vad ska man ha att smörja kullagerna med?

oskols575

Ny medlem
jag har alltid använt symaskins olja till att smörja mina kullager men nu när min kompis har köpt longboard så säger hans pappa (som har varit intresserad av att åka longboard rätt länge) att man inte sa använda symaskins olja för att det håller sig inte kvar mer än ett par timmar. han säger att man ska använda kullager fett, och det låter ganska som om det kan stämma om man tänker på namnet. men han menar att der är lika bra som symaskins olja när man åker för att det värms upp och då blir det lika lätt flytet. men jag har aldrig hört någon använda sig av kullager fett så jag undrar vilket som är best symaskins olja eller kullager fett och vilka fördelar de har?

Klart du ska smörja med fett! Jag fick tag på syntetfett på en smörjare på pappersindustrin. Det är blåaktigt och aningen genomskinligt( tänk blått vaselin). Jag förklarade att jag behövde fett till inlineslager, han funderade och sade sen att det klart bästa till en sådan applikation var syntetfett. Försök få tag i det du också!

gör det så enkelt som möjligt, spreja bara med lite 5-56. fungerar grymt på min bräda och skyddar även mot rost kan det bli bättre?

EDIT: Såg nu att tråden va från förra året... Jaja, säsongen drar ju igång nu så kanske någon som går och funderar på samma sak.

Om du inte tävlar hade jag kört på fett.

Rent generellt:
Lättflytande smörjmedel (tex symaskinsolja) har lägre friktion (= rullar lättare) men du måste fylla på mycket oftare.
Fett har aningen högre friktion men det stannar i lagren längre.

5-56 skyddar mot rost men det är också fettlösande, dvs täta serviceintervaller och fyller du lagret med 5-56 kommer det mesta att snabbt rinna ut och klibba fast massor med smuts runt hjulen/truckarna

Senast ändrad:
Har smörjt med 5-56 i 8 år och aldrig haft några problem. Bara sätt på brickorna som skyddar kullagrena.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp