Valla en ny bräda?

MKOL

Aktiv medlem
Valla en ny bräda?
Köpt min första (riktigt uttänkta) utrustning. En Capita Outerspace Living med Salomon District bindningar. Men frågan är om jag ska valla den eller om den kommer vallad från fabrik? Kommer åka 3-4 dagar i Italien om några veckor och sen så mycket som möjligt i Sverige.

Tror att det stod att brädan hade någon (mubojumbo)sintrad base om det spelar någon roll i sammanhanget.

Valla en ny bräda?
Jag vallar alltid mina nya brädor innan jag åker på dem. Brukar lägga en dag på valla och fixa stålkanterna.

Valla en ny bräda?
Okej, men sabbar jag brädan eller går det mycket långsammare om jag inte vaxar den när den är helt ny?

Och kanterna, behöver man fixa dom på en ny bräda? Det låter lite märkligt.

Valla en ny bräda?
MKOL sa:
Okej, men sabbar jag brädan eller går det mycket långsammare om jag inte vaxar den när den är helt ny?

Och kanterna, behöver man fixa dom på en ny bräda? Det låter lite märkligt.
Det som är att den kan ha legat ett tag och belaget kan vara torrt. Så jag brukar göra rent belaget, basvalla, en kallvalla och sedan glidvallan, vet inte om det gör någon skillnad, men det är en bra anledning till att dricka några öl.

Vad gäller kanterna så är de högst personliga, jag vill ha 89 under fötterna, rundade kanter i nos och tail, mellan fötterna beror på vad jag ska ha brädan till. Rail så rundar jag av dem, annars brukar de hamna på 88-89 grader med 0,5-1 grads hängning.

Valla en ny bräda?
Det kan vara bra att åtminstone valla brädan ett par gånger innan användning för att se till att belaget blir mättat.
Precis som Madness skriver så kan de ha stått ett tag sedan de vallades på fabrik.

Valla en ny bräda?
Du måste inte valla brädan från början då de är vallade med skyddvalla redan från fabrik som borde hålla de första 3-4 dagarna du tänkte åka men allt handlar om hur bra gild du vill ha på vilken typ av snö. Sen kan det vara bra valla den, speciellt eftersom sintered base mår bäst av mycket valla

Sintered base är inte mumbojumbo utan vilket typ av underlag din bräda är gjord av.
Enkelt förklarat: https://snowboardingprofiles.com/extruded-vs-sintered-base-which-snowboard-base-is-best-for-you

Så länge kanterna är vassa från början är det inget du behöver oroa dig för om du nu inte vill ha de i specifika grader.

Valla en ny bräda?
Tack som fan för svaren! Känner att jag även om jag redan blivit så besatt av att åka så kollegorna skojar om jag är autistisk kanske borde påpekat att jag är superfärsk och började åka först i februari. Har bara typ 35 h tot. Och det på hyrgrejer och en panikköpt sladdrig bräda av enklare snitt. Tills nu d.v.s. Således är jag primärt ute efter att vårda brädan och glida liiiite bättre än vad jag gjort hittills på sunkgrejerna. Superglid är sekundärt just nu känner jag. Och det är redan galet mycket att hålla reda på så jag slipper gärna 8 olika vaxer och alla med tillhörande besvärjelser, offrande av oskulder och ceremoniella karatefyllor :-)

Nu har jag plöjt igenom massa forum, youtubevideor och frågat i ett par olika butiker och det verkar finnas lika många skolor som det finns hammarbyare i Leksand. Efter att ha sållat bort extremerna (Turtlewax, hårvax parafinljus etc.) så har jag kommit fram till att det verkar vettigt att lägga några lager grundvalla. Har läst på flera ställen att folk brukar lägga en mjuk grundvalla och sen en hård glidvalla och det kan väl säkert vara något för mig också, när jag har kommit så långt att jag har vett att uppskatta det. Om en säsong eller två kommer jag säkert vilja trolla med massa olika vallor för olika typer av snö och olika temperaturer.

Min tanke nu är att köpa en vettig universalvalla men då är frågan om nyttan med att lägga några lager grundvalla försvinner om jag använder en universalvalla till detta? Och apropå vallor, är det med mina förutsättningar någon större skillnad på olika märken? Jag hittar t.ex. Toko, Swix och Burton lite överallt men även massor av andra märken. Tänkte köpa ett kit med redskap och valla online och helst från samma ställe.

Och en annan grej, behöver jag avlägsna "fabriksvallan" först? Och i.s.f. hur?

Lika mycket frågor som från en fyraåring med mundiarré men jag vill liksom göra rätt och inte sabba något.

unsuspected sa:
Sintered base är inte mumbojumbo utan vilket typ av underlag din bräda är gjord av.
Enkelt förklarat: https://snowboardingprofiles.com/extrud … st-for-you
Absolut, och jag var nog lite otydlig. Mumbojumbo syftade till prefixet då alla tillverkare verkar ha olika flashiga namn på sina sintrade belägg(?)

Valla en ny bräda?
Tack för svaren!

Straxt efter att jag hade startat denna tråden råkade jag på en fest träffa en person som har jobbat på skidverkstäder både här hemma och nere i alperna dom senaste 20 åren. Besatt som jag är kom vi förstås in på ämnet valla och han gav mig mycket bra tips. Bl.a. att förutom valla och vallajärn skippa dom enligt honom överprisade specifika vallatilbehören/verktygen. Så det blev en isskrapa med handtag, ett par borstar, ett par skur/polerblock och en flaska citrusbaserat sanitetsrent. Allt från Bauhaus och för under 300 kr. Tydligen den utrustningen han själv använde när han inte hade tillgång till en verkstad med proffsmaskiner :-)

Tillbaka
Topp