Väntetid registrering - skapa tråd

Tomtefar

Aktiv medlem
Senast ändrad:
Ingen hade blivit gladare än jag över en sån regel. Göra inlägg tycker jag att man ska kunna göra direkt, men som sagt, en spärr där man måste varit registrerad i 2 dygn för att få skapa nya trådar hade nog minskat på antalet "Hej jag vet inte vart jag vill men PM:a mig"-trådar.

Tror dock inte på att man måste posta ett antal inlägg först, för då skulle folk antingen spamma sönder, eller bli avskräckta och aldrig komma tillbaks.

Kanske dags att införa läs-tvång på vissa av Freerides mest episka trådar också? Jag föreslår Säsongskort på Dippan, och Tjockisens Guide Till McDonalds. Två väldigt skilda trådar som sammantaget blir ganska representativa för det här hörnet av internet. ;)

fail-gif-blog-gif-gifs-animated-gif-omgif-139036315684kng.gif

det hade varit jättebra om så många som möjligt tyckte till om det här då det brukar bli en markant ökning av "trådar som redan finns/hittar du inte sökfunktionen din noob" framåt slutet av sommaren. en eventuell regeländring bör därför helst vara på plats innan dess.

(och om någon undrar så är jag fortfarande för en regeländring som säger att man måste vara medlem i 24 timmar för att få skapa en ny tråd, men att man ska få skriva i befintliga trådar från start.)

vad tycker folk?

Ping
@johan
@jeppenator
@PNyberg med flera.

Jag tycker detta låter som en utmärkt idée! och kanske en extra tydlig markering för alla nya användare när de går in i forumet med en stor text likt:

"SÖK I FORUMET INNAN DU SKAPAR NYA TRÅDAR, MÅNGA ÄMNEN HAR DISKUTERATS TIDIDGARE SÅ KANSKE FINNER DU SVARET PÅ DIN FRÅGA I ARKIVET?"

Och sen efter detta en stor sökruta.

Kanske en "FAQ" också med de vanligaste "noob-forumtrådarna"? boende i alperna, bästa studsmattan, vilken kamera är bäst? mm
/jeppenator

Jag tycker det låter som en utmärkt idé. Dels blir man eventuellt av med en del av dessa trådar som redan besvarats, dels blir man eventuellt av med företag som försöker göra "smart" reklam.

Det största hindret tror jag däremot är att det inte räcker med att informationen finns, den måste även vara lättillgänglig. Att hänvisa nya medlemmar till en halvkass sökfunktion räcker liksom inte...

skulle folk isåfall kunna assistera mig och/eller Nator i att ta fram en "Freerideforumet for Dummies" isåfall?

länka gärna in lämpliga trådar här t.ex.

Borde det inte gå att göra smartare del när man startar forumtrådar också? så att om man skriver i rubrukfältet t.ex "projekt opinion" så kommer alla tidigare liknande rubriker fram? Detta skulle kanske få folk att inse att tråden redan finns!

Annars om man gör en lite mera omfattande sökning på vanligaste rubrik-orden i forumet som johan kanske kan göra en kod för att ta fram så borde det bli lätt sedan att få en överblick på vilka rubriker det finns flest trådar kring, och så även kunna samla dessa till en stor tråd istället?

Kluven... Ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig sett för stor mängd trådar som ett problem. Nuvarande problem är väl snarare att det är absurt låg nivå på aktiviteten i forumet generellt. Så som nivån var på somrarna förr var den ju även i mars i år kändes det som

För att undvika jobbigt spammande och helt meningslösa trådar finns det förstås en poäng med att ha väntetid. Men kruxet då är ju förstås att den som klurar på att köpa skidor och kommer på att fråga här skiter i det och helt plötsligt har man gått miste om någon som hade kunnat bli en trogen medlem.

Äh, efter att ha klurat medan jag skrev här så säger jag att det är bättre som det är idag. Man ska inte sätta upp massa gränser om de inte är nödvändiga. Och som sagt innan, hellre lite för många än lite för få trådar.

Att man tappar en del medlemmar som aldrig loggar in igen är oundvikligt, men är det ett problem?
Majoriteten av användarna idag står att klassificera som inaktiva, hur många har över fem inlägg? Över hundra? Hur många har ens varit inloggade de senaste tolv månaderna? De medlemmar som framöver bidrar till forumet kommer förmodligen inte att låta sig avskräckas av en karantänsperiod. Rent spam och "smart reklam" däremot brukar minska kraftigt på forum som inför en dylik regel.

En intressant fråga är hur pass länge en ny användare ska sitta i karantän. En dag? Två dagar? Fyra timmar? För lång tid och forumet blir ointressant, för kort tid så uppnås inte önskad effekt. Sen är det kanske en självklarhet men jag säger det ändå: rimligtvis borde det gå ut ett välkommen mejl till den adress som använts vid registrering för att tala om att profilen nu är aktiverad fullt ut.

Vad det gäller upprepade trådar så som "Hjälp! Vart ska ja säsonga?!" så tror jag snarare på hårdare insatser från moderatorerna i första hand. Döda dessa trådar och samla alla frågor på ett ställe. Nu när vi skriver "Supervalåret 2014" i våra kvällsblaskekalendrar fick jag en idé. Vore det möjligt att göra en säsongsbarometer likt alla dessa valbarometrar som dyker upp i tid och otid? En funktion där man får svara på ett antal frågor, rangordna ett antal parametrar och sedan får förslag på vilka orter som bäst passar in på vad du har angivit. T.ex. Vill du säsonga i Sverige/Alperna/Nordamerika/Japan. Vilka språk talar du? Park, puder eller pist? Budget? Arbeta eller Rasmus på luffen? Mycket eller lite fest? och så vidare för att sedan ge rekommendationer på orter att ta ställning till.

Sen tycker jag jeppenators förslag är bra, en liten pop-up i form av en figur, kanske ett gem, som uppenbarar sig om man skriver vissa lysta ord i rubriken. "Hej, jag ser att du startar en tråd om "parkskidor", har du prövat att läsa någon av dessa trådar först? Länk1 Länk2 Länk3"

Säsongsbarometer tror jag på!

Tror dock inte på karenstid. Fallen då nya personer kommer in och söker svar på dittan eller dattan men trots sökande inte hittar det borde kunna ställa sina frågor ändå. Är själv ingen aktiv medlem men har helt klart läst bra många fler trådar än vad jag har kommenterat.

Tycker det är en bra ide..men jag tycker man även ska tillämpa samma sak på köp och sälj!! På så sätt skulle vi slippa många bluff annonser och spara många blåögda personer några kronor!

Trots att jag är ganska ny här tänkte jag komma med lite förslag. :)

1. Framhäv forumreglerna mer. Just nu finns de som en länk i botten av sidan när man postar/skapar trådar.
Man skulle t.ex. första gången man går in i forumet som inloggad få upp forumreglerna på fullscreen och tvingas acceptera innan man kan gå vidare till forumet.

2. Inför lättåtkomlig "snabbsök" på startsidan för forumet. Enbart en ruta att skriva i och en sökknapp. Skulle ligga högst upp mellan "senaste/kategorier" och "skapa tråd".

Tillbaka
Topp