Val av Dynafit-bindningar - nya TLT 2.0?

VincentHanna

Ny medlem
Hej,
Kör på Beast 14 sen den kom. Är supernöjd:D. Har två set på två par skidor.

Ska nu ha ytterligare ett par lagg i familjen och är helt villrådig. Ska man gå på nya TLT 2.0 ST/FT eller fortsätta med Beast 14? Hur tänker ni? Lite guider jag talat med snackar om att de tycker Dynafit legat på latsidan utvecklingsmässigt och därför är de lite inne på att gå över till Vipec men jag tycker att den ser väldigt plastig ut...

Skidan de ska sitta på är stora skidor 122 under foten. Jag lutar åt 2.0 FT men är inte säker på om de känns stabila när man drar på ... 200 gram är dock 200 gram.

En annan sak är att jag är lite bekymrad över att ingen Dynafit-bindning verkar lösa ut när man är i go-mode, dvs om det kommer en lavin när man skinnar så är det ganska obra... Det är inte alls bra. Fasen att Dynafit inte kan lösa det.

(Har f ö testat med inserts för att reducera antalet bindningar men var "lagom" imponerad när de användes på frame-bindningar och tror väl att de knappast känns bättre med Tech-bindningar - därav mängden bindningar...)

Kloka tankar tas tacksamt emot.

Jonas

VincentHanna sa:
Hej,
(Har f ö testat med inserts för att reducera antalet bindningar men var "lagom" imponerad när de användes på frame-bindningar och tror väl att de knappast känns bättre med Tech-bindningar - därav mängden bindningar...)
Kan du utveckla det där, jag förstår inte riktigt vad problemet är ? Hittills är har jag inte stött på någon som klagat på själva infästningen med inserts, när man använder rätt skruvar ;-)

Intressant ämne som jag själv grubblar över. Fortfarande ingen perfekt bindning på marknaden som har en techbindnings pivot vid tur och som klarar mycket stryk och även hård piståkning. Beast och Kingpin har båda sina svagheter, elasticitet, kvalitet och gålägen och allt vad det är...

Piglet55 sa:
Hittills är har jag inte stött på någon som klagat på själva infästningen med inserts, när man använder rätt skruvar ;-)
Har också hört en massa dravel om detta, förstår heller inte problemet. Funkar för snowboard. Bara att efterspänna lite då och då. Hur lat kan vara om det är ett problem?

VincentHanna sa:
200 gram är dock 200 gram.
Precis. En hamburgare med bröd. Noll, skit och ingenting mao. ;)
Jag vet att gram-jakt är trendigt, och att jag inte är det, men vafaan!? :D
Du skall väl knappast dra på ski-mo tävlingar med de breda skidorna?

VincentHanna sa:
En annan sak är att jag är lite bekymrad över att ingen Dynafit-bindning verkar lösa ut när man är i go-mode, dvs om det kommer en lavin när man skinnar så är det ganska obra... Det är inte alls bra. Fasen att Dynafit inte kan lösa det.
Eller då tänker man att glaset är halv-fullt och är tacksam att skidorna sitter fast så man har en chans att åka ut ur lavinen?
Är jag ensam om att tänka så?

Förstår inte heller vad du haft för problem med inserts? Mer info!

Jag har bara teståkt TLT2.0 tådelen på skidtestarhelgen men kunde konstatera att den lindrar vibrationer en del.
Inte som en Beast16 men det var en väldig skillnad jmfrt med kingpin-tådelen som skickade minsta vibration rakt upp i käken.

fwiw
/r

rabbit sa:
Eller då tänker man att glaset är halv-fullt och är tacksam att skidorna sitter fast så man har en chans att åka ut ur lavinen?
Åka ur en lavin från stillastående start med stighudar under skidorna och både bindningar och pjäxor i gåläge? Känns en smula optimistiskt om jag ska vara ärlig :p

Vattendroppe sa:
rabbit sa:
Åka ur en lavin från stillastående start med stighudar under skidorna och både bindningar och pjäxor i gåläge? Känns en smula optimistiskt om jag ska vara ärlig :p
Det är nog mer än en smula optimistiskt! :D
Men jag tror ändå att den chansen är att föredra när alternativet är att separeras från skidorna och garanterat dras med?

/r

rabbit sa:
Vattendroppe sa:
rabbit sa:
Eller då tänker man att glaset är halv-fullt och är tacksam att skidorna sitter fast så man har en att åka ut ur lavinen?
Det är nog mer än en smula optimistiskt! :D
Men jag tror ändå att den chansen är att föredra när alternativet är att separeras från skidorna och garanterat dras med?

/r
Jag håller inte med, sannolikheten att klara av att åka ur är så enormt liten, och ett par skidor på fötterna ökar sannolikheten att bli djupare begravd eller att vrida sönder ben väldigt mycket. Däremot vete fan om jag vill ha en pinbindning som kan lösa i tårna ändå, finns ju vissa tillfällen där påfrestningarna är väldigt stora, och en tappad skida på vägen upp kan ha tråkiga konsekvenser också.

Strikt taget går det också att kliva ur en låst Dynafitbindning också, så egentligen undrar jag inte om de också kan "lösa ut" i en lavin.

VincentHanna sa:
Hej,
Jonas
Du låser inte bindningarna, du gör bara så att det krävs mer kraft att komma ur bindningen. Att det blivit ett vedertaget uttryck att använda säga "låsa tådelen" är ganska dumt och felaktigt. Samma uttryck används tyvärr på engelska =(

Appråpå din fundering så får vi alla väga för och nackdelar med olika bindningar, jag vill hellre att skidan sitter på än att jag tappar den om jag av någon anledning ramlar och glider på lite halt underlag på vägen upp, är så jäkla svårt att gå uppför och sen åka utför på en skida ;) Sen gör väl du som alla andra och försöker gå säkraste möjliga väg upp.

Senast ändrad:
LawndartGustav sa:
Du låser inte bindningarna, du gör bara så att det krävs mer kraft att komma ur bindningen. Att det blivit ett vedertaget uttryck att använda säga "låsa tådelen" är ganska dumt och felaktigt. Samma uttryck används tyvärr på engelska =(
Det där med om det går att komma ur en låst bindning eller ej går väl att diskutera. Jag vet i alla fall vad denna killen tycker ;-)

Sen tycker jag väl att det är en lite ickefråga om jag ska vara helt ärlig. Hamnar man i en lavin på vägen upp så har man troligen redan gjort så många fel att jag inte direkt räknar med att skillnaden mellan liv och död är en tåbindnings utlösning eller ej.

Senast ändrad:
Om man ska återgå till den faktiska diskussionen om själva bindingen så kör jag själv numer på på nya 2.0 FT till ett par MTN BC LAB med 115 i midja.
Tycker den gör sitt jobb mer än väl. Den håller emot riktigt bra när man trycker på den även i ganska kass snö och jag upplever nya tådelen som et klart steg framåt både vad det gäller att ta hand om vibrasioner men även när det kommer till kvalitet. Va ett tag sedan jag körde Beasten men jag tycker att 2.0 ger klart bättre skidkänsla än Kingpin och den står emot det mesta jag satt framför den.
vet inte om jag håller med om att de legat på latsidan2.0 känns generellt väldigt genomarbeted och klart vassare än sin föregångare!

rabbit sa:
VincentHanna sa:
200 gram är dock 200 gram.
Precis. En hamburgare med bröd. Noll, skit och ingenting mao. ;)
Jag vet att gram-jakt är trendigt, och att jag inte är det, men vafaan!? :D
Du skall väl knappast dra på ski-mo tävlingar med de breda skidorna?

VincentHanna sa:

Förstår inte heller vad du haft för problem med inserts? Mer info!

Jag har bara teståkt TLT2.0 tådelen på skidtestarhelgen men kunde konstatera att den lindrar vibrationer en del.
Inte som en Beast16 men det var en väldig skillnad jmfrt med kingpin-tådelen som skickade minsta vibration rakt upp i käken.

fwiw
/r
Problemen med inserts ska jag väl inte överdriva. De funkar MEN även om vi körde med pelarborr, rätt skruvar, expoxy osv och efter konstens alla andra regler så blir det inte 110 procent, vilket ändå funkade kalas med fram-bindningar men med Dynafit vill jag att det ska sitta smäck.

Min okunskap är nog bottenlös för jag trodde att tådelen i 2.0 och Beast 14 var identiska och att känslan i tådelen därmed var densamma.

Jag vill definitivt inte ha kvar skidorna på pjäxorna men det är nog så att de löser ut om påfrestningen blir stor- ska testa.

PowWing sa:
Om man ska återgå till den faktiska diskussionen om själva bindingen så kör jag själv numer på på nya 2.0 FT till ett par MTN BC LAB med 115 i midja.
Tycker den gör sitt jobb mer än väl. Den håller emot riktigt bra när man trycker på den även i ganska kass snö och jag upplever nya tådelen som et klart steg framåt både vad det gäller att ta hand om vibrasioner men även när det kommer till kvalitet. Va ett tag sedan jag körde Beasten men jag tycker att 2.0 ger klart bättre skidkänsla än Kingpin och den står emot det mesta jag satt framför den.
vet inte om jag håller med om att de legat på latsidan2.0 känns generellt väldigt genomarbeted och klart vassare än sin föregångare!
Bättre än föregångaren hoppas jag verkligen för den har väl 20/30 år på nacken.

Vipec någon?

Hehe.. Självklarthar du rätt i det men jag syftade mer på att det faktum att du skrev att en del menar att de legat på latsidan med utvecklingen av 2.0an, något jag inte alls håller med om. Menar att de (slarvigt uttryckt) snarare byggt en light version av Beast än en vassare version av TLT om man ska se till hur den uppför sig. (bortser från design-aspekten)
Hade ju varit en smärre skandal om de inte inte lyckats komma nånstans på 20 år.

Senast ändrad:
VincentHanna sa:
rabbit sa:
---
...
Problemen med inserts ska jag väl inte överdriva. De funkar MEN även om vi körde med pelarborr, rätt skruvar, expoxy osv och efter konstens alla andra regler så blir det inte 110 procent, vilket ändå funkade kalas med fram-bindningar men med Dynafit vill jag att det ska sitta smäck.
Inserts-monterin är ju lite petigt men inget blir ju 110% ;)

VincentHanna sa:
Min okunskap är nog bottenlös för jag trodde att tådelen i 2.0 och Beast 14 var identiska och att känslan i tådelen därmed var densamma.
...
Det kanske dom är? Eftersom tråden dragit till sig en del expertis finns det säkert någon som kan upplysa oss?

-snö
/r

Ngn som har klok kommentar om åkkänsla 2.0 vs. beast? Dynamiken/Flex bör vara lite olika men hur stor skillnad i praktiken?

Snödjup

Tillbaka
Topp