Vad ska man välja för goggles + en sak till

isabeell

Ny medlem
Hur ska man tänka när man väljer goggles? Dr Zipe är det nå att ha? Åker mestadels Åre, Vemdalen, Tänndalen... Men inte alls ofta. Läste om Kari Traa eller något, vart kan man köpa dessa isf?

Sen till fråga två, hur långt från bakre bindningen bör stomp paden sitta? De är en Neff gubbe, känns som om sen borde sitta rätt långt bak men de ser ju konstigt ut.

Snälla ni HJÄLP denna vilsna människa :)

Har ett par Dr.Zipe Mistress II och är rätt så nöjd med dom... Gav 500 kr för dom och ingenting att klaga på förutom att sikten blir lite dålig när det är ganska mörkt ute eftersom det är färgad lins. Rekommenderar dem varmt fast har i och för sig inte mycket att jämföra med. Har bara kört ett par billiga (250 kr) Scoot-Brillor tidigare. Sen får du ju välja själv om du håller med föregående talare och tycker Dr.Zipe är fula eller ej, eller rent ut av väljer funktion förre utseende.

Angående Stomp Paden på snowboarden så antar jag att du ska den vid den bakre bindningen fast framför den... Alltså i mellan bindningarna... Tog Random Bild från google:

Åkaren står alltså Regular...

Senast ändrad:
jag skulle aldrig lägga pengar på ett par zipe eller andra billiga gogglar. lägg hellre lite mer pengar och få mycket mer goggles.

Jag skull personligen tipsa om att köpa goggles med välvd lins, alltså en sfärisk lins. Dessa håller bättre och är ofta gjorda i bättre material. De ger också ett aningen större synfält.

ett tips är att köpa goggles på ebay. Ofta mycket billigare än i sverige.

Bra modeller som ofta går att hitta för runt 500kr med frakt är t.ex.

Dragon DX
Dragon Rogue
Smith Phenom
Electric EG 2.5
Oakley A-Frame
Oakley Crowbar

Nu kommer du inte hitta de sjukaste färgerna på ramar och linser för 500kr inkl frakt men du kommer hitta några och en del av dem är faktiskt helt ok. Ökar du din budget till säg runt 8-900kr med frakt så kan du hitta i princip alla goggles på eBay för de pengarna.

Ajdå, verkar som jag gjort ett dåligt köp? :s Trodde en sfärisk lins enbart gjorde så att linsen "speglade" sig utfrån i massa färger men är det sant att de även håller bättre? Sen att ett par Oakley Crowbar är bättre än mina Mistress är ju självklart då dom kostar dubbelt så mycket nya. Men eftersom du skriver att du inte åker alls mycket är det enligt min åsikt inte värt att lägga ner så mycket pengar på ett par dyra googles då ett par Zipe gör jobbet hyfsat bra ändå. Men visst, om du hittar ett par av överstående modeller för 500 kr inkl frakt så får du ju mer brillor för pengarna.

Senast ändrad:
Ska helt klart kika vidare... Vill ju gärna både ha funktion och utseende :) kollade på ett par a-frame ifjol men hittade inga idag, vad kostar linser till de?
Så ni rekomenderar runt tusenlappen för att få allt!?

Har Konrastlins på mina Mistress men vad innebär det? Är det bara att det "speglar" sig?

Snödjup

Tillbaka
Topp