Valet 2010

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 39569
  • Start datum Start datum
Valet 2010
Njutaren sa:
Erik sa:
Njutaren sa:
Invandrare i Malmö är inte nöjda med sin tillvaro och ser problemen. Vad hade du förväntat dig? Småstjärnorna?
Hur vill du att vi ska svara? Ska vi länka alla icke-invandrare som inte röstar på sverigedemokraterna?
Det är väl så tråden sett ut? Eller förstörde jag?
Hmm..märkligt att du som klagat på källor tar fram en sån länk. Kanske inte är så noga ändå?

Valet 2010
Erik sa:
Njutaren sa:
Erik sa:
Hur vill du att vi ska svara? Ska vi länka alla icke-invandrare som inte röstar på sverigedemokraterna?
Nej det tycker jag inte. Var ljudklippet menat som ett argument för att rösta på sverigedemokraterna? Känns som ett ordentligt argumentationsfel.
Argument var det då inte, se det som en bra "skidfilm" jag ville dela med mig av.
Nu känner jag mig kränkt..

Valet 2010
PNyberg sa:
Njutaren sa:
Erik sa:
Hmm..märkligt att du som klagat på källor tar fram en sån länk. Kanske inte är så noga ändå?
Som sagt, jag argumenterande inget i posten. Jag påstod inget, eller ska jag ha källa till Youtubeklippet menar du?

Valet 2010
Njutaren sa:
PNyberg sa:
Njutaren sa:
Som sagt, jag argumenterande inget i posten. Jag påstod inget, eller ska jag ha källa till Youtubeklippet menar du?
Du skrev "Invandrare i Malmö är inte nöjda med sin tillvaro och ser problemen." angående youtubeklippet som således måste ha varit källan till ditt påstående.

Valet 2010
Erik sa:
Njutaren sa:
PNyberg sa:
Du skrev "Invandrare i Malmö är inte nöjda med sin tillvaro och ser problemen." angående youtubeklippet som således måste ha varit källan till ditt påstående.
Får ursäkta min trötthet. När vi ändå är inne på youtubeklipp och trötthet, ungefär 1xUH9NScI08]såhär[/MEDIA] är mitt svar och min nivå just nu.

Se mig som syret till elden i diskussionen. Och tack så länge till Jarle, din syn och verklighetsuppfattning får mig tro att vi är nära släkt.

Följer upp den här tråden när allt står klar i rikstagen och allt lugnar ner sig både här och där.

Kom ihåg, döm inte hunden efter håren. Jag är ej rasist.

Valet 2010
Carl-Jan sa:
maertin sa:
Tror han syftar på hur det var fler som röstade på SD i södra Sverige, färre i mellan Sverige och norrut så hade dom inte alls stort stöd..
Joho i Töre hade de 5,9%
Det är skitsiffror enligt Demker och Rudolfsson. Här kan ni kikar runt lite i olika delar av sverige http://www.val.se/val/val2010/valnatt/K/lan/12/index.html

Vad jag har sett hittills tycker jag fortfarande att Demker lättar upp det hela.

Valet 2010
Njutaren sa:
Vad jag har sett hittills tycker jag fortfarande att Demker lättar upp det hela.
Varför bemöter du inte det Demker säger istället för att återigen grina över att stora stygga media motarbetar Sverigedemokraterna? Skygglappar och foliehatt av, tack.

Valet 2010
Monzax sa:
EmrikJansson sa:
Begår invandrana brott här ska de ut och skattebetalarna ska inte betala för att dom ska få sitta i fängelse och få mat för 85 kr varje dag, när vi i som går i skolan får mat för 13 kr per elev! Gör dom brott, skicka ut dom!!!
Kan hålla med om att vi borde få bättre skolmat men anledningen att det är så många icke svenskar som begår brott är enligt mig vårt eget fel. Eftersom vi samlar varenda utlänning på ett o samma ställe som exempel alby, rosengård, tensta osv där det är usla skolor och vi ger inte de utlänningar som är utbildade det jobb de är utbildade till. Så eftersom vi ger dem usla förutsättningar så är det väll inte så konstigt att det blir som det blir. Eller??
true

Valet 2010
Dirty-T sa:
ekebom sa:
Dirty-T sa:
Ett främlingsfientligt parti i riksdagen är en jävla skandal om jag får säga det. Sverige tar knappt in några invandrare ALLS! Runt 50 000 st om året, hur många är det? En fotbollsarena? Dessutom, deras enda politik är just integrationspolitiken. Ja dom vann fair and square MEN jag är otroligt besviken på det svenska folket som lägger sin röst på SD. Har vi inte lärt oss bättre i skolan? Tjänar vi mer på att inte ta in en männsika i landet? Som uppenbart tagit ett stort beslut att lämna sitt eget land och flytt till sverige. troligtvis har dom flesta sparningarna gått åt till att ta sig hit. Sen tillåter vi inte dom komma in? Då får dom åka tillbaka till förföljelse och tortyr. Det är INTE rätt enligt mig.

Som du säger Ola, det är skönt att 94,3% inte röstar på SD men! det är 5,7% för lite.
Där gjorde du bort dig, det är nog du själv som är den "dumme bonden i detta sammanhang". Innan du yttrar dig så lär dig skilja integrationspolitik från invandringspolitik. Man kan inte fatta sina beslut på vad som låter bra.. Du måste kunna analysera dess konsekvenser likväl. Förövrigt så är invandringspolitiken deras stora fråga ja, men verkligen inte den enda. Sedan att du sitter och hävdar att alla vi som stödjer SD är "obildade bönder" är bara ett fruktansvärt utlåtande. Jag har då sannerligen skött alla mina studier exemplariskt, och har även varit aktiv inom politiken sedan 12-års ålder (då inom det moderata ungdomsförbundet). Så obildad är nog det sista jag är! Tänk lite på vad du säger, långt ifrån alla Sverigedemokrater är obildade.

Tänk på att dessa siffror du redovisar (som du inte har angivit någon källa på för det första) gäller per år. Med en enkel uträkning kan jag se att vi inom 20 år alltså har hela 1 miljon invandrare här i Sverige, utöver de vi redan ha tagit emot. Det skulle vara intressant att se hur du vill att staten skall taga hand om alla dessa? Vilka resurser har vi? Kom inte och yrka på att vi skall förändra vår integrationspolitik, då en minskning utav invandring KRÄVS för att överhuvudtaget kunna ta itu med vår i nuläget icke fungerande integrationspolitik. Ge mig ett svar på det, och du ska slå mig med häpnad! Men det kommer du självfallet att göra, för att du, tillskillnad från oss Sverigedemokrater, är otroligt insatt och har ett intellekt som överstiger vårt.
Herregud. Det är allt jag kan säga. SD Är rasister. Lyssna, Jag tror det inte är så konstigt varför Alliansen eller dom rödgröna vill samarbeta med dom? Visst invadnringen kan sänkas om det blir som du skriver. men 90%? Då skulle det bara vara kvar massa samer och stockholmare om några år.

Det där med "outbildade bönder" Var en "heat of the moment" så att säga.
Anledningen till att inget parti vill samarbeta med SD ligger nog inte bara i deras tveksamma bakgrund och "dolda mål" utan snarare i rädslan att tappa röster då Sverige och media målat upp SD som 20 hitlerdyrkare som ska in i riksdagen. Utav ren nyfikenhet, är det någon som vet ifall någon utav SD's 20 riksdagsledamöter har en så kallad "tveksam bakgrund"? Sen tror jag även rädslan över att ens tänka på integrationspolitiken spelar en roll i oviljan till samarbete.

Att folk som röstar SD inte bor i, eller i närheten av, invandrartäta områden är ju förövrigt ren bullshit då SD fick flest röster i Almgården som ligger brevid Rosengård. Självklart finns det en del outbildade bönder som röstat på dom men är det inte så inom alla partier? Det jag försöker säga är att de flesta områdena där SD fick många röster är drabbade utav Sveriges gravt misslyckade integrationspolitik.

Kanske ska tilläggas att jag röstade på moderaterna och tycker att SD står för fruktansvärt mycket som är fel och att dem egentligen inte har något i riksdagen att göra. Jag tror dock fortfarande att deras "intåg" var nödvändigt för att politikerna ska börja fundera lite på den tidigare neglegerade integrationspolitiken.

Valet 2010
Släpp det nu.. Valet är över och de kommer att vara i riksdagen fram tills 2014.
Det är väl fan på tiden att någon vågar ta upp frågan om massinvandring och integration.
Ge de en chans att motbevisa alla också.

Valet 2010
jonathan_chips sa:
Jag tror dock fortfarande att deras "intåg" var nödvändigt för att politikerna ska börja fundera lite på den tidigare neglegerade integrationspolitiken.
Moderaterna gick till val 2006 nästan enbart på att prata om att minska utanförskapet (även för infödda svenskar, men kan inte se hur det skulle göra någon skillnad). Anledningen till att SD har lyckats bra i det här valet är att folk tilltalas av tanken att det ska vara färre invandrare i Sverige, inget annat.

Valet 2010
Kiels sa:
jonathan_chips sa:
Jag tror dock fortfarande att deras "intåg" var nödvändigt för att politikerna ska börja fundera lite på den tidigare neglegerade integrationspolitiken.
Moderaterna gick till val 2006 nästan enbart på att prata om att minska utanförskapet (även för infödda svenskar, men kan inte se hur det skulle göra någon skillnad). Anledningen till att SD har lyckats bra i det här valet är att folk tilltalas av tanken att det ska vara färre invandrare i Sverige, inget annat.
nu generaliserar du ganska grovt, är det inte det du ogillar hos SD? Vad spelar det för roll om moderaterna har pratat om att minska utanförskap? Har du sett någon förbättring sedan 2006? Det har snarare gått utför...

Valet 2010
jonathan_chips sa:
nu generaliserar du ganska grovt, är det inte det du ogillar hos SD? Vad spelar det för roll om moderaterna har pratat om att minska utanförskap? Har du sett någon förbättring sedan 2006? Det har snarare gått utför...
Hur definierar du integration om det inte handlar om att minska utanförskapet? Hur vill SD förbättra integrationen (vilka konkreta förslag)? Åkesson lät inte särskilt intresserad av att att satsa mer pengar på SFI iaf.

Valet 2010
jonathan_chips sa:
Dirty-T sa:
ekebom sa:
Där gjorde du bort dig, det är nog du själv som är den "dumme bonden i detta sammanhang". Innan du yttrar dig så lär dig skilja integrationspolitik från invandringspolitik. Man kan inte fatta sina beslut på vad som låter bra.. Du måste kunna analysera dess konsekvenser likväl. Förövrigt så är invandringspolitiken deras stora fråga ja, men verkligen inte den enda. Sedan att du sitter och hävdar att alla vi som stödjer SD är "obildade bönder" är bara ett fruktansvärt utlåtande. Jag har då sannerligen skött alla mina studier exemplariskt, och har även varit aktiv inom politiken sedan 12-års ålder (då inom det moderata ungdomsförbundet). Så obildad är nog det sista jag är! Tänk lite på vad du säger, långt ifrån alla Sverigedemokrater är obildade.

Tänk på att dessa siffror du redovisar (som du inte har angivit någon källa på för det första) gäller per år. Med en enkel uträkning kan jag se att vi inom 20 år alltså har hela 1 miljon invandrare här i Sverige, utöver de vi redan ha tagit emot. Det skulle vara intressant att se hur du vill att staten skall taga hand om alla dessa? Vilka resurser har vi? Kom inte och yrka på att vi skall förändra vår integrationspolitik, då en minskning utav invandring KRÄVS för att överhuvudtaget kunna ta itu med vår i nuläget icke fungerande integrationspolitik. Ge mig ett svar på det, och du ska slå mig med häpnad! Men det kommer du självfallet att göra, för att du, tillskillnad från oss Sverigedemokrater, är otroligt insatt och har ett intellekt som överstiger vårt.
Herregud. Det är allt jag kan säga. SD Är rasister. Lyssna, Jag tror det inte är så konstigt varför Alliansen eller dom rödgröna vill samarbeta med dom? Visst invadnringen kan sänkas om det blir som du skriver. men 90%? Då skulle det bara vara kvar massa samer och stockholmare om några år.

Anledningen till att inget parti vill samarbeta med SD ligger nog inte bara i deras tveksamma bakgrund och "dolda mål" utan snarare i rädslan att tappa röster då Sverige och media målat upp SD som 20 hitlerdyrkare som ska in i riksdagen. Utav ren nyfikenhet, är det någon som vet ifall någon utav SD's 20 riksdagsledamöter har en så kallad "tveksam bakgrund"? Sen tror jag även rädslan över att ens tänka på integrationspolitiken spelar en roll i oviljan till samarbete.

Att folk som röstar SD inte bor i, eller i närheten av, invandrartäta områden är ju förövrigt ren bullshit då SD fick flest röster i Almgården som ligger brevid Rosengård. Självklart finns det en del outbildade bönder som röstat på dom men är det inte så inom alla partier? Det jag försöker säga är att de flesta områdena där SD fick många röster är drabbade utav Sveriges gravt misslyckade integrationspolitik.

Kanske ska tilläggas att jag röstade på moderaterna och tycker att SD står för fruktansvärt mycket som är fel och att dem egentligen inte har något i riksdagen att göra. Jag tror dock fortfarande att deras "intåg" var nödvändigt för att politikerna ska börja fundera lite på den tidigare neglegerade integrationspolitiken.
Tack, äntligen!

Valet 2010
Kiels sa:
jonathan_chips sa:
Hur definierar du integration om det inte handlar om att minska utanförskapet? Hur vill SD förbättra integrationen (vilka konkreta förslag)? Åkesson lät inte särskilt intresserad av att att satsa mer pengar på SFI iaf.
Tjena Mona Sahlin visste inte att du hängde på freeride, du gör precis som i dina debatter, svarar på frågor via motfrågor, aldrig svar... Classic

Valet 2010
jonathan_chips sa:
Kiels sa:
jonathan_chips sa:
Tjena Mona Sahlin visste inte att du hängde på freeride, du gör precis som i dina debatter, svarar på frågor via motfrågor, aldrig svar... Classic
Minskat utanförskap är (IMO) just integration (vet inte hur jag ska kunna skriva det på ett tydligare sätt). Ja, jag tycker att Sverige har blivit bättre sen 2006. De allra flesta svenskarna har fått mer pengar att röra sig med och vi har klarat oss igenom en härdsmälta på finansmarknaden relativt oskadda. Det gäller alla svenskar, oavsett om du råkar vara född i Sverige eller någon annanstans.

Jag gillar inte SD för att de klumpar ihop folk i godtyckliga grupper och gör grunda analyser som alltid bygger på att stoppad invandring är lösningen. Jag är för fri rörlighet och emot kollektivistisk offerpolitik. SD står för rakt motsatt åsikt än mig i nästan alla politiska frågor.

Var det något annat du tyckte jag inte svarade på? Kommer du att svara på mina frågor nu?

Valet 2010
Njutaren sa:
Kiels sa:
Njutaren sa:
Därför att det inte stämmer! foliehatt av, tack.
Excellent analysis my friend. På vilket sätt är det felaktigt att SD i Malmö (med en stor andel invandrare) får relativt lågt stöd för att vara i Skåne?
Du har fortfarande fel. Jämför Skåne med Norrland.
För att kunna göra såna jämförelser så måste du isolera invandrartätheten från alla andra saker som skiljer Skåne och Norrland. Innan du kommer med ett förslag på hur det ska gå till så är Demkers slutsatser betydligt mer rimliga.

Valet 2010
Kiels sa:
Njutaren sa:
Kiels sa:
Excellent analysis my friend. På vilket sätt är det felaktigt att SD i Malmö (med en stor andel invandrare) får relativt lågt stöd för att vara i Skåne?
För att kunna göra såna jämförelser så måste du isolera invandrartätheten från alla andra saker som skiljer Skåne och Norrland. Innan du kommer med ett förslag på hur det ska gå till så är Demkers slutsatser betydligt mer rimliga.
Rada upp sakerna som skiljer som är av betydelse, tack.

Valet 2010
jonathan_chips sa:
Skön utveckling du har haft under dina 35 år här på jorden. Den enda frågan jag ställde var vad Moderaterna (eller sossarna innan) gjort för att förbättra integrationen i Sverige? När du svarar på den frågan så kan jag läsa dina frågor och svara på dem.
För mig är minskat utanförskap samma sak som förbättrad integration. Exakt vad i den åsikten är det du inte förstår?

Valet 2010
Njutaren sa:
Kiels sa:
Njutaren sa:
Rada upp sakerna som skiljer som är av betydelse, tack.
Danskar?

Valet 2010
Kiels sa:
jonathan_chips sa:
Skön utveckling du har haft under dina 35 år här på jorden. Den enda frågan jag ställde var vad Moderaterna (eller sossarna innan) gjort för att förbättra integrationen i Sverige? När du svarar på den frågan så kan jag läsa dina frågor och svara på dem.
För mig är minskat utanförskap samma sak som förbättrad integration. Exakt vad i den åsikten är det du inte förstår?
jadu kiels din gamla räv, då var vi här igen då... för att svara en fråga av detta slag bör man nog komma med ett exempel eller hur? nu har du skrivit samma sak i tre inlägg irad. HUR FAN HAR MAN MINSKAT UTANFÖRSKAPET/FÖRBÄTTRAT INTEGRATIONEN DÅ? Fan använda lite konkreta exempel... man blir relativt trött i längden på sånna som dig och mona sahlin.

Valet 2010
jonathan_chips sa:
jadu kiels din gamla räv, då var vi här igen då... för att svara en fråga av detta slag bör man nog komma med ett exempel eller hur? nu har du skrivit samma sak i tre inlägg irad. HUR FAN HAR MAN MINSKAT UTANFÖRSKAPET/FÖRBÄTTRAT INTEGRATIONEN DÅ? Fan använda lite konkreta exempel... man blir relativt trött i längden på sånna som dig och mona sahlin.
Reform av arbetslöshetsförsäkringen så att den är mer av en omställningsförsäkring igen. Åtgärder för att arbetsföra människor inte ska sjukpensioneras i onödan. Satsningar på förbättring av SFI-lärarnas kompetens. Åtgärder för att validera invandrares kompetens så att vi utnyttjar den utbildning invandrare har när dom kommer hit. Men något säger mig att såna här åtgärder kommer att klassas som slöseri av dig. Man kan ju över huvudtaget undra varför du röstar på moderaterna när du tycker att regeringen har misslyckats så kapitalt med sin politik.

Valet 2010
Inte bara under trådens gång utan detta gäller också i det verkliga livet och det är sorligt att se hur folk generalisera SD-väljare och ser alla som främlingsfientliga rasister. Hur kan har det blivit såhär? Är det grupptryck? Medias fel eller okunnighet? Antagligen stämmer alla tre in.
Jag tycker ni ska läsa vad den här killen har skrivit, förhoppningsvis förstår ni hur jag som så många andra tänker, han är knappast ensam.

Cavalier:
"Öppet brev från en som röstade på SD i valet 2010.

Det här mailet kommer jag att skicka till de större dagstidningarna, SVT & SR samt till de politiska partier som nu har valts in i riksdagen. Jag hoppas att mina åsikter kan vara till nytta för er även om vi inte är överens i sak.

Jag hade velat underteckna med mitt eget namn, som brukligt, men jag vågar inte. Så hätsk har stämningen blivit mot SD och deras väljare, och jag är ärligt talat rädd för att stå för mina åsikter – något jag aldrig varit förut och som jag aldrig trodde att jag skulle behöva vara i vår trygga demokrati.

Jag är medelålders tjänsteman, har civilingenjörsexamen och bor inte i glesbygden. Jag har ett jobb och är inte orolig för att inte få ett nytt om jag skulle bli uppsagd. Sedan 1979 har jag röstat på moderaterna i alla tre valen (riksdag, landsting och kommun), men i år röstade jag på SD (utom i kommunvalet där jag valde ett lokalt parti). Jag är inte rasist, i det uttjatade ordets egentliga betydelse – jag tror inte att människors biologiska bakgrund spelar någon som helst roll.

Varför röstade jag då på SD, fast jag inte är en lågutbildad arbetslös man i en avfolkningsbygd?

Förklaringen finns i den tysta partiöverskridande överenskommelse som verkar finnas, där all kritik som riktas mot vårt omhändertagande av flyktingar döms ut som rasistisk och/eller främlingsfientlig. Stigmatiseringen av sådana åsikter, och speciellt av SD som parti, ligger antagligen bakom deras framgång i det senaste valet.

Om man, som jag och många andra, märker att vissa åsikter inte över huvudtaget tolereras utan fördöms av "etablissemanget" så börjar man fundera. Det är OK att vara för eller emot t.ex. kärnkraft. Inga kärnkraftsanhängare hängs ut i media, eller får sina hem vandaliserade. Det är OK att vara för eller emot fackets stora inflytande. Det är OK att vara för eller emot förmögenhetsskatt, villaskatt, friskolor, privatisering av statliga bolag, höjd bensinskatt, mer inflytande åt samer, införande av Euron i Sverige, alkoholmonopolets avskaffande och i stort sett vad som helst!

Men, man får inte vara kritisk när det gäller invandringen... Då får man samma rasiststämpel oavsett om man är rabiat tok-nazist eller om man bara öppet vill diskutera invandringens villkor. Många med mig, som har "moderata" åsikter och som ser att den hittillsvarande politiken är misslyckad, klumpas ihop med "Vit Makt"-företrädare och annat skräp – och avfärdas lättvindigt som "extremister".

Vi är inte extremister!

Vi vill att invandring ska kunna diskuteras öppet som vilken annan fråga som helst! Men det har inte gått hittills, i det politiska klimat som nu råder. Därför har så många röstat på SD, och därför tror jag att de kommer att få ännu fler röster i nästa val om inte de etablerade partierna tar till sig vår oro och vår frustration över att inte kunna behandla invandring på samma villkor som vi gör när det gäller andra andra aspekter av samhället.

Min röst på SD i valet 2010 var en missnöjesröst. Jag har, som jag brukar innan ett val, läst alla partiers valmanifest för att bilda mig en uppfattning. Om jag, hypotetiskt, fick önska mig att ett enda parti fick mer än 50% av rösterna så skulle jag inte ha valt SD utan moderaterna. Valet handlar om mer än bara invandringen, men det är en viktig fråga! Om jag, och alla som röstade på SD, får tillstånd en öppen och förutsättningslös debatt om hur vi ska ta emot de som av olika skäl söker sig till Sverige så tror jag att många av oss skulle återgå till att sympatisera med något av de etablerade partierna. Annars gissar jag att SD, så som har skett i andra länder inom EU, fördubblar sitt stöd i nästa val."

Senast ändrad:
Valet 2010
Det har varit en överreaktion dom senaste dagarna och en del av det som Sverigedemokrater och deras anhängare (och andra partiers medlemmar och anhängare) har utsatts för är förkastligt (t ex störda torgmöten, misshandel och hot). Man har rätt att uttrycka sin åsikt i det här landet och ska kunna göra det utan att vara rädd för sin säkerhet efteråt. Däremot verkar många som sympatiserar med Sverigedemokraterna inte förstå hur politisk debatt går till. Partier med annan åsikt har ingen plikt att anpassa sig till Sverigedemokraterna (som jag har skrivit tidigare kan ni jämföra med hur mycket Moderaterna anpassar sig efter vad Vänsterpartiet tycker) och man får finna sig i att ens politik och åsikter bemöts.

Jag står för allt jag har skrivit i den här tråden och ingenstans har jag kallat Sverigedemokraterna eller deras anhängare för rasister (edit: slänger in en stor brasklapp om att det mycket väl kan finnas rasistiska åsikter i partiprogrammet, men de har i så fall inte förts fram särskilt mycket i debatten). Däremot står dom för en främlingsfientlig, inskränkt och segregerande politik som är skadlig för Sverige och svenskarna. Jag tycker också att dom som röstar på Sverigedemokraterna har gjort en fånig analys av vad som löser de problem Sverige står inför, alternativt har främlingsfientliga åsikter som jag inte delar. Det är min övertygelse och du kan inte hindra mig från att uttrycka den. Trot' eller ej, men jag har faktiskt rätt att tycka att dom som röstar på SD är puckon.

För övrigt är den enda i den här tråden som öppet har gjort efterforskningar i var meningsmotståndare bor DU Njutaren. Det här är kanske fel ställe för dig att spela ut förföljelsekortet.

Edit: Min åsikt, ta den för vad den är. Tror vi har kommit så långt vi kan komma i den här tråden, nu kommer jag att lägga tiden på något roligare istället.

Senast ändrad:
Valet 2010
ekebom sa:
Dirty-T sa:
ekebom sa:

Men helvete.. Kan jag få ett enda vettigt svar? Varför är SD rasister? Kan alla ni som läser detta, och som hävdar att SD är rasistiska, förklara för mig VARFÖR?
Du har skrivit så oerhört mycket konstigt på detta forum, men den här SD-diskusisonen tar nog priset. Ja, det är många som inte ens är nästan pålästa som uttalar sig och skriver konstigasaker. Nej, alla som röstar på SD är inte rasister. Men där är det slut på punkter du har rätt på.

Alla som röstar på SD är inte rasister eller bönder eller något dylikt, men en sak har de gemensamt. De är oerhört naiva. SD vill ju som sagt minska på invandringen, men inte all invandring. Den utomeuropeiska invandringen enbart, och den ska minskas med 90%! Och av detta kan man ju faktiskt dra några slutsatser. Den första är ju att SD gör skillnad på invandrare och invandrare. Europeiska invandrare som med största säkerhet inte flyr från något, ska få komma hit. Men resterande invandring, av vilken största delen flyr från sitt land, en stor andel för att rädda livet på sig och sin familj, den ska stoppas. Av detta kan man ju dra slutsatsen att SD skiljer på utomeuroper och europer. Och är det inte det rasism handlar om? Att man tycker att ett "folkslag" är sämre än ett annat? För det är ju det de gör här, det finns ju ingen annan logisk förklaring, varför skulle vi inte hjälpa folk i nöd när folk från Europa får flytta hit? Jo, för att de är främlingsfientliga. De gillar inte folk med annan kultur.

Har du läst Jimmie Åkessons debattartikel han fick publicera i aftonbladet för ett tag sen? Inte? Gör det: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article5978707.ab

Vad tycker du han pratar om här? Inte är det en artikel om hur sverige bör styras(vilket man kanske kunde förvänta sig av en politiker), inte är det om hur äldrevården ska bli bättre(som sd brinner så starkt för), inte är det om integrationspolitik eller ens invandringspolitik. Nej, den handlar om hur farlig Islam är som religion, och på hur många sätt muslimer förpestar Sverige på. Hur kan man tolka det om annat än rasistiskt? Att det finns rötägg i varje politiskt läger, med radikala åsikter, det kan vi ju förvänta oss, men när partiledaren är ett av dem, är det då inte dags att börja fundera?

Behöver jag nämna att SDs valmanifest kommer kosta Sverige 60 miljarder i kostnader, men intäkterna ligger på dryga 21 miljarder. Ett underskott på nästan 40 miljarder kronor, vilka då kräver höjda skatter, men något sånt finns inte med i manifestet över huvud taget.

Bara för att det är något fel på integrationspolitiken, så betyder ju inte det att SD automatiskt har det rätta svaret. Det tycker jag är så uppenbart att alla borde förstå!

Valet 2010
Kiels sa:
Det har varit en överreaktion dom senaste dagarna och en del av det som Sverigedemokrater och deras anhängare (och andra partiers medlemmar och anhängare) har utsatts för är förkastligt (t ex störda torgmöten, misshandel och hot). Man har rätt att uttrycka sin åsikt i det här landet och ska kunna göra det utan att vara rädd för sin säkerhet efteråt. Däremot verkar många som sympatiserar med Sverigedemokraterna inte förstå hur politisk debatt går till. Partier med annan åsikt har ingen plikt att anpassa sig till Sverigedemokraterna (som jag har skrivit tidigare kan ni jämföra med hur mycket Moderaterna anpassar sig efter vad Vänsterpartiet tycker) och man får finna sig i att ens politik och åsikter bemöts.

Jag står för allt jag har skrivit i den här tråden och ingenstans har jag kallat Sverigedemokraterna eller deras anhängare för rasister (edit: slänger in en stor brasklapp om att det mycket väl kan finnas rasistiska åsikter i partiprogrammet, men de har i så fall inte förts fram särskilt mycket i debatten). Däremot står dom för en främlingsfientlig, inskränkt och segregerande politik som är skadlig för Sverige och svenskarna. Jag tycker också att dom som röstar på Sverigedemokraterna har gjort en fånig analys av vad som löser de problem Sverige står inför, alternativt har främlingsfientliga åsikter som jag inte delar. Det är min övertygelse och du kan inte hindra mig från att uttrycka den. Trot' eller ej, men jag har faktiskt rätt att tycka att dom som röstar på SD är puckon.

För övrigt är den enda i den här tråden som öppet har gjort efterforskningar i var meningsmotståndare bor DU Njutaren. Det här är kanske fel ställe för dig att spela ut förföljelsekortet.

Edit: Min åsikt, ta den för vad den är. Tror vi har kommit så långt vi kan komma i den här tråden, nu kommer jag att lägga tiden på något roligare istället.
du är en sanslöst vettig människa!

Valet 2010
hyllengren sa:
Bara för att det är något fel på integrationspolitiken, så betyder ju inte det att SD automatiskt har det rätta svaret. Det tycker jag är så uppenbart att alla borde förstå!
Det tror jag att de flesta är medvetna om också. Vi vill, jag vill, att frågan hamnar i rampljuset. Hoppas nu att de övriga partier lyssnar på dessa 5,7% och åtminstonde vågar bemöta frågan. SD ska och kommer inte styra Sverige i vilket fall som helst.

När ändå Islam är uppe på tapeten kan jag passa på att tipsa om en riktigt bra dokumentär, som berättar vad religion egentligen är. Den visar också att 9/11 är en uppgjord händelse av USA själv, inkomstskatten är en bluff likaså.
Den är dock ifrån 2008, så det kan hända att en del sett den. Det finns också en från 2009, och en ny från 2010. Jag har tyvärr inte sett dom två senaste, men antar de är sevärda.

Gratis är dom dessutom:
Zeitgeist - The Movie
Zeitgeist - Addendum
Zeitgeist - Moving Forwad

Valet 2010
Njutaren sa:
hyllengren sa:
Det tror jag att de flesta är medvetna om också. Vi vill, jag vill, att frågan hamnar i rampljuset. Hoppas nu att de övriga partier lyssnar på dessa 5,7% och åtminstonde vågar bemöta frågan. SD ska och kommer inte styra Sverige i vilket fall som helst.

När ändå Islam är uppe på tapeten kan jag passa på att tipsa om en riktigt bra dokumentär, som berättar vad religion egentligen är. Den visar också att 9/11 är en uppgjord händelse av USA själv, inkomstskatten är en bluff likaså.
Den är dock ifrån 2008, så det kan hända att en del sett den. Det finns också en från 2009, och en ny från 2010. Jag har tyvärr inte sett dom två senaste, men antar de är sevärda.

Gratis är dom dessutom:
Zeitgeist - The Movie
Zeitgeist - Addendum
Du tycker alltså på allvar att zeitgeistfilmerna är bra och att alla borde se dem?

Valet 2010
Njutaren sa:

Gratis är dom dessutom:
Zeitgeist - The Movie
Zeitgeist - Addendum
Källkritik?

Valet 2010
ekebom sa:
Kalasragnar sa:
ekebom sa:
Har de lyckats dölja detta faktum "rätt snyggt"? Nej, det skulle jag nog inte vilja säga.. Då det är allmänt känt att de under 90-talet var ett främlingsfientligt-parti. Har utöver detta förekommit kopplingar till exempelvis Nationaldemokraterna som såväl Vit makt. Viktigt att poängtera är att det har förekommit, inte att det längre förekommer. Att partiet dessutom bytte ledare under år 2005 säger även det rätt mycket. Det viktiga är vad partiet står för nu, inte sant?

Jag gillar dina antaganden.. Nej, jag är inte 100% Sverigedemokrat. De fick min röst i ett av tre val. Dock så ogillar jag när människor yttrar sig om saker som de helt uppenbart inte har koll på, och det är därför jag ifrågasätter allt du skriver. Jag tror inte att jag är den enda som har stört mig på vad du skrivit. Vad har du bidragit med i tråden, ärligt talat? Du har klassat ned människor som tagit tillvara på sin yttrandefrihet och valt SD.. Du behöver inte ha en förståelse för vårt val, men du skall åtminstone respektera att vi är utav en annan åsikt!

Att vilja begränsa invandringen till en nivå som är mer normal om man jämför med våra grannländer och Europa generellt, är INTE detsamma som att man vill "kasta ut alla invandrare".
Att ställa rimliga krav på språk och anpassning, är INTE detsamma som att man vill kasta ut alla invandrare.

SD har ingen "kasta ut" policy. De som är illegala invandrare och de som begår brott vill man avisa, INTE andra.
Vadå var ett främlingsfientligt parti? Alla vet ju vad de står för egentligen bara det att det inte säger det rätt ut till skillnad från NSF och de grabbarna, skulle de fått chansen skulle alla åkt ut. Att de sen inte har något vettigt att säga till om när det gäller andra frågor som jobb och skola mm. tillför ju bara att det enda de vill är att skilja på människor utifrån hudfärg/religion. Sen fattar jag inte riktigt hur det går ihop att dels vara vit, säga sig tillhöra rastafari och det märkligaste av allt - rösta på SD. Näe lyssna på Bob Marley en gång till istället, han var en vettig man.

"That until the color of a man's skin is of no more significance than the color of his eyes"
Jag har förklarat tidigare här i tråden varför jag anser att mitt val går ihop med den rörelse som delar min tro, därför tänker jag inte ta upp det igen. Och det där med att vara en vit rastafarian, kom igen.. Alla vet att varken de fem grundvärderingarna eller synen på den vita människan längre har något fotfäste inom religionen. Det förakt som fortfarande ligger förankrat hos många rastafarianer är hatet gentemot homosexuella människor, alltså inte mot vita människor. Bobban hade också sin tid kan jag säga, som ungdom i Trench Town inte förespråkade vare sig fred eller kärlek..
Hittade inte på ditt svar och tar tillbaka mitt hastiga uttalande om vita rastas, klart som fan man ska få tro på vad man vill, det bryr mig inte jag om. Känns dock som en typisk grej att folk börjar digga reggae, röker lite grönt och sedan ser de sig själva som rastas för att ett par år senare växa upp och lämna det bakom sig. Jodå, även jag är medveten om att han levde som gangster innan han blev känd, men han växte upp till en vis man. Men kom igen, du förespråkar one love i din signatur. Är inte alla människors lika värde viktigt? Orkar inte diskutera detta nåt mer med inskränkta Sverigedemokrater...

Valet 2010
Kalasragnar sa:
ekebom sa:
Kalasragnar sa:
Vadå var ett främlingsfientligt parti? Alla vet ju vad de står för egentligen bara det att det inte säger det rätt ut till skillnad från NSF och de grabbarna, skulle de fått chansen skulle alla åkt ut. Att de sen inte har något vettigt att säga till om när det gäller andra frågor som jobb och skola mm. tillför ju bara att det enda de vill är att skilja på människor utifrån hudfärg/religion. Sen fattar jag inte riktigt hur det går ihop att dels vara vit, säga sig tillhöra rastafari och det märkligaste av allt - rösta på SD. Näe lyssna på Bob Marley en gång till istället, han var en vettig man.

"That until the color of a man's skin is of no more significance than the color of his eyes"
Jag har förklarat tidigare här i tråden varför jag anser att mitt val går ihop med den rörelse som delar min tro, därför tänker jag inte ta upp det igen. Och det där med att vara en vit rastafarian, kom igen.. Alla vet att varken de fem grundvärderingarna eller synen på den vita människan längre har något fotfäste inom religionen. Det förakt som fortfarande ligger förankrat hos många rastafarianer är hatet gentemot homosexuella människor, alltså inte mot vita människor. Bobban hade också sin tid kan jag säga, som ungdom i Trench Town inte förespråkade vare sig fred eller kärlek..
Hittade inte på ditt svar och tar tillbaka mitt hastiga uttalande om vita rastas, klart som fan man ska få tro på vad man vill, det bryr mig inte jag om. Känns dock som en typisk grej att folk börjar digga reggae, röker lite grönt och sedan ser de sig själva som rastas för att ett par år senare växa upp och lämna det bakom sig. Jodå, även jag är medveten om att han levde som gangster innan han blev känd, men han växte upp till en vis man. Men kom igen, du förespråkar one love i din signatur. Är inte alla människors lika värde viktigt? Orkar inte diskutera detta nåt mer med inskränkta Sverigedemokrater...
Dessa människor som säger sig vara rastafarianer bara för att de lyssnar på en musik-genre som kopplas starkt till just rastakulturen, och för att ursäkta sitt marijuana-bruk, har aldrig varit sanna rastafarianer.. Tron finns i hjärtat, och den växer sig snarare starkare under livets gång.. Så nej, man växer knappast ifrån den.
När i tråden har jag sagt att alla inte är lika mycket värda? Jag får dagligen ta emot skit för att jag värderar folks handlingar när det kommer till brott exempelvis, istället för att värdera personen. Folk tycker helt enkelt att det är korkat, och förstår inte alls hur ja tänker när det kommer till det här med mänskliga värden. Så det där skitsnacket om att jag skulla ha yttrat något om att alla inte är lika mycket värda är det sista jag tänker ta!

Inskränkta sverigedemokrater? Låt oss säga som så att de fick min röst i ett av tre val.. Om det skulle vara utav något värde, så kan jag säga att jag inte röstade in dem i riksdagen. Om någon hade skrivit en massa skit om Socialdemokraterna/Moderaterna som inte stämde så hade jag försvarat dem minst lika mycket, eller åtminstone deras väljare. För man vet aldrig i vilket syfte de röstade på partiet, och de förtjänar därför inte att smutskastas på varenda forum. Det här har fan gått för långt!

Senast ändrad:
Valet 2010
ekebom sa:
Jag får dagligen ta emot skit för att jag dömer folks handlingar, istället för att döma personen. Folk tycker helt enkelt att det är korkat, och förstår inte alls hur ja tänker när det kommer till det här med mänskliga värden.
yearight! :lol:

Valet 2010
ekebom sa:
Jag får dagligen ta emot skit för att jag dömer folks handlingar, istället för att döma personen. Folk tycker helt enkelt att det är korkat, och förstår inte alls hur ja tänker när det kommer till det här med mänskliga värden.
Säger varken att detta är rätt eller fel då det är en högst filosofisk fråga men jag anser att en person eller personlighet identifieras utifrån dennes handlingar och åsikter. Visst kan en människa begå misstag men när dessa "misstag" blir ett återkommande inslag blir detta också en del av personen i fråga.

T.ex. fördömmer jag merparten av Bush den yngres handligar som president men alla idiotiska saker han har gjort gör helt enkelt individen Bush till en ond människa.

Vidare tror jag inte heller att någon av naturen är ond utan att vi formas av olika incidenter, uppfostran och vår egen kapacitet av att tänka och evaluera händelser och information.

För övrigt tycker jag att politik handlar alldeles för mycket om plånböcker och alldeles för lite filosofi.

Tillbaka
Topp