de här streetracer då..
Nackdelen med dessa var att jag tyckte de var alldeles för mjuka och sladdriga, jag provade lite andra storslalom skidor men jag skulle så gärna vilja prova en hård slalom skida och detta hade dom inte tyvärr.
Har sådan himla ångest över vad jag ska skaffa mig för skidor så det är inte klokt. Men vad kan man säga för radie som räknas till slalom ?
Nu bär det iväg....
Jag har ett par gamla pjäxor som jag tycker fungerar helt prima men vad bör man ha när man kör i pisten, jag själv skulle kunna tycka att de är lite väll hårda så jag inte kan luta mig framåt så mycket som jag kanske skulle velat. Kan olika pjäxor ha stor inverkan på körstilen?
Sedan har jag ju tidigare fått veta att "riktiga" slalom skidor är ungefär 165 cm vilket känns väldigt kort för mig som är över 190, men det är alltså så det ska vara?
Svängradien är radien på den cirkel som bildas om man tittar på skidan rakt ovanifrån och fullföljer skidans sidoskärningsform hela varvet runt. Det är ett rent teoretiskt mått. På snön är det flera faktorer än bara skärningen som påverkar hur mycket skidan svänger och hur skidan svänger. Fördelning av skärning mellan fram- och bakände gör stor skillnad. Likaså flexet rent hårdhetsmässigt, och även fördelningen av flexet. En skida med en lång flexkurva upplevs att svänga mer än en skida med hård mittdel och mjuka spetsar fram och bak med samma radie.skidor2 sa:Juste... en grej jag aldrig fattat, hur görs svängradien på en skida? Om jag har en sl skida är det väll inget som hindrar mig från att göra stora svängar ??
Ja du... Inte lär de vara för hårda iaf, så mycket kan vi konstatera. :Pskidor2 sa:De pjäxor jag har heter "Dalbello 40 NX".
?
Är det så ? Jag tycker de är välldigt hårda, fast har ju inte så mycket till referens.MarkusO sa:Ja du... Inte lär de vara för hårda iaf, så mycket kan vi konstatera. :Pskidor2 sa:De pjäxor jag har heter "Dalbello 40 NX".
?
Du kanske inte ska jämföra med dina gummistövlar...skidor2 sa:Är det så ? Jag tycker de är välldigt hårda, fast har ju inte så mycket till referens.MarkusO sa:Ja du... Inte lär de vara för hårda iaf, så mycket kan vi konstatera. :Pskidor2 sa:De pjäxor jag har heter "Dalbello 40 NX".
?
De har jag inte gjort heller utan bara att jag tycker de är hårda då jag har riktigt stöd i fram och tycker inte jag kan luta mig något framåt.MarkusO sa:Du kanske inte ska jämföra med dina gummistövlar...skidor2 sa:Är det så ? Jag tycker de är välldigt hårda, fast har ju inte så mycket till referens.MarkusO sa:Ja du... Inte lär de vara för hårda iaf, så mycket kan vi konstatera. :P
För en sportlovsåkare är det en normal pjäxa. För en initierad skidåkare, dvs det allra största flertalet som är aktiva på det här forumet, är Dalbello NX40 en pjäxa som är extremt mjuk. Jag tex skulle förmodligen stuka foten ordentligt om jag skulle försöka åka ett enda åk med den. Pjucken har ju för fasen flexindex 50, och det är stört mjukt verkligen. Det finns inte en chans att du tex kan driva en normal allroundfeting på dryga 100mm med en sådan pjäxa. Jag vill inte dissa grejor som du kanske gillar, och tom köpt nyligen, men i det här fallet så är det en pjäxa som fullständigt omöjliggör dig att utvecklas i din åkning längre än till en viss punkt. Att köra korta carvingskidor i måttlig fart i pisten är däremot en annan sak. Då ger ett mjukt flex komfort och du kommer att slippa att frysa om fötterna när du dricker din varma choklad som du har i termosen i ryggsäcken.skidor2 sa:De har jag inte gjort heller utan bara att jag tycker de är hårda då jag har riktigt stöd i fram och tycker inte jag kan luta mig något framåt.MarkusO sa:Du kanske inte ska jämföra med dina gummistövlar...skidor2 sa:Är det så ? Jag tycker de är välldigt hårda, fast har ju inte så mycket till referens.
När det gäller pjäxor för tävling så är väl trenden snarare tvärtom? Just lutningen på skaftet har snarare blivit rakare iom att stancen i slalom är mer upprätt. Även inom friåkning så tycker jag att trenden verkar gå mot en aningen mer upprätt vinkel på pjäxorna. Däremot är pjäxor utvecklade för korta carvingskidor och medelgoda åkare styva i sidled och mjukare framåt i flexet. Det är bla därför det är på modet med dubbeldensitetsplast och liknande på medel till strax under top of the line. Ett snällare flex framåt gör större skillnad för möjligheten att hamna i rätt position på skidan för en nybörjare. Det får dock inte vara för snällt heller, för då försvinner tryggheten i åkningen och åkare blir passiv av den anledningen. Lagom är som vanligt bäst.MackeN sa:Ursäkta, men är det inte så att äldre pjäxor är mindre framåtlutande? Nya pjäxor lutar väl mer framåt, tillverkade för carving? Så hur sköna de gamla än är kommer man inte i "rätt" position för att åkningen ska flyta...
Min svägerska fick faan ingen fason på åkningen på de nya vassa carvinglaggen förrän hon bytte pjäxor, sen jevvlar!