Val av bindning?

Davy

Ny medlem
Val av bindning?
Tjena?

Jag behöva lite tips och råd om val av bindning. Jag väger 95kg, är 188cm lång och åker "aktivt" i backen. Har haft ett tioårigt uppehåll från åkningen som avslutades i fjol men tekniken finns kvar och jag räknar mig själv till de duktiga åkare som kan och vill trycka till skidan.

Har hittat en par Head Supershape Magnum med en Tyrolia Pro 11 bindning och undra på denna kombination. Skidan klara jag av men jag undra om bindningen är stoleken för små med tanken på min vikt och åkstil.

Vad tror Ni?

Mvh ... // Davy

Val av bindning?
Jo, en 11-dinare är helt klart på gränsen... Du får göra aktiva bindningsval när du köper skidor, dvs. fråga efter specifika bindningar, och be om 14-dinare eller högre... Nu vet jag inte vad du brukar ställa in bindningarna på, och det vet kanske inte du själv heller, men jag är inte förvånad om det hamnar på 10-11, och då är det ju 14-dinare du behöver för att ha lite justeringsmån...

För just Head Supershape skall det nog gå bra att få ett par FreeFlex14 istället.

Val av bindning?
Tack för tipset. Då var det som jag trodde. Ska följa ditt råd och välja en bindning med högre DIN.

Jag har faktiskt ett par Tyrolia bindningar sen tidigare monterad på mina gamla 207cm lagg från för (1997). Jag minns inte just nu vilken modell, men de var de vassaste som fanns på den tiden - det vet jag för jag böt och uppgraderade efter första veckans åkning i Chamonix. Bindningarna är i skick som ny, endast två veckors åkning och frågan är om det finns någon anledning att köpa nya? Jag är inte snål men det gräma mig att kasta de i onödan.

Har någon en åsikt?

Mvh ... // Davy

Tillbaka
Topp