Hm borstning är ingen överkurs, skulle säga att det är bland det viktigaste då man bör få bort valla ur strukturen på beläget...
Brukar inte valla så ofta, utan lämnar in den på slip på någon skidhyra, så de slipar dit en ny struktur.
Men när jag får för mig att valla så brukar jag värma in vallan, har fått för mig att det är bra att få värma belaget ordentligt och att vallan därmed sitter bättre, tvivlar på att man märker någon skillnad dock, men det är min lilla egenhet. Efter det så skall skidan svalna av helt, och sen sicklar jag till man inte få bort något med sickeln. När det är gjort borstar jag tills man inte får "bort"någon valla. Har en kombiborste från swix, så halva är nylon och andra halvan är mässing, kör mässingssidan först och avslutar med nylon. Funkar okej.
Om man skall vara krass, så är ett belag olika kvalitéer utav plast, på de billigaste så är det närmast att jämföra med plasten i en tvätthink. Det är sjukt svårt att få ett par sådana skidor att glida fint hur man än gör. Det som brukar funka bäst är att få slipa bort torr plast och få en ny struktur.
Så mitt tips är att nästa gång du åker skidor så går du till skiduthyrningen och ber dem köra skidorna i sin slip, att valla skidorna kommer inte göra något gott tyvärr...