Hmm, mycket knasigt blabb i den här tråden.
Angående invandrarfrågan tycker jag nog att alla här är ganska så fel ute. Jag tycker att vi ska vara glada att vi har det såpass bra att folk som har det sämre eller är på flykt vill komma hit. Invandring är något bra. Det ökar mångfalden och utvecklingen av den svenska så kallade kulturen. Jag tycker att alla som vill borde få komma in om de lär sig svenska. Jag tycker dock inte att man ska ge dem några bidrag eller liknande.
Det viktigaste är att de behandlas på exakt samma sätt som alla andra. En svensk är ju fortfarande en svensk, oavsett om man varit här i några månader eller i hela sitt liv. Och om nya svenskar inte behandlas som svenskar, kommer de ju aldrig känna sig som svenskar och inte heller bidra till den svenska kulturen. Om en som kommit till Sverige inte känner att den är svensk alls kanske det uppstår problem, som det har gjort.
Om en vit, kristen man från till exempel Danmark ville flytta till Sverige och få svenskt medborgarskap, skulle han få det? Antagligen.
Om en svart, muslimsk man från ett land i Afrika flydde till Sverige och ville ha medborgarskap, skulle han få det? Kanske, men dansken skulle antagligen få sitt före och utan större bekymmer.
Detta är problemet. En vit man från Danmark "ser ut" som en svensk medans en svart man inte gör det. Är det rätt? Nej. Nationalitet definieras av medborgarskap och inte av utseende. Folk ser olika ut, och folk har olika seder och traditioner. Så är det och så kommer det alltid att vara.
Era argument är att "de tar våra jobb". Det är kanske du som är för lat för att jobba? Eller vill ha för mycket i lön? Eller helt enkelt är för dålig? Om det nu är så att de som kommer hit borde skickas ut och förtjänar inte att vara här och bara kostar pengar, då kan du ju lyfta arslet från Volvo-sätet och bevisa att du kan bättre och ta tillbaka "jobbet som en invandrare tog".
"De går på bidrag". Här håller jag med. Jag gillar inte att folk kan gå på bidrag i Sverige. Men det ska också vara lika för alla, de ska inte ha några extra bidrag eller så. De flesta bidrag som det är nu är ju för höga och då är det ju bättre att sänka bidragen än ett skicka ut folk ur landet. Tycker inte att "svenskar" ska kunna gå på bidrag heller.
"De är kriminella." Jag hade antagligen också blivit kriminell om jag kommit till ett på ytan vänligt och trevligt land som först inte riktigt vill ha in mig och sen fortsätter att behandla mig som om jag vore en fiende. Bara att SD finns ökar antagligen kriminaliteten bland invandrare.
"De förstör den svenska kulturen." Det finns inget som heter "en svensk kultur". Sverige är ett land, en nation, inte en kultur. Kultur har mer med religion och tradition att göra, inte med länder. Ett land är bara ett politiskt geografiskt område. Sverige har många kulturer.
Så till frågan; borde SD få finnas egentligen? Ja, tyvärr. Alla har rätt att säga vad de tycker och även bilda ett parti på vilka grunder som helst. Och så ska det vara. Nu är det ju tyvärr så att alla har inte riktigt rätt DIN på bindningen om man säger så.
Det var det jag hade att säga för tillfället om rasism, invandring och SD.
Angående vad jag tycker om annat är det ungefär såhär.
Miljön är det viktigaste, viktigare än jobb och ekonomi. Som skidåkare vill man ju gärna ha kvar snön så man kan åka då man har blivit lite äldre också.
Men eftersom jag är ganska så blå tycker jag inte att man ska bestämma exakt vad medborgarna ska göra. Istället ska man göra någon/några lagar som styr företag och skolor mot en bättre miljö.
Men inte höja bensinpriset, fordonsskatten eller något sånt. Förbjud fossila bränslen istället. Och lägg pengarna på forskning mot nya bränslen.
Kärnkraft vet jag för lite om för att kunna uttala mig.
Angående jobben tycker jag att man ska göra det lättare att starta ett företag, lättare att anställa folk men framförallt billigare. Anställningsavgiften är på tok för hög.
Sänk skatterna för i helvete. 34% kommunalskatt? Nej tack. Finns också en massa andra skatter och avgifter som är för höge och/eller onödiga. I drömsamhället tar staten hand om: utbildning (till högskolenivå), vård, rättsystem, delvis infrastruktur(lite större projekt, järnvägar, hamnar osv, dock ska det gå att göra privat också), skyddsväsen (polis, brandkår, militär etc.). Istället för 22 ministrar skulle man kunna ha kanske 8-9 istället. Okrångligare.
En rättvis skatt. Om man tjänar 10k borde man väl betala samma skattprocent som en som tjänar 100k, eller? Den som tjänar 100k har ju jobbat för att få den lönen och förtjänar ju inte att straffas för sitt arbete genom att betala mer skatt, utan snarare tvärtom. Det ska löna sig att arbeta och driva företag och straffa sig att ligga på soffan och lata sig hela livet.
Med reservation för stavfel, särskrivningar och annat tjafs/G