Val av skidlängd telemark intermediär åkare?

MatsLund

Medlem
Hej,

Undrar om jag kan få hjälp av mer kunniga personer med att välja lämplig skidlängd (samt även rekommendation på skidmodeller om någon har lust att bidra med det :-)

Jag är en högst medelmåttig och ganska oerfaren skidåkare i allmänhet (och telemarksåkare i synnerhet) som på gamla dar bestämt mig för att sluta hyra halvdan telisutrustning varje gång jag vill åka och istället köpa mig mina egna grejor. Tänkte kolla runt lite efter bra erbjudanden så här i slutet av säsongen inför kommande vinter. Jag åker än så länge huvudsakligen i pistad backe men trivs bäst i lös snö på sidan av (vem gör inte det?). Har ambitionen att bli en bättre telemarksåkare och kunna köra lite mer teknisk åkning/offpist.

Har fått tips om att köpa ganska lätta och lite kortare skidor eftersom jag håller på att lära mig tekniken :-) Detta verkar rimligt och jag vet redan att jag inte trivs med alltför långa skidor eller tunga när jag trevar mig nedför lite mer teknisk terräng. Jag är 177cm lång och väger 72kg.

Kan det vara rimligt med skidor som är ca. 170cm långa eller ska jag gå på kroppslängd? Har kollat lite på Völkl 90eight som verkar ha fått bra vitsord i flera tester. Skulle dessa passa bra som telisskidor? Vad finns det mer på marknaden som kan vara passande allroundmodeller av lite lättare slag?

Tacck på förhand!

1. Jag skulle gå på kroppslängd eller strax under. Behöver inte vara kortare än så.
2. 98an är en grym skida som funkar till det mesta, även om du är nybörjare nu kommer du inte tycka den blir tråkig när du blir lite bättre. Annars blir nog de flesta all mountain skidor i bredd 90-100 rätt bra så länge de inte är helt tokstyva i konstruktionen.
Lycka till!

Jag rekommenderar Line Sick Day. Själv kör jag på 95-modellen dvs 95 mm i midjan. Årets är väl 94, jag tror även att 88 skulle passa dig fint. Du kommer att bli nöjd!! Jag hade valt 179 som jag tror passar dig fint.

opinion 98 carbon, ung. kroppslängd. låt dem inte sätta bindningen för långt fram.

Tack för rekommendationerna - mycket uppskattat! Opinion 98 carbon ser grymt fina ut; de ligger dock en bit över de andra i pris. Line Sick Day 94 och Völkl 90eight kan jag hitta för ca. samma peng (nedsatta till ca 3700kr - och jag kommer ju ändå att uppnå målet med att bli utfattig när jag köpt pjäxor och bindningar..). Svårt att välja!

Så vilken längd tycker ni jag skall välja på dessa skidor?:
Völkl 90eight: 170cm eller 177cm
Line Sick Day 94: 172cm eller 179cm

Eller spelar den längdskillnaden mindre roll i praktiken? (jag är 177cm)

Jag säger Sick Day 179. Själv är jag 184 och kör på 186. Jag tror du kommer att uppfatta 172 som väldigt korta.

PS. Bra beslut, jag gillade inte Extrem-skidorna ;-)

Jag skulle akta mig för att köpa för korta skidor. Särskilt om du ska åka telemark på dem. Under lite knepigare förhållanden med uppkörd snö, pucklar eller is finns det då en risk att spetsen på den bakre skidan går in bakom den andra pjäxan men en spektakulär krasch som följd. Jag har snarlika mått som du (72 kg/173 cm) och åker telemark på Line Sick Day 110 179 cm, vilka är helt perfekta.

Tack för rekommendationer ang. längden. Då blir det nog en av dessa modeller i längd 177/179. Just nu lutar jag något åt 98:an bara baserat på de recensioner jag läst som ger mig den högst subjektiva uppfattningen att den skulle vara lite bättre än Sick Day 94 på hårda underlag. Men jag har egentligen ingen aning så om någon provat båda får ni gärna kommentera :-)

@Realmode Vad är rekommendationen ang. montering av bindningen - vilken position är lämplig, är det strax bakom mittenpunkten på midjan och isåfall hur långt bak? Och hur mäts detta in, är det mittpunkten på pjäxan man använder? Också, hur brukar ni montera era bindningar - sätter ni dem direkt på skidorna eller med någon slags förhöjningsplatta under? Fördelar och nackdelar?

Man använder bootcenter på ntn. sedan beror det på skidan och lite hur man själv vill ha det när det ska finjusteras. vad det gäller line 94:orna så kan jag inte svara på vad som passar bäst.

Uppfattat. Och bör man montera på någon slags platta för att kunna finjustera och/eller för att få upp bindningen från skidan, eller ska man montera så lågt som möjligt? Det finns inga kompetenta butiker i närheten där jag bor så när det väl är dags att montera behöver jag antingen göra det själv eller hitta någon lämplig expertbutik på annan plats.

Jag kör enligt rekommendation på mina Sick Day. Rottefella Freedom och Scarpa TX Pro.
Vad ska du ha för bindning? Om du kör NTN och Rottefella Freeride så är den monterad på en platta med justeringsmån. Personligen tycker jag att Freedom är bättre men den har bara ett läge, dvs fast monterad.

@mgbgt66 Noterat. Hur funkar dina Sick Day i pist? Svårt att få en idé om hur bra/dåliga skidor är när man är ganska oerfaren och bara läser på nätet...

Ang. bindningar så blir det NTN. Jag har som sagt bara läst på nätet men många verkar tycka att det nu finns nyare bindningar som tagit sig förbi Rottefella, tex. 22Designs Outlaw X, som ser fin ut för mina ändamål (mycket pist eller på sidan om backen men ändå möjlighet till topptursläge). Eftersom det ändå verkar vara så knepigt att hitta beggad utrustning så tänker jag att jag lika gärna kan köpa bindningar och pjäxor nya enligt principen buy the best and cry once - och bindningarna kan man ju alltid flytta med sig till nya skidor i framtiden.

Det finns inga monteringsplattor man kan använda för att få justeringsmån etc. oavsett vilka bindningar man väljer?

Jag tycker dom funkar bra i pist men självklart ingen pisträcer på is. Grymt bra allroundskida.

Känner tyvärr inte till någon platta för att flytta bindningarna. Det har ju dykt upp diverse lösningar genom åren men inget nu som jag känner till.

Montera bootcenter på fabriksrekommendation och lev med det ;-)

Outlaw X verkar bra men jag har inte provat den.

Tillbaka
Topp