Att man tappar en del medlemmar som aldrig loggar in igen är oundvikligt, men är det ett problem?
Majoriteten av användarna idag står att klassificera som inaktiva, hur många har över fem inlägg? Över hundra? Hur många har ens varit inloggade de senaste tolv månaderna? De medlemmar som framöver bidrar till forumet kommer förmodligen inte att låta sig avskräckas av en karantänsperiod. Rent spam och "smart reklam" däremot brukar minska kraftigt på forum som inför en dylik regel.
En intressant fråga är hur pass länge en ny användare ska sitta i karantän. En dag? Två dagar? Fyra timmar? För lång tid och forumet blir ointressant, för kort tid så uppnås inte önskad effekt. Sen är det kanske en självklarhet men jag säger det ändå: rimligtvis borde det gå ut ett välkommen mejl till den adress som använts vid registrering för att tala om att profilen nu är aktiverad fullt ut.
Vad det gäller upprepade trådar så som "Hjälp! Vart ska ja säsonga?!" så tror jag snarare på hårdare insatser från moderatorerna i första hand. Döda dessa trådar och samla alla frågor på ett ställe. Nu när vi skriver "Supervalåret 2014" i våra kvällsblaskekalendrar fick jag en idé. Vore det möjligt att göra en säsongsbarometer likt alla dessa valbarometrar som dyker upp i tid och otid? En funktion där man får svara på ett antal frågor, rangordna ett antal parametrar och sedan får förslag på vilka orter som bäst passar in på vad du har angivit. T.ex. Vill du säsonga i Sverige/Alperna/Nordamerika/Japan. Vilka språk talar du? Park, puder eller pist? Budget? Arbeta eller Rasmus på luffen? Mycket eller lite fest? och så vidare för att sedan ge rekommendationer på orter att ta ställning till.
Sen tycker jag jeppenators förslag är bra, en liten pop-up i form av en figur, kanske ett gem, som uppenbarar sig om man skriver vissa lysta ord i rubriken. "Hej, jag ser att du startar en tråd om "parkskidor", har du prövat att läsa någon av dessa trådar först? Länk1 Länk2 Länk3"