Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Det ser ut att stämma överens med Bec des Rosses, fast "fel sida", ned mot Lourtier. Sen kan jag inte hitta ifall det åket har något speciellt namn.
Fel sida tycker jag duger utmärkt, men rent generellt "Bec des Rosses Face Sud".. Fast mer sydväst iofs.
Nordsidan är ju numer "ett måste" att köra om man vill vara hipp ..pga..ja ni vet vad. Men vänder man på huvvet lite så kan man få ta del av den lite större kakan.
Byn heter Lourtier och klövs bokstavligen talat på mitten av lavinen. Således består byn numer av "två halvor".
Mirakulöst dog ingen i denna lavin, och är nog därför lite klurigare att spåra på Google. Men det blir lättare nu när ni vet exakt vad ni skall söka på.

Tittar man noga ser man toppstationen på Mont Fort, och även pisten ner mot La Chaux.

@Pillard var ju direkt inne på Verbier, vilket inte är helt fel....men i denna frågeställning bidde det inte heller rätt. ☝
Utmärkt @FWahlberg - din tur!

Senast ändrad:
Fel sida tycker jag duger utmärkt, men rent generellt "Bec des Rosses Face Sud".. Fast mer sydväst iofs.
Nordsidan är ju numer "ett måste" att köra om man vill vara hipp ..pga..ja ni vet vad. Men vänder man på huvvet lite så kan man få ta del av den lite större kakan.
Byn heter Lourtier och klövs bokstavligen talat på mitten av lavinen. Således består byn numer av "två halvor".
Mirakulöst dog ingen i denna lavin, och är nog därför lite klurigare att spåra på Google. Men det blir lättare nu när ni vet exakt vad ni skall söka på.

Tittar man noga ser man toppstationen på Mont Fort, och även pisten ner mot La Chaux.

@Pillard var ju direkt inne på Verbier, vilket inte är helt fel....men i denna frågeställning bidde det inte heller rätt. ☝
Utmärkt @FWahlberg - din tur!
Haha! Ja det påminde en hel del om Bec men ändå inte rätt. Att det var ”andra” sidan förklarar ju en del

1613135190305.png

Okej! Får se hur nivån denna blir…
På bilden här blickar vi över gränsen mot ett annat land. Jag har tagit mig en bit bort från skidsystemet. När jag vänder mig till vänster så får jag ett åk på strax över 1000 höjdmeter för att ta mig tillbaka.
Från vilken skidort tar man sig hit? Bonuspoäng ifall man lyckas pricka platsen bilden är tagen från!

Kan det vara Saastal du tittar ner i? Då har du kommit från Macugnaga och gått till Monte Moropass. Men borde ju bli mer än 1000 höjdmeter ner då...

Stämmer bra det!

Bilden är tagen från Col de la Galise, som ligger ovanför Isereflodens källa vid gränsen till Italien. Hit kom vi genom att göra en "variation" av åket "Col Pers", där man halvvägs ned istället hudade upp till Col de la Galise från Refuge de Prariond. Sedan blev det ett åk hela vägen ned tillbaka till Le Fornet (och Val d'Isere).

1613138756572.png

Din tur @Pillard

Coolt! Nu ska jag bråka ännu mer genom att ta en bild från en helt annan plats. Bilden är tagen i ett speciellt naturområde. Vilket? Jag upplever att området är ganska karaktäristiskt. Fler ledtrådar kommer vid behov.

Ledtråd: Området har gett namn åt en hästras
Bild34.jpg

Senast ändrad:
Jag antar att här finns någon sorts anknytning till skidåkning (annat än vattenskidor)...
Träden ser inte nordeuropeiska ut. Nästan afrikanska.

Tillbaka
Topp