Vad saknas i backen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Abelin

Ny medlem
Vad saknas i backen?
tja folks, vilka prylar känner ni att ni verkligen saknar i backen? Vad borde uppfinnas för att göra skiddagen riktigt hundraprocentig? En superfunktionell filmstav till gopron eller en awesome fällbar stol att ta med sig till afterskihäng i backen?

Senast ändrad:
Vad saknas i backen?
Fotokromatiska linser till goggles.
Lättviktsbindningar i kompositmaterial.
Aerodynamiskt utformade trugor för störtlopp och andra höghastighetsgrenar.

Vad saknas i backen?
Inte ens tolv timmar efter att den här tråden blev låst så startas en ny marknadsundersökning...
Vad är det som är så svårt med att följa reglerna, kontakta redaktionen och hitta ett samarbete som funkar för alla parter?

Vad saknas i backen?
Jag ser ingen undersökning här att göra? Och för att citera PNyberg från den andra tråden "Att diskutera kring en produktidé är däremot inte mot reglerna". Visst är det viktigt att ha regler och att man ser till att de efterlevs men den enorma hetsen som dyker upp på det här forumet ibland är smått fascinerande. Lite som att folk sitter och letar efter saker att klaga på. Om man tycker att en tråd är kass, låt bli att läsa den!

Sen att det finns regler kring vissa saker som är till för att kommersiella intressen inte ska kunna utnyttja forumet utan att Freerides ägare får betalt är nånting helt annat och ganska självklart.

Vad saknas i backen?
Tanken var mest att försöka sätta igång en diskussion kring vad för prylar som vi känner att vi saknar i backen (som trådnamnet säger) för att det är sjukt kul att höra folks idéer.

Om tråden bryter mot reglerna ber jag hemskt mycket om ursäkt och omformulerar mig för säkerhets skull något..

Senast ändrad:
Vad saknas i backen?
ett par riktigt sköna, tunna crashpants av någon typ gel! som skyddar höfter, lår, svanskotan och the private area

Vad saknas i backen?
Pillard sa:
Jag ser ingen undersökning här att göra? Och för att citera PNyberg från den andra tråden "Att diskutera kring en produktidé är däremot inte mot reglerna". Visst är det viktigt att ha regler och att man ser till att de efterlevs men den enorma hetsen som dyker upp på det här forumet ibland är smått fascinerande. Lite som att folk sitter och letar efter saker att klaga på. Om man tycker att en tråd är kass, låt bli att läsa den!

Sen att det finns regler kring vissa saker som är till för att kommersiella intressen inte ska kunna utnyttja forumet utan att Freerides ägare får betalt är nånting helt annat och ganska självklart.
Nu har ju förvisso första inlägget redigerats ganska hårt, men du borde ha hunnit läsa det innan det försvann.
När några studenter från KTH får i uppdrag att "skapa" någon ny produkt inom en kategori, i detta fallet "Alpint", så är det väl ganska uppenbart att det är frågan om en undersökning och inte bara en vanlig diskussion. Trådstartaren kommer ju senare att använda sig av svaren i tråden i sin professionella utövning. Vidare är det väl ingen som tror att KTH sitter och hittar på alla uppslag själva och sedan låter dem samla damm nere i källaren? Väldigt ofta är det marknadskrafter som ligger bakom och har beställt undersökningar eller projektarbeten från högskolor och studenter.
Därför anser jag att den här tråden borde låsas, för att vara konsekvent med policyn att låsa den tidigare tråden.

Vad saknas i backen?
Jorrå, jag hann läsa orginalupplagan. Men det som uttryckligen sas om låsningen av den tidigare tråden var på grund av att den innehöll en "undersökning" men att det är helt ok att diskutera produktidéer. Produktidéer för min del innebär ett visst mått av kommersialism så den kopplingen borde alltså inte vara relevant.

Vad saknas i backen?
Det kokar väl ned till en definitionsfråga av vad som är en diskussion och vad som är en undersökning.
Så som jag väljer att tolka begreppen kan denna tråden omöjligen vara en diskussion eftersom trådstartaren inte agerar som privatperson här och har en tydlig agenda att använda sig av svaren i sin profession.
Att som privatperson starta samma tråd hade dock varit, för mig, helt okej. Men då med syftet att ämnet helt enkelt är intressant att diskutera.
Det är alltså det bakomliggande syftet som är knäckfrågan för vad som är okej eller inte så som jag tolkar reglerna, och här tycker jag att det är tydligt att syftet var att få idéer och hjälp med deras projektarbete på KTH.
I en situation där den andra tråden förblir låst medan denna tråd förblir öppen så sätts ribban för vad som är okej efter hur långt in i projektarbetet man har kommit.
Bägge trådarna avhandlar egentligen samma uppgift, bara att den ena har kommit längre än den andra. Rent teoretiskt hade bägge trådarna kunnat ha startats av samma person, där den nu låsta tråden vore sprungen ur denna i ett senare skede i deras arbete.
I korthet; Det bakomliggande syftet som tydliggjordes innan trådskaparen redigerade sitt inlägg visade med all klarhet att denne inte agerade här i egenskap av privatperson och således borde tråden låsas i enlighet med forumreglerna.

Senast ändrad:
Vad saknas i backen?
Utövningen är inte proffesionell, ingen marknadskraft ligger bakom, projektet slutar med en redovisning av en modell i exempelvis plast, vi hoppas på ett högre betyg än C.. thats all. men lås denna tråd, så gör jag en ny regelrätt.

Vad saknas i backen?
Skulle inte tro att tråden är emot reglerna. Den som blev låst var ju mer: "Hej, vi har en idé om en produkt som vi ska sälja, tyck till om den här:" Och denna tråden är typ: "Hej, jag går i skolan och ska komma på en produkt som jag sen ska redovisa och få betyg på."

Alltså, denna tråden är inte i kommersiellt syfte, som den andra var.

OnT så kan väl framförallt bindningar och pjäxor alltid vidareutvecklas. En turbindning i någon typ av väldigt lätt men starkt material till exempel. Eller snowboardbindnigar med magneter eller nåt. Finns mycket att göra!

Senast ändrad:
Vad saknas i backen?
Det vore lämpligt om någon av de ansvariga kunde kliva in och redogöra för hur reglerna skall tolkas. Tänker då i förstahand på:
1.3 Ansvar och innehåll
Du är själv ansvarig för innehållet du skriver på Freeride. Texten får inte:
-Innehålla enkäter och undersökningar.
Är det okej att posta en undersökning inom ett studentarbete? Var har ni då dragit gränsen?
Hur motiverar man att studenter är undantagna från ovanstående regel? Likt ett företag så agerar de ju inte här i egenskap av privatpersoner utan som utövare av sin profession. För jo Abelin, dina studier är din profession vare sig du gillar det eller inte ;)

Om tråden är i kommersiellt syfte eller ej kan man tvista om, men att Abelin inte agerade i egenskap av privatperson när tråden skapades torde väl vara tämligen klart.

Slutligen vill jag klargöra att det absolut inte är något personligt mot Abelin från min sida, men rätt ska vara rätt och regler ska gälla alla!

Vad saknas i backen?
Jag ställer mej mycket tveksam till huruvida en ingenjör på KTH skulle kunna uppfinna någonting som skulle göra min skidåkning roligare. Det hela känns lika otroligt som om en politiker skulle använda skattepengar till någonting vettigt.

Vidare, vad fan är det med dagens ungdom? Alltså, ska vi, medlemmarna i forumet komma på idéer till ert ingenjörs-projekt i skolan? Det skulle vara som att UCPA bad mig veva upp liftarna eller skjuta bussen till hotellet.

Vad saknas i backen?
haha jibberisch utan ingengörer hade det inte funnits några liftar att veva och du hade fått knata upp för backen istället:)

Vad saknas i backen?
Skratta du bara. Man behöver inte vara ingenjör för att sätta upp ett par stolpar med en vajjer emellan. Att sätta in siffror i formler under 5 år är ingen merit.

Sluta försök få andra att komma på idéer från en verklighet ni inte klarar av att analysera utan en miniräknare. Det är inte roligt längre.

Vad saknas i backen?
Jibberisch sa:
Sluta försök få andra att komma på idéer från en verklighet ni inte klarar av att analysera utan en miniräknare. Det är inte roligt längre.
Nu talar jag i egenskapen av snart färdig ingenjör, så min verklighetsuppfattning kan vara lite olik andras. Men är det inte bra att verklighetsförankra sina idéer och få input från användarna istället för att sitta på ett kontor i Stockholm och gissa sig till vad folk vill ha?

Sedan hurvida tråden strider mot forumets regler eller inte uttalar jag mig inte om.

Senast ändrad:
Vad saknas i backen?
Att förankra idéer på ett internet forum och få input från användarna skiljer sig hur - från att sitta på ett kontor i Stockholm och gissa sig till vad folk vill ha?

Skaffa sej erfarenhet istället på riktigt istället? Det finns en anledning till att det skiljer mellan kvalité och användbarhet mellan olika produkter. Och, om man är seriös med att skaffa sig input från användare, så bör man använda sig av metoder som fungerar någotsånär istället för metoder som inte fungerar alls.

"tja folks, vilka prylar känner ni att ni verkligen saknar i backen? Vad borde uppfinnas för att göra skiddagen riktigt hundraprocentig? En superfunktionell filmstav till gopron eller en awesome fällbar stol att ta med sig till afterskihäng i backen?"

Är och förblir inte ett seriöst sätt att bedriva någonting på.

Vilken är målgruppen? Ålder? Erfarenhet? Användare? Användningsområden? Material? Krav på prestanda? Vad för typ av "prylar" talar vi om? Till och med ingenjörer borde veta att det inte går att tillverka en produkt som passar alla.

Gör man ett seriöst försök till att framstå som seriös, så kanske man blir bemött därefter. Trådar som skapas som denna, framstår alltid som genvägar för att någon annan ska komma på en lösning på någonting. Ska ni lura mig till att göra ert jobb, så är väl det minsta ni kan göra att sminka upp er, le lite och puta med läpparna.

Jag vill ha någonting som gör att:
Det snöar på nätterna. Alltså snöar som fan på nätterna.
Det skiner sol på dagarna. Alltså skiner sol på dagarna som fan på dagarna.
Det inte blir någon temperaturhöjning som resulterar i att snön blir dålig.
Fernet:en alltid är ljummen och tjejerna alltid är nakna på afterskiin.

Det är 100% för mig.

Vad kostar en sådan lösning? Och går den att serietillverka?

Ps. Vad är definitionen av "Superfunktionell"? "Awesome fällstol"? Innebär det leverans av fellatio på beställning?

Kom igen. Bättre kan ni.

Senast ändrad:
Vad saknas i backen?
Sådärja. Nu har jag satt igång den alltid så vältalige Jibberisch.

Hur det skiljer sig? Ja, antagligen genom att dra nytta av en kundgrupps specifika önskemål. Sen är inte TS frågeställning ens i närheten av vad den borde vara för att kunna erbjuda ett underlag av något slag, utan liknar istället ett work-shop-aktigt beteende där han endast vill ha uppslag för något han själv borde funderat ut. I agree.

I övrigt håller jag med dig Jibberisch, speciellt på punkten:
Fernet:en alltid är ljummen och tjejerna alltid är nakna på afterskiin.

Vad saknas i backen?
Va fan, du kan ju inte dra upp mig, släppa iväg mig och sedan hålla med mej! (Smiley) Man blir ju så lätt till sig så här efter sommaruppehållet!

Det var lite det jag ville åt, det är inte ens en workshop, sådana här trådar blir alltid ett förklätt "Snälla droppa något jag kan använda så jag kan återgå till att surfa porr så fort som möjligt". (Jag vill också påpeka att surfa porr inte är ett brott.)

Men jag tycker inte att ett internetforum är en kundgrupp. Om man inte säljer liftkort, typ. Kanske inte ens då.

Säg till om du upptäcker en sådan afterskii, som jag har letat. Paradiset! En gång på "Kammare 9" var det nästan naket, i hörnet där, där man hänger jackorna.

Ps. Ingenjör? Varför? Vad för slags ingenjör? Och varför?

Vad saknas i backen?
Jibberisch
attachment.php

Avundsjuk för att vi kommer vara din chef om några år?

Senast ändrad:
Vad saknas i backen?
carl-pedal:
Nej.

carl-pedal sa:
Avundsjuk för att vi kommer vara din chef om några år?
(Fast lite kul att du själv påpekar att det krävs fler än en ingenjör för att fylla en chefsposition.)

Senast ändrad:
Vad saknas i backen?
Tråden är låst...om inte Jibberisch har lust att förgylla denna, för övrigt KASSA, lördag ännu med sin skrift.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Snödjup

Tillbaka
Topp