vallning

Mustache

Medlem
vallning
tänkte höra med er vad man ska göra när man precis köpt en ny bräda?

ska jag börja med att valla den eller e den fabriks vallad?

peace

vallning
det är lite olika.. som oscarius skrev.. men de skadar ju inte å valla en extra gång?..

annars kan du bara köra en dag å sen valla den..

vallning
okok men tänkte sen på stålkanterna hur går man för att vässa ner dom vid tail och nose så han inte hugger eller brukar ni göra det?

vallning
Köper jag en ny bräda så ska jag absolut inte raila med dem! Jag köper alltid begagnade brädor för att raila med, lite synd att förstöra sprillans nya.

vallning
Africa, du går med pannan före... så att det blir en blodfläck på väggen som har formen av africa.

En vägg är liksom till för att såhär skilja två rum från varandra, men som wall är den till för att springa in i.

Ska inte tänka, om du tänker är tricket kört redan. ska inte tänka ska bara göra!

vallning
Tkennedy sa:
jag sa inte att jag skulle raila med den *sigh*

alltså så den inte hugger när man svänger
Ordet du söker är detune/detuning. Finns säkert någon tråd här på forumet annars får du använda någon sökmotor. Jag gör det inte själv så kan tyvärr inte ge råd. Men det ska visst vara bra sägs det.

vallning
men för fasen, det är ju gudomligt skönt att carva med sylvassa kanter, vrf förstöra dem?

sluta köra på sladd och lita på brädan istället =)

vallning
Hej
Jag brukar inte göra det. Visst kan man tuna kanterna en aning där tail och nose börjar, men jag har bara gjort det vid ett par tillfällen då jag lämnat in brädan på slipning och vid de tillfällen den kommer ut sylvass. Det är nog inte så många som tunar, så du kan säkerligen också strunta i det.

Man kan ta en gammal hederlig propp och dra ett några gånger. Själv har ett fickbryne som jag användt vid något tillfälle för tuning. Brynet använder jag egentligen för att ta bort härdningar i kanterna om jag kört på något sten (bra att ta bort härdningarna innan man tar och slipar kanterna).

Ride on.

vallning
okej

en fråga till bara är det stor skillnad på icke vallat från första dagen till vallat?

alltså att man struntar i att valla första åket på nya brädan?

vallning
Det finns massa trådar om valla!!!
Men om du frågar det så lovar jag att du inte kommer kunna känna skillnaden för då har du förmodligen inte tillräckligt med erfarenhet att kunna känna skillnad, men man bör alltid valla nya skidor/brädor då dom är nya, dels pga att man skyddar belaget bättre och även för att det ska glida bättre. Men använder du fel valla så behöver det ju inte glida bättre för det!!! Men valla kan man aldrig göra förmycket!!!

vallning
okokej nej det e första gången jag köper bräda själv å förra brädan vallade jag inte allt för mycket så tänkte bara fråga så man inte gör nå misstag
men tack för svar!

vallning
Valla om det är ovallat.
Det brukar väl vara klistermärken på undersidan på sånna där plankor?
Fråga dom du köpte dom av?
Big deal dude

vallning
Hej igen Tkennedy.
Jo, valla tycker jag du ska göra när brädan är ny. Den kommer fabriksvallad, men det blir bättre om du mättar brädan med valla. Om du har ett gammalt strykjärn funkar det bra. Själv köpte jag ett resestrykjärn som jag har med mej på resor. Om du inte redan har det så köp några vallor för olika temperaturer (märke swix, toko, eller något annat), samt en sickel (finns även breda för snowboard). Funkar även om du har en isskrapa i plexiglas.

Försök att valla kontinuerligt så torkar inte belaget och eventuella porer ut. Underlaget kan även bli bränt på vissa ställen, främst längs kanterna om man struntar helt i valla, porerna bränns ihop och tappar förmågan att ta upp valla. Det är härligt att kunna glida ifrån polarna när det är lite transport och annat.

Köp också ett fickbryne eller diamatbryne som du har i fickan. Det bör du använda ganska ofta för att försiktigt ta bort grader som blir på kanterna när man kör mot något hårt. Känn med fingerspetsarna då och då på kanten så kommer du märka grader, och då tar du och drar med några försiktiga drag bort graderna och kanten blir jämn. På så sätt kommer du att ha fina kanter under längre tid.

Ride on,

vallning
jibbar_N sa:
SverigeTomten sa:
Köper jag en ny bräda så ska jag absolut inte raila med dem! Jag köper alltid begagnade brädor för att raila med, lite synd att förstöra sprillans nya.
HAHAa! du är verkligen en tomte
Haahhaa håller med, näämen oftast så railar man på railsen i backen, så det blir lite svårt att byta skidor/bräda varje åk bara för att man ska köra rails vissa åk.

ajja, jag tycker att du ska valla den, skadar ju inte brädan. Förra året vallade jag aldrig men nu har jag upptäck att det är det bästa som finns! nästan

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp