Vadå skidkläder i tunnelbanan?

la_grave

Aktiv medlem
Någon som kan förklara hur man tänker när man går runt i skidkläder eller annan sportswear innanför tullarna eller i tätorter som inte är skidorter? Skidkläder har man på berget och till/från berget. I stan har man stadskläder, eller?

Eller kör ni med surfoutfit i stan, skidkläder när ni surfar och stadskläder på berget? Sjukt fult med folk som ska visa upp sina 5000:- -skidjackor i stan. För att inte tala om skidhandskar eller vandringskängor.

Köper man en skidjacka för 5000 så kanske man inte har pengar till ytterligare en jacka? Och alla har ju sin egen stil, vill man gå i sin skidjacka på stan, so what? Om du inte vill gå i din skidjacka på stan så tycker jag inte du ska det, men du borde heller inte klaga på allt folk klär sig som dom vill.

Dagens gratistips: Sluta upp att störa dig på andra och börja fundera på vad folk kan störa sig hos dig, och se om det är nåt du kan/vill/bör förändra.

Eller tänk mindre svenskt och lat alla vara och göra som de vill och känner - alla maste inte följa mainstreamen.

Om de dessutom har skid/brädutrustning under armen kanske de precis varit och akt.

jag har gått omkring med min orangea overall på Nacka Forum, det drog nog några blickar i Burger King-kön, men i.o.m. att jag kom direkt ifrån backen till julklappsshopping tyckte jag det var okej.

Jag tycker det är sjukt smidigt att ha en vanlig skaljacka med en skön tröja under på vår- och höstkanten. Så länge den inte är alltför baggy, då försvinner smidigheten i det hela. Ganska snyggt om man kombinerar det hela bra. Likaså tajta dun- eller primaloftjackor. Sjukt praktiskt och fantastiskt skönt.

jag vet inte vad du går runt med för "stadsjackor", men hellre något lite färgglatt än Nordkoreajacka eller McGordon modell 1A.

Mina extremt utstickande (i folkmun fula) techninekläder drar många blickar till sig i backen redan som det är, men imorgon ska de få följa med ut på stan.. mmh jag ska njuta av upplevelsen! Tack för tipset!

Jag brukar köra shorts och tischa på sommaren inne i staaaden, är det okej även fast det inte finns någon strand i närheten? Är det?! Hur är det med trucker-keps om man inte kör långtradare? Fan, nu blir jag sådär osäker igen. Det är inte lätt att vara människa, jag var tvungen att ta på mig kläder idag och det finns andra måsten också. Och nu detta.

Carled;
Bor man på röda, bör man ha en snitsig rock, annars tittar folk lite konstigt.

Ekebom:
Saucer boy 4-life!

Senast ändrad:
la_grave sa:
Någon som kan förklara hur man tänker när man går runt i skidkläder eller annan sportswear innanför tullarna eller i tätorter som inte är skidorter? Skidkläder har man på berget och till/från berget. I stan har man stadskläder, eller?

Eller kör ni med surfoutfit i stan, skidkläder när ni surfar och stadskläder på berget? Sjukt fult med folk som ska visa upp sina 5000:- -skidjackor i stan. För att inte tala om skidhandskar eller vandringskängor.
vad gammal du måste vara.

naaw stackare! har också funderat mycket över detta så jag förstår dig precis! :( hoppas du får hjälp här!

nästa gång du möter någon med skidjacka i stan, tänk på att hålla dig på säkert avstånd (brukar rekommendera 5-10meter) då det går rykten om att de bits. var extra försiktig om de även skulle ha skidhandskar eller vandringskängor! och viktigast att tänka på, fråga absolut inte varför de klär sig som de gör!!!

PS. ju större jacka, ju mer våldsbenägen. tänk på det!

Senast ändrad:
la_grave sa:

Det är inte så att du är arg/ledsen/besviken/ för att du köpte för små skalplagg från Arcteryx och inte kan visa upp de varken på stan eller berget?

J*vligt bekvämt att gå runt i skidjackan, själv gör jag det näst intill varje dag. Det beror väl helt på vilken stil man har som person?
Känns som att du kan lägga energi på annat istället för att bry dig om andras klädstilar..

Om jag hade möjlighet så skulle jag kissa på dig, du är en onödig person som lägger energi på onödiga saker.

Rudolfsson sa:
la_grave sa:

Det är inte så att du är arg/ledsen/besviken/ för att du köpte för små skalplagg från Arcteryx och inte kan visa upp de varken på stan eller berget?
han har faktiskt varit i Haines, Valdez, La Grave OCH massa vanliga skitställen i alperna! tror du inte han har koll på hur man klär sig??!?!?

@la_grave
Precis, jag håller med. Likväl som att man om man kommer från ö-malm, och glider över till s-malm, så kan man ju fortfarande inte ha på sig backslicken och alla andra ö-malmsattiraljer. Då är det tur att Åhlens ligger mitt emellan så man kan glida in och byta om.
För att inte tala om hur det skulle se ut om en s-malm's luffare glider över till ö-malm utan att byta om. Gud bevare mig väl.

Haha i Östersund går alla runt i skidkläder när det är kallt på vintern och den som kommer i någon enkel stadsjacka som inte är lämpad för minusgrader eller snöfall så tittar man konstigt på den. Och alla i Östersund åker inte skidor, tycker bara om sköna jackor.

Senast ändrad:
Ekebom: helt rätt!! hoppas du har passande kroppsprak och attityd till t9 kläderna - viktigt :D och att kolla in sköna parodin av horgmo är ju ocksa plikt för nöjets skull hehe

finns inget bättre än att ga i utstickande kläder och dra allas avund, hat, och förundran... skratt gar bra det med... jag blir alltid utskrattad för mina dojjor och min keps... bjuder jag pa... bättre att synas än inte alls...

Lee-nus sa:
la_grave sa:

vad gammal du måste vara.
WORD!

deltab0arder sa:
Eller tänk mindre svenskt och lat alla vara och göra som de vill och känner - alla maste inte följa mainstreamen.
Det är extremt svenskt att springa omkring i sportswear i stadskärnor så se dig själv i spegeln.

Senast ändrad:
Jag använder min Jiberish ignant 4xl och 6xl tee dagligen, tycker inte att det är spec märkvärdigt.
Antingen är man skidåkare på heltid eller inte alls!

Carled sa:
Sjukt praktiskt och fantastiskt skönt.
Nu är det inte riktigt hur praktiska resp sköna kläderna är som är poängen med kläder till vardags. Är allt annat du köper avhängigt hur praktiskt det är? Ja men det är ju jättepraktiskt att köpa industrisåpa i femliters dunkar för att tvätta händerna, typ. Eller inte.

la_grave sa:
Carled sa:
Nu är det inte riktigt hur praktiska resp sköna kläderna är som är poängen med kläder till vardags. Är allt annat du köper avhängigt hur praktiskt det är? Ja men det är ju jättepraktiskt att köpa industrisåpa i femliters dunkar för att tvätta händerna, typ. Eller inte.
Hur orkar du ens bry dig om hur andra ser ut? Måste vara sjukt jobbigt att ständigt känna ett behov utav att passa in (och även se till att alla andra gör det)..

Senast ändrad:
la_grave sa:
Carled sa:
Vakna lilla gubben upp fel sida i morse eller blev törsten på uppmärksamhet för stor? Känns som det finns värre saker att reta upp sig på och beklaga sig över. Till exempel tycker jag att idioter som ej kan lära sig att avgöra om kläderna de ska köpa är i rätt storlek eller inte och sen inte kan stå för sina egna misstag är bra mycket mer irriterande.

I3ea sa:
Haha i Östersund går alla runt i skidkläder när det är kallt på vintern och den som kommer i någon enkel stadsjacka som inte är lämpad för minusgrader eller snöfall så tittar man konstigt på den. Och alla i Östersund åker inte skidor, tycker bara om sköna jackor.
Östersund...ja det var ju typ det som var min poäng. Det är bara bönder (och uppenbarligen skidåkare alternativt så är många Freeridemedlemmar bönder - ytterligare forskning krävs) som inte fattar skillnaden på funktionell klädsel, vardagsklädsel, arbetsklädsel, festklädsel osv.

Och jag kan försäkra dig att en tjockare ulljacka/-rock är minst lika varm och i övrigt användbar som skidutstyrsel. Dessutom slipper du se ut som en idiot.

la_grave sa:
I3ea sa:
Östersund...ja det var ju typ det som var min poäng. Det är bara bönder (och uppenbarligen skidåkare alternativt så är många Freeridemedlemmar bönder - ytterligare forskning krävs) som inte fattar skillnaden på funktionell klädsel, vardagsklädsel, arbetsklädsel, festklädsel osv.

Och jag kan försäkra dig att en tjockare ulljacka/-rock är minst lika varm och i övrigt användbar som skidutstyrsel. Dessutom slipper du se ut som en idiot.
Jag hoppas innerligt att du endast är ute efter att provocera och egentligen inte menar detta? Om fallet inte är som så, så förtjänar du ett kok stryk enbart pga din dumhet.

andreasbj sa:
la_grave sa:
Carled sa:
Vakna lilla gubben upp fel sida i morse eller blev törsten på uppmärksamhet för stor? Känns som det finns värre saker att reta upp sig på och beklaga sig över. Till exempel tycker jag att idioter som ej kan lära sig att avgöra om kläderna de ska köpa är i rätt storlek eller inte och sen inte kan stå för sina egna misstag är bra mycket mer irriterande.
Ja jävlar ja... Hade det inte varit för att det verkar finnas folk som känner dig irl hade jag claimat sämsta trollet söder om Arjeplog.

Om det nu inte är mening att kläder ska vara sköna och praktiska, då återstår i mina ögon bara snygga. Eller vad är kraven för dina stadskläder? Har du någon annan kvot som måste fyllas? Då kan jag tillägga att min korta dunjacka men tekniskt ändamål som förstärkningsplagg på toppturer och liknande är sjukt snygg och ger ett bra mycket mer dressat utseende än en enorm parka. Det är mycket varmare än en rock, går enkelt att trycka ner i en väska under föreläsningar och är billigare. Enda nackdelen är att man inte kan ha kavaj under.

Jag är riktigt jäkla nyfiken på vad du har på dig i stora staden, och om det ens är rätt storlek. Bildbevis tack!

när jag har haft på mig min skidjacka (de dagar det varit för "varmt" för dunjacka och för kallt för boardshorts) inne i stan har jag faktiskt fått flertalet komplimanger från random strangers i alla åldrar i stil med "skönt att folk vågar ha på sig färg istället för samma gamla svarta hela tiden". Min mor avskyr min jacka, men vad vet jag, hon kanske är en kvarglömd relik från samma tid som la_grave?

Carled sa:
Jag är riktigt jäkla nyfiken på vad du har på dig i stora staden, och om det ens är rätt storlek. Bildbevis tack!
Jag är inga j-a modebloggare så jag droppar varumärkena men om jag börjar nerifrån så hade jag ett par curlingliknade skor som jag bytte mot ett par ökenkängor när jag kom inomhus, måttsydda byxor, en variant på en kofta och en palletå utanpå. Till detta tartanmönstrad halsduk, tunna fodrade skinnhandskar och en informell mössa. Kan väl fota när jag kommer hem om du insisterar.

För övrigt är hot om ett kok stryk också sjukt bonnigt och passar väl ganska bra in på alla smarta argument jag hört i tråden hittills. Uppenbarligen bär bönder/freerideläsare skidkläder i alla sammanhang; snyggt på en begravning - verkligen respektfullt.

la_grave sa:
För övrigt är hot om ett kok stryk också sjukt bonnigt och passar väl ganska bra in på alla smarta argument jag hört i tråden hittills. Uppenbarligen bär bönder/freerideläsare skidkläder i alla sammanhang; snyggt på en begravning - verkligen respektfullt.
Det var inte ett hot, utan en åsikt. Jag anser att du förtjänar det, men detta innebär inte att jag (eller någon annan heller för den delen) skulle utföra det.

Jane6 sa:
när jag har haft på mig min skidjacka (de dagar det varit för \"varmt\" för dunjacka och för kallt för boardshorts) inne i stan har jag faktiskt fått flertalet komplimanger från random strangers i alla åldrar i stil med \"skönt att folk vågar ha på sig färg istället för samma gamla svarta hela tiden\". Min mor avskyr min jacka, men vad vet jag, hon kanske är en kvarglömd relik från samma tid som la_grave?
Det är väl inget som hindrar färganvändande bara för att man inte använder sportswear?

Jag använder tex

41852010841618444185316_L.jpg

höst/vår.

hahah fick mig just ett gott skratt efter att ha läst den dummaste tråden hittills! Behöver absolut inga större och mer komplicerade argument än att du är en gnällig idiot, som kanske skulle lägga ner din freeride användare?
(Den där jackan var ruskigt ful,var köpte du den ifrån? Junkyard i stadsklädes höst/vår kategorin kanske?)

Stort Tack för mig.

så grymt less på att folk klagar på allt, åh dom byter inte om när dom ska på stan wäwäw! håll det för dig själv och sluta böla om det!

la_grave sa:
Det är väl inget som hindrar färganvändande bara för att man inte använder sportswear?
*febril tankegång* orkar jag bemöta det där påståendet med ett lika hjärndött svar? Meh, why not?

Det är väl klart som korvspad att det inte gör det. Men, titta ut bland dina medmänniskor på gatorna och du kommer se en övervägande majoritet som har svart/annan valfri mörk färg på sina ytterkläderna. Så ligger det i alla fall till där jag bor.
Anledningen till att jag väljer att ha min skidjacka på mig bland vanliga dödliga på trottoaren och inte bara i backen är inte för att jag försöker bryta detta homogena mönster av tråkiga färger, utan också helt enkelt för att jag gillar min jacka (shocker, huh?). Har jag lagt ut pengar på något som jag tycker är snyggt har jag all rätt i världen att bära det när jag vill. Sen att du/din sort kommer med åsikter om vad som är passande, snyggt och stiligt i "det offentliga rummet" är fullt förståeligt, men när ska det sluta? Får man inte ha på sig icke-skidkläder på skidorter? Kommer en rättshaverist attackera mig om jag entrar en after-ski iförd gympaskor?

*edit: förresten gillade jag den där jackan :)

Senast ändrad:
Jag tror jag ska se om det finns någon tråd om folk som åker skidor i Canada Goose och jeans. Kan bara föreställa mig vad folk skulle tycka om det.

la_grave sa:
Carled sa:
Jag är inga j-a modebloggare så jag droppar varumärkena men om jag börjar nerifrån så hade jag ett par curlingliknade skor som jag bytte mot ett par ökenkängor när jag kom inomhus, måttsydda byxor, en variant på en kofta och en palletå utanpå. Till detta tartanmönstrad halsduk, tunna fodrade skinnhandskar och en informell mössa. Kan väl fota när jag kommer hem om du insisterar.
Då är min fråga om du har köpt rätt storlek denna gången?? Det kan vara den mest väsentliga frågeställningen när du uttalar dig om kläder. ;)

Tillbaka
Topp