Vad tycker folk egentligen om Skistar Åre AB ?

Tycker inte om skistar av några olika andledningar. Skistar äger hela anläggningen och har monopol, där med sätter de precis de priser dom vill. Det är inte olaglig och något jag motvilligt kan köpa, men att dom hela tiden försöker stänga ut och försvåra för sina konkurenterna för att behålla sin makt position tycker jag är riktigt dåligt (då snackar vi skiduthyrningar, boende o.s.v).

Säsongsarbetarna tycker jag inte man kan skylla nått för, även om dom kan vara lite loja och se allmänt bakis. Men de är ju faktiskt kännetecknet för en ung säsongare och bara att acceptera. Där emot tycker jag att ledningen är kass! Vart är alla investeringarna och förbättringar!? Går man med såpass mycket vinst (vad jag hört iaf) så borde dom ju sattsa mer för att vi som bidrar med vinsten ska få en finare anläggning.

De behöver ju inte handla om miljard projekt, men iaf något för att förbättra och hela tiden finslipa anläggningen. Röj och gallra skogarna i tott, sadeln, tege m.m? Med en glesare och röjd skog skulle skogsåkningen bli så sjukt mkt bättre och dessutom skulle de avlasta trängslen i backen. Nya liftar och utbyggnad av fler backar, skistar skyller på att markägare stretar imot men de kan ju inte vara likadant precis över allt? Som tidigare nämt finns de väldigt fina områden som skulle kunna explanteras, men de verkar som att viljan inte riktigt finns där.

Nu låter man ju allt de negativa komma ut på en och samma gång, och de låter väldigt gnälligt... Men med tanke på att i princip alla man snackar med tycker likadant så borde ju skistar ta åt sig kritiken tycker man ju :)

@MikaelT
Områdena som Skistar äger uppgår till ca 35% av marken på Årefjället och arrendet skrivs på flera decennier och har vi otur så är arrendeservituten hyfsat låsta till vad Skistar får göra med marken. Dom kan således inte rensa hursomhelst men däremot har dom rensat duktigt i skogis till i år och sedan kan man ju diskutera hur pass Skistar skall uppmuntra folk att köra rätt in i ett träd, ski good or eat wood.

Är du så verklighetsfrånvänd att du inte tror att skistar förbättrar anläggningen? Hur skall de annars kunna säkra företagets framtid någorlunda?

Boende, icke skistarägda hotell rullar ju rolex i Åre som bekant och när det gäller stuguthyrning så är det fritt fram men stugägare har upptäckt att det är bäst att ansluta sig till Skistars system, notera att många boenden du hyr av Skistar är privatägda.

Det ska tilläggas att jag hatar Skistar i många hänseenden inklusive folket som jobbar där, mentaliteten osv. Så kalla mig inte skistarbeskyddarmongofag. Just att mycket folk klagar på kommer från ogenomtänkta känslokopplade resonemang.

Senast ändrad:
@ Sveda_och_verk
visst lät jag känslorna svalla en del, mer än i vanliga fall då jag oftast har en förmåga att per skrift framstå som väl väl-artikulerad.. tänkte/kände (vilket nu kom först) att det var dags att tagga till lite. men såhär i efterhand så hade ju det jag skrev senast ej så mycket med just skistar åre ab att göra utan mer med platsen (med fokus på centrala) åre att göra. därför var jag alltså lite ute å cyklade på den fronten :cool:

känslokopplade resonemang skall man ej förringa. särskilt inte om de är genomtänkta. dock har jag också svårt för många diskussioner i det offentliga/på arbetsplatser där folk skriker ut sin vrede/klagan över fackliga ting, löner etc. och då gärna med en dubbel kopp svart innanför västen samt en pyrande prince hängande i mungipan. vi har alltså alla våra akilles-hälar som engagerar å får oss att glöda för en stund. tänkvärt: johan hakelius

faktum är att jag i högsta grad har traumatiska upplevelser från åre (den oplockade gåsen). jag har, tyvärr, ödslat 3 år samt 1 sommar där. jag älskar skidåkning men sommaren var bäst (säger en del). av lathet blev jag kvar och gav byn chans på chans. men i mig pyrde hela tiden missnöjet att vara där, att se å behöva tackla all dynga. platsen gav mig djup ofrid (jag var som en jamaican in new york). å jag är fullt medveten om att när man gastar på som jag gjorde i mitt förra inlägg så har det mer med en själv att göra (eye of he beholder). kunde bara inte låta bli. under min tid i åre besökte jag t.ex. borga, kittel å gränsen. varje gång jag kom till en sådan plats tänkte jag: "helvete också, det är ju på sådana här platser jag skall vara". i skrivandes stund rehabar jag fortfarande mitt knä, så det får bli lite glass-åka av denna vinter. men nästa, då jävlar far jag söderut - om det så är det sista jag gör :) då skall min inneboende kraft få jobba unisont med de snöbetäckta fältens styrka. alpflickor skall rodna in på småtimmarna och jag ska tobaksfritt känna livets goda sidor där jag sitter å utbyter tankar med bergens söner - gammal som ung. och vem vet, jag kanske börjar att måla akvarell ;)

Senast ändrad:
Visst har dom röjt skogis och de är ju jätte bra, men sen att dom låtit allt spill ligga kvar förstår jag inte. Visst om de kommer en meter snö till är de ju lugnt men som de är nu är situationen typ samma. Visst ska inte alla svänga in i skogen och bränna, men en stor de utav utövarna finner ju skogsåkning attraktivt. Då borde de ju vara i intresse att underlätta för dessa.

Vad för stora förbättringar har då gjorts de senaste åren? Jämfört med förra året kommer jag inte på något, och en förbättring ska väl vara något som den vanliga skidåkaren märker av?

Jo att många klagomål kommer ifrån ogenomtänkta känslokopplade resonemang kan jag hålla med om. Men dom kan man ju ganska lätt strunta i och fokusera på resten.

Tillbaka
Topp