Val av offpist skidor

streimert

Medlem
Val av offpist skidor
Jag behöver lite assistans beträffande val av offpist skidor. Jag är nyfrälst offpist åkare och funderar efter ett par bra skidor som till större delen för offpist med ändå att man kan ta sig ner från pisten om den är lite isig.
De alternativ jag har fått upp ögonen för är:
- Fisher Big Stix 10,6
- Fisher Big Stix 8,6
- Atomic Sugar Daddy
- Atomic Big Daddy
- Salomon Pocket Rocket
- Rossignol Bandit3

Jag väger ca 95 kg och är 183cm lång.
Kör idag Atomic Betaride 11:20 som känns lite tunga.
Är tacksam för kommentarer.

Val av offpist skidor
Stöckli Stormrider DP är ett par skidor som definitiv pallar din vikt. Glöm Salomon, de skulle kännas som tändstickor för dig. Bandit B3 är tråkiga som tusan i pist.

/Crille

Val av offpist skidor
Beror helt på hur o var du tänkte utöva denna offpist. Förstår ju inte helt sågandet av PR då dessa har en bra bredd för tillfällen av puderkarktär. Att de sedan som sagt är som spagetti i piten är ju inte så relevant då det verkar som om du är klok nog att ha åtminståne 2 par lagg.
Tror inte du ska ställa in dig på märke. kolla vilken bredd du ska ha o prova olika tillverkare..
Även vikten kan ju vara av intresse om du nu ska upp o knalla. Där tror jag atomic sugar väger bly om jag inte har helt fel.
Men om går ju ändå sönder vad man än gör, så det kanske är smart att hyra första gångerna?

C

Val av offpist skidor
Glöm inte Völkl 7.24 kanon för tyngre åkare som kan pressa lite. Skippa Salomon och Stökli överreklamerat skräp.

Val av offpist skidor
Frågan är ju bara hur bra 7.24:an är som offpistskida...? Den är ju inte nåt vidare fet. Sedan är Explosiv både fetare och styvare.
Stöckli Asteroid är förresten en helt ok skida.

Val av offpist skidor
Monster 103. (Head)
Inte världens lättaste skida men med lite mod ångar du genom det mesta. Om man klarar sig utan senaste grafiken så blir priset rätt angenämt.
Kör hårt!

Val av offpist skidor
köp allt men inte vökl... deras skidor är bra liksom många andra, men de har mukt belag som inte håller ett skit. Dessutom har de sjukt tunt belag, ca 2mm så fort du får en repa blir det repor rakt igenom belaget... mycket tid i skidverkstan med andra ord. Om du ska åka offpist så blir det mycket repor oavsett vart i världen du åker.
Så mitt tips är stöckli så klart. Strmrider DP, 186cm lång blir köng. Väldigt stabila skidor med rejält belag och så tål aggresiva åkare och tunga åkare. Andra skidor med rejäla belag är Atomic och salomon. Party plankan (POcket rocket) är absolut inget för dig, på tok för mjuka, så om du ska ha salomon är Ak rocket att rekomendera. Atomic är att rekomendera av dina alternativ.

lycka till

Val av offpist skidor
Gitt din vekt skal du ha en litt stivere ski. Som andre har sagt utelukkes da PocketRocket. Ski opp til omtrent 95mm i bredde under midten kan fremdeles brukes i pisten, mens de som er bredere enn 100mm blir svært vanskelige i pisten. Andre har kommet med gode forslag, jeg vil bare legge til Dynastar ProRider 194 og Dynastar ProRider186. Dette er begge ski i sandwich konstruksjon fra racingfabrikken til Dynastar. Førstnevnte har vært i salg et års tid og er ca 90mm brede. Sistnevnte har samme konstruksjon, men andre dimensjoner, med ca 97 mm på midten. Begge disse bør være gode alternativer til deg. Merk deg at dette er relativt krevende ski. Et mer lettkjørt alternativ vil være rossi B3, da i 195cm lengde for deg.

Val av offpist skidor
precis som besse sa tycker jag du ska pröva en Head monster 103. Klarar av allt vad off pist heter och man är inte helt borta i pisten heller om man tar lite fart.

Val av offpist skidor
Fischer 8,6 är helt super som enda skida. Men om du är ute efter en renodlad Offpistskida tycker jag att du ska ta en som är så bred som möjligt 10,6.

Själv så åker jag på båda två. Den skida som jag tycker är roligast att åka på är faktiskt 10,6. Ja man få pruta lite på isgreppet men det är ju inte där som den ska åkas.

8,6:an är grymt mycket bättre när det är hårt eller uppkört men saknar surf kännslan när det är mycket snö.

Båda skidorna tål mycket fart.

Mvh Fredde

(är 182cm och väger ca 88kg)

Val av offpist skidor
Du ska ha en völkl AX4, 7.24, eller en Stöckli Stormrider XL offroad. De är alla skidor för lite tyngre åkare, riktigt stryktåliga, bra andrahandsvärde och sköna all round. Om du inte åker så stort är de fortfarande helt ok, men kommer bäst till sin rätt i feta linjer i halvhög fart.

Val av offpist skidor
Jag skulle om jag var du klla upp Zag. Av de som använt dem har de fått extremt bra kritik, unik skärning o.s.v

ägaren på adams sport i gbg åker bara på dessa detta år..
kolla på www.zagskis.com för mer info eller besök en välutrustad skidbutik.

Val av offpist skidor
95 pannor... Inte mkt valmöjligheter. glöm pocket rocket, gotama, b3 och zag. Alla dessa är för mjuka för dig. Satsa på Dynastar pro rider, stöckli DP, extrem big block eller head monster som är lite styvare skidor.

Val av offpist skidor
Skit i vad andra säger och provåk själv! (om du nu har möjlighet till det)
Tror du är lite för tung för pocketrocket, B3 mfl, men smaken är som baken.

Att fråga andra vad man ska köpa för skidor är som att fråga vad man ska köpa för bil. Alla har ju olika förutsättningar och behov så alla upplever samma skida/bil helt olika.

Hade jag varit du så hade jag i alla fall tagit en titt på en Stöckli Stormrider DP, det kan kanske vara något du tycker om.

Lycka till!

Val av offpist skidor
Jag väger 87kg och är 185 lång. Hade ung. samma krav som du på skidor...
Så det blev gotama direkt.

Val av offpist skidor
Kolla också upp Kneissl T@nker. Funkar utmärkt för mig, eller DB om du vill ha lätta skidor.
Sen har det ju en oerhört stor betydelse hur du åker och hur duktig du är.

Val av offpist skidor
Big Block skulle nog passa dig fint eftersom dom är lite hårdare än andra offpist skidor. Sen så är dom gjorda i trä/glas vilket gör dom lätta samt att man inte stukar dom.
Riktiga brännar plank!
/H

Snödjup

Tillbaka
Topp