Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vi ödslar ingen tid utan går direkt på nästa. Min turkamrat (på bilden) och jag
Bild.jpg
står på toppen av en fin topptur. Vilken skidort har vi i närheten (närmast alltså)? Bonuspoäng om man identifierar toppen vi är på.

Bra bild, massor av detaljer som en lokalkänd borde känna igen. Jag är inte så lokalkänd så jag gissar på Alpe d’Huez

Man skymtar Matterhorn i bakgrunden till vänster. Och ett Matterhorn till på höger sida förresten. SÅ jag tror inte du står på Matterhorn. Korrekt?

Tror det är delar av Berner Alpen man ser, då står ni på andra sidan Rhônedalen och närmsta skidområde är Aletscharena (Riederalp, Bettmeralp och Fiescheralp). Kan vara ett av många Breithorn ni står på?

Ni är i Engadin och på andra sidan dalen ser man Piz Corvatsch skidområde. I bakgrunden Bernina Gruppe. Ni står kanske på Piz Lagrev eller Piz Julier.
Fast då har ni klättrat mycket eller åkt helikopter.
Skidorten är St Moritz.

Senast ändrad:
Ni är i Engadin och på andra sidan dalen ser man Piz Corvatsch skidområde. I bakgrunden Bernina Gruppe. Ni står kanske på Piz Lagrev eller Piz Julier.
Fast då har ni klättrat mycket eller åkt helikopter.
Snyggt!! Helt rätt. Vi står uppe på Piz Lagrev (som för övrigt är en mycket fin topptur från Julierpass på ca. 900 höjdmeter), och det är Corvatsch (St Moritz) i bakgrunden. Din tur!

Hur länge väntande du och gav oss andra en chans innan du kom med rätt svar Pistecarver? ;)

Gissar att de inskannade bilderna snart tar slut så det blir svart- vita varianter med himlen som motiv :) Tror vi behöver styra in det på Skandinavien snart.. Alperna är klart svårare med många aggressiva toppar.

@Anzom
Alla mina bilder är skannade eller snipping tool, det går inte att ladda upp bilder på 2-3 MB (eller är det bara hos mig?).
Det är naturligtvis lättast om man har varit där, men nog borde det vara lättare att identifiera de skarpa distinkta konturerna från Alperna än de mjuka avrundade formerna från fjällen?

@ alla bildjägare:
Vad vill ni ha nu?
Vackra vyer från en skidort (nya bilder) eller en bild på ett "fett" berg (gammal bild)?

Vackra bilder från trakterna av Briançon så jag kan börja ladda för säsong m frugan där.....😉

Spelar ingen roll men är en fördel om bilden eller ledtrådar leder en till rätt område, ibland tar det timmar innan vi vet vilket land vi är i

Bilder är det väl ingen som har brist på, det gäller ju att komma ihåg var man är om det gäller att pricka in berg istället för skidort.

@Anzom
Alla mina bilder är skannade eller snipping tool, det går inte att ladda upp bilder på 2-3 MB (eller är det bara hos mig?).
Det är naturligtvis lättast om man har varit där, men nog borde det vara lättare att identifiera de skarpa distinkta konturerna från Alperna än de mjuka avrundade formerna från fjällen?

@ alla bildjägare:
Vad vill ni ha nu?
Vackra vyer från en skidort (nya bilder) eller en bild på ett "fett" berg (gammal bild)?
Vi vill ha bilder med referenser. Typ ett lifthus, flera liftar eller nåt annat som man kan känna igen. Byns läge visavi vissa liftlinjer eller så

Ok, då kör vi en lite "teknisk" bild på ett mäktigt berg.
Första ledtråden:
Berget till höger är faktiskt från dal till topp nästan lika högt som Mount Everest. Det skiljer endast 150m till Everest's fördel (jag har räknat Everest's höjd från Basecamp i Nepal till topp).
Det är den vänstra toppen av de två "tvillingtopparna" som är högst.
Vad heter den?

Scan44.JPG

Snödjup

Tillbaka
Topp