Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Snyggt! Mt. Athos på drygt 2000 möh. Väldigt speciellt ställe. Ska tydligen vara en rest av Östrom, där EU:s fria rörlighet inte gäller, bara män tillåtna då det är någon form av klosterområde. Bilden tagen från halvön mittemot, Sithonia tror jag den heter. Riktigt trevligt område.

Bilden till @Fabian

Kul. Jo,vissa platser/vyer minns man länge.
Då gör jag som @fredw och frågar efter liftens namn, utan att det syns så värst mycket annat än just liften. Dock syns liften mycket bättre.

På min mobil får jag öppna bilden helt för att se nåt.... Ingen aning om det är samma för alla...

Bilagor

• 20220309_140159.jpg
    20220309_140159.jpg
    368.7 KB · Besök: 130
Med så mycket snö måste det vara Hammarbybacken i Stockholm en normal vinter…..
Nej, här krävs det djupare analyser. ☝️🤓🔎
Följande tas i beaktning:
- solhöjden
- väderstreck
- liftstolparnas fackverkskonstruktion
- snömängden
Resultat:
Det är en av min barndoms liftar, Duxeralmliften på Gerlosplatte, en morgon på Jullovet under senare delen av 70-talet när det fanns riktiga vintrar med massor av snö. Det skulle även ha kunnat vara Filzsteinliften men den utesluts eftersom den inte hade Duxeralmliftens typiska fackverkskonstruktion.
Allt stämmer in på kriterierna ovan, jag är helt säker!☝️
Och en och en halv månad senare vann Ingemar Stenmark VM Guld i både Slalom och Storslalom i Garmisch-Partenkirchen.⛷️

Nej, här krävs det djupare analyser. ☝️🤓🔎
Följande tas i beaktning:
- solhöjden
- väderstreck
- liftstolparnas fackverkskonstruktion
- snömängden
Resultat:
Det är en av min barndoms liftar, Duxeralmliften på Gerlosplatte, en morgon på Jullovet under senare delen av 70-talet när det fanns riktiga vintrar med massor av snö. Det skulle även ha kunnat vara Filzsteinliften men den utesluts eftersom den inte hade Duxeralmliftens typiska fackverkskonstruktion.
Allt stämmer in på kriterierna ovan, jag är helt säker!☝️
Och en och en halv månad senare vann Ingemar Stenmark VM Guld i både Slalom och Storslalom i Garmisch-Partenkirchen.⛷️
Vettigt analys. Men jag var inte född i 70 talet än. Bilden tagen 2022.
Scandi passet gäller i liften.
Under snöfallet blåste det v/NV. När bilden togs hade vinden vänt till o/so.

Kan väl prova med denna vinterbild. Vad heter området (berget?) bakom fyren.

Här kommer en ledtråd:
Åskgudsbälteshållare skalle

Bilagor

• IMG_0108.jpeg
    IMG_0108.jpeg
    504.6 KB · Besök: 73
Senast ändrad:
Dagen till ära en liten filmsnutt med skidtema som min frågebild saknade. Vem hade inte velat se denne legend live på sin after-ski?

Filmen heter Ski Party men detta är nog bästa scenen. Finns en ”svensk” kvinnlig skidlärare nånstans också i filmen…

Torshälla
Dagen till ära en liten filmsnutt med skidtema som min frågebild saknade. Vem hade inte velat se denne legend live på sin after-ski?

Filmen heter Ski Party men detta är nog bästa scenen. Finns en ”svensk” kvinnlig skidlärare nånstans också i filmen…

Jäklar det fotarbetet!!! Bra inspiration inför kvällen!! Ska se om jag kan köra samma på dansgolvet framåt 12-tiden....

Tillbaka
Topp