Vallning, dåliga skidor

Vallning, dåliga skidor
Hej, jag har ett par line mastermind som efter totalt 4-5 veckors åkning på dom så blev dom jätte konstiga. Det är nämligen så att jag hade inget glid överhuvud taget i dom. Och även fall jag vallade och slipade skiten så blev det likadant efter en halv dag. Det är inte alls mycket repor och jag railar inget. Så jag undrar bara hur det kan komma sig att jag har detta problem?

Vallning, dåliga skidor
Ser belagen väldigt blanka ut under? Isåfall har dom tappat strukturen. Det ska vara som mönster under av massor med linjer, ska se borstat ut typ. Glidet blir mycket sämre utan det.

Vallning, dåliga skidor
Är det varmt eller kallt där du är? Om det är runt noll eller varmare och du kör med valla för minusgrader (även om det är en valla för endast några minusgrader) så brukar det bli rätt dåligt glid.
Brukar fungera bättre med gul valla som är enbart för plusgrader ända upp till -5 grader.

Sen påverkar ju strukturen en del som Phjanton skriver. Men mest om det är plusgrader och lite fuktigare snö.
Prova att dra några gånger med en nylonborste längs med skidan (framifrån och bak 3-4 ggr) efter du har vallat eller en mässingsborste så får du lite struktur. Men den försvinner ju efter att tag.
Men jag har aldrig haft problem med dåligt glid trots att det räfflade mönstret har slitits bort.

Vallning, dåliga skidor
Beror ju på vilken vallning, billig maskinvallning håller inte mycket mer än en halv dag.
Grundvalla med gul fet valla, sickla bort och sen lämplig allroundvalla.
T.ex Swix Molyfluor
Inte speciellt krångligt, finns instruktioner här på FR
Gammat strykjärn (på nylon läget), eller billigt vallajärn för 200kr, valla och en sickel. Det kommer du långt med. Borstning och så är överkurs men det ser proffsigt ut.
Alternativt lämna in och få "handvallat" för 400-500kr

/GC

Vallning, dåliga skidor
Hm borstning är ingen överkurs, skulle säga att det är bland det viktigaste då man bör få bort valla ur strukturen på beläget...

Brukar inte valla så ofta, utan lämnar in den på slip på någon skidhyra, så de slipar dit en ny struktur.

Men när jag får för mig att valla så brukar jag värma in vallan, har fått för mig att det är bra att få värma belaget ordentligt och att vallan därmed sitter bättre, tvivlar på att man märker någon skillnad dock, men det är min lilla egenhet. Efter det så skall skidan svalna av helt, och sen sicklar jag till man inte få bort något med sickeln. När det är gjort borstar jag tills man inte får "bort"någon valla. Har en kombiborste från swix, så halva är nylon och andra halvan är mässing, kör mässingssidan först och avslutar med nylon. Funkar okej.

Om man skall vara krass, så är ett belag olika kvalitéer utav plast, på de billigaste så är det närmast att jämföra med plasten i en tvätthink. Det är sjukt svårt att få ett par sådana skidor att glida fint hur man än gör. Det som brukar funka bäst är att få slipa bort torr plast och få en ny struktur.

Så mitt tips är att nästa gång du åker skidor så går du till skiduthyrningen och ber dem köra skidorna i sin slip, att valla skidorna kommer inte göra något gott tyvärr...

Vallning, dåliga skidor
Hade samma problem med ett par Public Enemy jag lämna in för slip och vall för 100år sen, visa sig att de (butiken I France) hade antagligen belagslipat för djupt/varmt med maskinen så belaget blev kass.
Kan de va så ni som vet?

Tillbaka
Topp