Vad ska man fästa vantarna i jackan med?

mrtnpttrssn

Medlem
Det sitter små öglor i ärmarna på min jacka som jag antar är till för vantarna och liknande öglor på vantarna. Men i öglorna på vantarna sitter det två hakar, en hona och en hane, eller hur man ska uttrycka sig. Jag vill ta bort dessa hakar och sätta dit nånting så jag kan haka ihop vantarna med jackan. Har funderat på karbinhakar, men inte hittat några tillräckligt små. Någon som vet om det finns eller har någon annan idé?

Martin

Fuja-Tive sa:
Det sitter små öglor i ärmarna på min jacka som jag antar är till för vantarna och liknande öglor på vantarna. Men i öglorna på vantarna sitter det två hakar, en hona och en hane, eller hur man ska uttrycka sig. Jag vill ta bort dessa hakar och sätta dit nånting så jag kan haka ihop vantarna med jackan. Har funderat på karbinhakar, men inte hittat några tillräckligt små. Någon som vet om det finns eller har någon annan idé?

Martin
hmm du har inga bilder?

Vet du hur småbarn brukar ha? Ett kort kort resårband och i varje ände så är det en nypa/klämma typ. Finns antagligen på Polarn o Pyret eller liknande!:D Ska lätt inhandlas för min del i vinter alltså :D

Senast ändrad:
eller köper man handskar där det sitter på snören som man drar över handlederna, mina level handskar och även mina hestra henrik windstedt har sådana, det är skitbra faktiskt.

Eller så drar du ett snöre från den ena handsken till den andra, genom ärmarna, så att du får snöret bakom ryggen när du har jackan på dig. Fattigmansvariant på handledssnörena...

Järnia har små karbinhakar... Tror ioförsig på småbarnsvarianten, slipper man haka på och av utan vet att vantarna alltid sitter där med resåret emellan.

Granli sa:
wooot cenilsnöre till vantarna? ;o
Exakt. Man vet som Felix säger att de alltid sitter där. Skillnaden mot bebisvrianten är att man slipper oroa sig för att snöret ska fastna i nåt vid t ex skogsåkning... Smutt, inte bara för panschisar o bebisar

Mariahh sa:
Vet du hur småbarn brukar ha? Ett kort kort resårband och i varje ände så är det en nypa/klämma typ. Finns antagligen på Polarn o Pyret eller liknande!:D Ska lätt inhandlas för min del i vinter alltså :D
Skulle ju vara kul att använda öglorna nu när det finns, och med klämmorna finns det väl en risk att de lossnar..

jeffa sa:
Varför vill du sätta fast vantarna i jackan?

Jeffa
Kan ju vara soft att bara ha vantarna hängande om man inte känner för att ha dom på sig.

Martin

Fuja-Tive sa:
Skulle ju vara kul att använda öglorna nu när det finns, och med klämmorna finns det väl en risk att de lossnar..
Martin
En annan variant är ju att haka fast handskarna med de befintliga krokarna i t ex en snodd om du har nån justering i nederkant av jackan eller genom en hälla på brallorna elelr så. Lite mekigare men kräver ingen investering/moddning...

GePe sa:
Fuja-Tive sa:
Martin
En annan variant är ju att haka fast handskarna med de befintliga krokarna i t ex en snodd om du har nån justering i nederkant av jackan eller genom en hälla på brallorna elelr så. Lite mekigare men kräver ingen investering/moddning...
Men då kan jag ju inte bara ta av mig vantarna och låta dom hänga.. Och jag har inga krokar på vantarna som funkar. Det är därför jag vill ha typ mindre karbinhakar.

Nä, det är sant. Men karbinhakar känns som att det skulle bli tight marginal och som gjort för att antingen kragen på handsken åker ner eller mudden på jackan upp? Och finns det motsvarande krokar/öglar på jackan att fästa hakarna i?

hestra har ju karbinhake, åtminstone på alla lite vassare modeller.
annars borde det väl gå att få tag på så små hakar på friluftsaffärer eller nåt...?

GePe sa:
Nä, det är sant. Men karbinhakar känns som att det skulle bli tight marginal och som gjort för att antingen kragen på handsken åker ner eller mudden på jackan upp? Och finns det motsvarande krokar/öglar på jackan att fästa hakarna i?
Aa det kanske det skulle bli.. Man kanske skulle ha nått gummiaktigt. Aa det finns öglor på jackan och handskarna.

Lee-nus sa:
hestra har ju karbinhake, åtminstone på alla lite vassare modeller.
annars borde det väl gå att få tag på så små hakar på friluftsaffärer eller nåt...?
Har kollat runt lite men inte hittat något i rätt storlek. Men det verkar ju finnas på Järnia.

Fuja-Tive sa:
Aa det kanske det skulle bli.. Man kanske skulle ha nått gummiaktigt. Aa det finns öglor på jackan och handskarna.
Kolla på nån butik m klätterutrustning, de lär ju ha nåt i stil med såna "stretchsnören" som sitter i jackor för att reglera t ex huvor och sånt. Det borde ju kunna funka riktigt bra. Anpassar du längden klockrent lär de ju tom hjälpa till att hålla ihop jacka + handske...

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp