Vad sjutton har jag köpt?

JonasAxelsson

Ny medlem

Köpte ett par skidor på bytboden för att ha till snökiteing. Önskade raka, hårda och långa. Kom hem med ett par Rossignoll Power Pulsion SG 205 R33m med bindningar 155 race med vridbar häl.

Vad är detta och kan bindningarna betraktas som säkra ur skadesynpunkt?
Mycket tacksam för historielektion. :D
MVH
Jonas

Det är en Rossignol U16 SG-skida med ca 10 år på nacken. Om bindingen är felfri är det en mycket bra bindning. Många kör fortfarande race på den skidan/bindningen. Min 14-åring kör dom fast en storlek kortare (samma bindning). Lite speciella att ställa forward pressure på ..

Senast ändrad:
Skidorna är rejäla spett. Det blir en utmaning i all form av utförsåkning, men för snökite på hårt underlag kan de nog passa ganska bra, så länge du inte har för avsikt att hoppa.

Bindningen är en FKS 155. En riktigt bra bindning som jarnebring säger. Jag kör den själv på mina SL-race och den har aldrig svikit.

TACK! Det låter ju både bra och avskräckande.
Då vi åker på isarna i Stockholmsområdet så är det oftast inte så mycket snö. Målet är fort rakt fram även fast man ligger på skrå hela tiden.
Vet du om det finns några inställningar som jag bör göra för att passa mina önskemål? T.ex. om det går att flytta fram eller bak bindningen eller det där med forward presure (som jag inte vet vad det menas med).

Senast ändrad:
Glömmer vad det heter på svenska, men "forward pressure" är hur hårt häldelen trycker pjäxan mot tådelen och gör så att bindningen löser ut när den ska och inte när den inte ska. Det har med pjäxans sullängd att göra. Det sitter skruvar på de två, svarta stagen på häldelen som ökar/minskar trycket beroende på hur långt dom är skruvade. Gå till en skidverkstad med dina skidor och en pjäxa och få hjälp så att det inte blir fel. Eller googla "Forward pressure FKS 155" om du känner att du kan själv.

Justermånen på FKS är ju rätt begränsad i längd (typ +/- 5mm) så det kan ju vara på sin plats att du kollar med dina pjux om de överhuvudtaget verkar vara i närheten att passa i bindningen (med tanke på sulans längd). Annars måste de monteras om helt enkelt. Svårt att se på bilden, men är plattan förborrad med fler monteringshål?

Snödjup

Tillbaka
Topp