Vad tycks om Active Ski travel

ollekingen

Medlem
Tjenare, jag och polare sitter nu och funderar på att boka en resa till japan i början på 2026. Verkar som att sidan Active ski travel har riktigt prisvärda alternativ till t.ex. Hakuba, någon som har erfarenhet utav detta bolag eller någon annan prisvärd rekomendation?

Tack på förhand, mvh Olle

Åkte med Active Ski 2019 till Hakuba. De var bra att ha att göra med, och priser helt rätt. 2025 fixades Japan resa själv, med en avstickare till Niseko, och jag upplever att man landar på ungefär samma peng som om man hade åkt med Active Ski. Till Hakuba hade jag valt Active Ski för att få enkel transfer, medan Niseko når man rätt enkelt med tåg till Kutchan och sedan skidbussen, så lite mer hugget som stucket.

Här är länk till Hakuba recension https://www.freeride.se/skidorter/hakuba/recensioner/

Har inte skrivit någon om Niseko, men det borde jag göra. Fick fantastisk skidåkning i Niseko, men så var också Hakuba super... men skulle nog valt Hakuba... om jag skall åka igen. Två bra alternativ.

Åkte med Active Ski 2019 till Hakuba. De var bra att ha att göra med, och priser helt rätt. 2025 fixades Japan resa själv, med en avstickare till Niseko, och jag upplever att man landar på ungefär samma peng som om man hade åkt med Active Ski. Till Hakuba hade jag valt Active Ski för att få enkel transfer, medan Niseko når man rätt enkelt med tåg till Kutchan och sedan skidbussen, så lite mer hugget som stucket.

Här är länk till Hakuba recension https://www.freeride.se/skidorter/hakuba/recensioner/

Har inte skrivit någon om Niseko, men det borde jag göra. Fick fantastisk skidåkning i Niseko, men så var också Hakuba super... men skulle nog valt Hakuba... om jag skall åka igen. Två bra alternativ.
Tack för resposnen, ser ut att bli en vända till hakuba med active ski för oss också!

Off topic, men funderar på Japan i vinter och särkilt Hokkaido. Läste din utförliga och bra recension av Hakuba @dompow, kan du inte skriva en likande om Niseko också!

Har åkt två gånger med Xtravel/Apollo men jag upplever att de och Active Ski kör väldigt lika upplägg på sina Japan-resor.
Som någon skrev här blir priset ungefär samma som att styra upp själv. Men. Man trycker på ”Köp” sen är allt klart. Plus att man får åka med ett gäng andra människor. Det lyfter resan och man får många nya polare. Har man tur åker man med ett gäng som också kan inse att snön idag suger, nu hinkar vi bärs vid dalstationen istället.

Åkte till Hokkaido med Active Ski 2017 och 2019 i Januari/Februari.
Det var betydligt billigare då, runt 30~35k med flyg, för samma paket de idag tar 40~45 för utan flyg.
Men det var väldigt bra uppstyrt, bra guider som kan bergen, vart snön är bra för dagen. Vi åkte runt mellan olika hotell, så alltid något nytt. Dagen avslutas ofta med en Onsen (bad i varm källa) vilket är oslagbart efter en dag i puder.
De tar hand om allt, du behöver bara åka!

Tack.
40-45 tkr + flyg är ändå rätt blodigt om man ska ha med familjen.
Jag hade en tanke om att flyga till Tokyo, turista ca 1 vecka. Sedan ta sig upp till Hokkaido och åka skidor i ca en vecka. När man ändå är där.
Tror ni att det funkar att ta sig dit själv och anlita guider på plats?

Tack.
40-45 tkr + flyg är ändå rätt blodigt om man ska ha med familjen.
Jag hade en tanke om att flyga till Tokyo, turista ca 1 vecka. Sedan ta sig upp till Hokkaido och åka skidor i ca en vecka. När man ändå är där.
Tror ni att det funkar att ta sig dit själv och anlita guider på plats?
Det var ett tag sen så jag minns inte detaljerna, men 2019 pratade vi om att första åka till Hokkaido med Active Ski och sedan stanna i Tokyo en vecka på vägen hem. Det vart inte så, men vi hade det löst med Active Ski och vill minnas att vi då inte behövde betala för "deras flyg hem".

Finns gott om lokala guider med duglig engelska på plats vad jag hört från andra, men jag vet inte vart man hittar dem. Borde gå att googla fram.

Skulle inte rekommenderas skidåkning i Japan med familjen, om inte hela familjen vill åka puder. Det är inget fel på deras backar, men du hittar bättre och billigare piståk i Alperna.

Det var ett tag sen så jag minns inte detaljerna, men 2019 pratade vi om att första åka till Hokkaido med Active Ski och sedan stanna i Tokyo en vecka på vägen hem. Det vart inte så, men vi hade det löst med Active Ski och vill minnas att vi då inte behövde betala för "deras flyg hem".

Finns gott om lokala guider med duglig engelska på plats vad jag hört från andra, men jag vet inte vart man hittar dem. Borde gå att googla fram.

Skulle inte rekommenderas skidåkning i Japan med familjen, om inte hela familjen vill åka puder. Det är inget fel på deras backar, men du hittar bättre och billigare piståk i Alperna.
Tack.
Ja, det är sant. Alperna är biligare och närmare. Men kanske inte lika fantastisk upplevelse sammantaget som att besöka Japan.
Klart att familjen vill åka puder!

Active ski är bra, rekommenderas. Åkt 4 ggr med dem till Japan. Bokade visserligen helt i egen regi på resan i år men det berodde mer på att ett helt suveränt hotell de hade tidigare har utgått. Detta pga deras val av lokal guide som utgår från andra änden på Hakuba Valley så det blev för mycket tid att åka fram o tillbaka med gäster.

Senast ändrad:
Nyss hemkommen från offpist safari i Briancon med ActiveSki som varmt kan rekommenderas. Haft en kanonbra vecka, trevligt familjärt boende med hemlagad mat, suveräna guider Julien o Florent Turin som hittade bästa snön o åk.
Definitivt prisvärd resa med ActiveSki.

Har åkt många resor med Active ski, i Norden, till Alperna bl.a Briancon som @Camillap skriver om och även japan. Dom är superbra att ha att göra med. Har duktiga guider och är prisvärda.

Tillbaka
Topp