Kallar inte någon rasist men att SD's partiprogram har högst rasistiska och odemokratiska punkter kan ingen blunda för.
När de säger att de vill utvisa invandrare som begår brott så ser jag de som att de vill slänga ut invandrare för invandrare står ju för majoriteten av våldsbrott (enligt SD iaf, verkliga siffran har jag inte, men det är inte poängen) och när Åkesson talar låter det lite som att islam är roten till allt ont.
Jag lägger inte skulden på varken SD, ickeröstare, blankröstare eller ens SD's väljare. Problemen börjar långt tidigare än så och det är de "gamla" sju partiernas ansvar, det är dem som har skapat den här situationen.
Sen har ju såklart SD inte enbart negativa punkter. Att satsa på äldrevården eller FN är inte fel och att ta upp integrationspolitiken är nödvändigt. Synd att det ska behöva gå såhär långt bara.
Carled sa:
Tack så jefvla mycket alla ni som röstade in SD, och ni som indirekt gjorde det med er blankröst. Ett gäng lågutbildade invandrarfientliga innebandyspelare som matchar slips och näsduk (WTF!?) är precis vad vår riksdag behöver.
Hur svårt kan det vara att inse att riksdagsval handlar om en helhet för 4 år, och inte småsaker som om man vill ha stark eller vanlig senap på korven. Visst, det är extremt få som känner 100% gemenskap med ett parti, men rösta då på det vettigaste, släng inte bort rösten på PP eller FI så att SD gynnas...
En blankröst är ofta en röst mot det nuvarande systemet. På vilket sätt skulle det gynna SD? Jag förstår din poäng men blankröstare ses oftast som något negativt. Jag ser riksdagsvalet som att jag antingen kan rösta rött eller blått (numera även gult då) men jag kan även rösta för att skapa något nytt (som blir aktuellt om tillräckligt många blankröstar/inte röstar, ser det dock som min medborgerliga plikt att rösta). Lite som att jag har valet mellan att bryta benet, armen eller få möjligheten att komma undan med ett blåmärke.
Så länge jag anser att systemet inte fungerar kommer jag lägga en en vit lapp i mitt kuvert. Men alla behöver ju inte tycka samma, vi lever ju i en demokrati