Hej igen Tkennedy.
Jo, valla tycker jag du ska göra när brädan är ny. Den kommer fabriksvallad, men det blir bättre om du mättar brädan med valla. Om du har ett gammalt strykjärn funkar det bra. Själv köpte jag ett resestrykjärn som jag har med mej på resor. Om du inte redan har det så köp några vallor för olika temperaturer (märke swix, toko, eller något annat), samt en sickel (finns även breda för snowboard). Funkar även om du har en isskrapa i plexiglas.
Försök att valla kontinuerligt så torkar inte belaget och eventuella porer ut. Underlaget kan även bli bränt på vissa ställen, främst längs kanterna om man struntar helt i valla, porerna bränns ihop och tappar förmågan att ta upp valla. Det är härligt att kunna glida ifrån polarna när det är lite transport och annat.
Köp också ett fickbryne eller diamatbryne som du har i fickan. Det bör du använda ganska ofta för att försiktigt ta bort grader som blir på kanterna när man kör mot något hårt. Känn med fingerspetsarna då och då på kanten så kommer du märka grader, och då tar du och drar med några försiktiga drag bort graderna och kanten blir jämn. På så sätt kommer du att ha fina kanter under längre tid.
Ride on,