Tobbeg
Ny medlem
Vallée Blanche, Chamonix
Haha, det va rätt gjort av liftgubben... Tror mig veta vem det är också. Det är förbjudet att sätta på sig skidorna innanför repen på kammen. Freeriders har ingen aning om varför regeln existerar. Här är några av anledningarna:FF sa:Nu kanske vi tappat tråden lite här... Vad var det vi egentligen snacka om? Valle blanche. Hepp. Är lite stressad och hinner inte skriva en uppsats nu men jag kan intyga det där med alldeles kopiös puderhets vissa dagar. En dag sticker ut: Även personalen var helt upphetsad. Jag stod bredvid när en av liftgubbarna som grävde fram repet spårade ur totalt på en kille som tog på sig skidorna för tidigt och skulle åka skidor nedför den sista tredjedelen på den av pudersnö dränkta kammen. Liftgubben sprang fram till vederbörande, stampade ur honom ur bindningarna med stegjärnen på och knuffa ner han från kammen så att han voltade ner några tiotal meter. På högersidan dock, men ändå. Gissningsvis hälften av de i förstakabinen tog sig ner samtidigt i cosmique/rond. De som var för långsamma när de klättrade ner blev i princip straightlinade och hoppade över. Den dagen var det kanske en meter nysnö i couloiren.
Sådär, en anekdot som inte alls hade med ämnet att göra. Nu måste jag pilla med annat..
1)Du är i vägen för förbipasserande(freeriders tycker sig vara snabba på att fippla men dom flesta är inte tillräckligt snabba)
2)Snön som freeriders förmed sig när dom sideslippar ner under repet förstör gången. Tillslut finns ingen "stig" kvar att gå på och järnrören som sitter i snön lossnar.(Friåkaren tänker:äh om bara en gör det så händer ingenting. om han ens tänker.........eller kan tänka
Så varför puttade liftgubben ner honom från fel sida av kammen? Han blev less för att hans arbete inte respekterades men visar ändå respekt och låter friåkaren leva
Annars håller jag med om allt som sagts att hetsen kring Rond/Cosmiques är sjuk. Tidsfråga innan en allvarlig olycka sker.
Här är en länk om Vallé Blanche:
http://pistehors.com/backcountry/wiki/Haute-Savoie/Skiing-The-Vallee-Blanche