Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Dags att någon gissar och förhoppningsvis får en ledtråd som belöning…;) Sockertoppen igen?
Äntligen en gissning.
Eftersom jag jagade ripa med @Bgn så är en kvalificerad gissning (”Jämtlands Sarek” är ju hans jaktmarker)

Men jakten i Skäckerfjällen blev avlyst så vi var i ”Sveriges Alaska” istället 😇

Hmmm… Det kan väl inte vara Storknulen? 🫣

Stoure Tjaalnge - Kyrkan

Man tackar, lär mig mycket om Jämtland och övriga fjällen här! 🙏🏻
Yes!
Trots att Kyrkan är bara 1067m högt och endast 200m fallhöjd, så ser toppen ut som ett litet Matterhorn

Jag blev lite sugen på att ta med tura där i vinter med min nya toppturskompis (malamuten)

över till @fredw

Vilken skidort?

1694505983126.jpeg

Ja, det är det ju.
Till vänster den korta svarta skogspisten bredvid huvudpisten, en bit från sittliftens dalstation. En 6-stols Leitner Express med 124 fhm.:LOL:
Jag var där för ett par år sedan i vecka 7 och det var kallt som satan!

Fast det skulle förstås kunna vara Saalbach också! :unsure: ☝️

EDIT: Apropå diskussionen om Riksgränsen och Björkliden, det är väl märkligt att de har gamla skruttiga långsamma liftar där, medan det finns en Leitner i Småland…:rolleyes:

Senast ändrad:
Ja det är mycket riktigt Smålands Saalbach, Isaberg/Hestra! :)
Troligen Sveriges bästa skidanläggning söder om Ulricehamn (som jag gillar även om Isaberg är större). Ja där är svinkallt ibland. Den roligaste backen ligger mer till höger utanför bild, den har ett mittenparti som är kort men helt ok.
Ordet till Ivo, som väl någon anledning (knappast hisnande puderfyllda korridorer...) nog var där tidigare år?

Senast ändrad:
japp, vi råkade åka förbi Isaberg i somras så jag kände igen stället.
När det gäller diskussion kring skidanläggningar som är i behov av moderna liftar:

Jag tror inte det finns en enda kopplingsbar lift som byggts utan kraftiga subventioner/skattepengar i detta land. T.o.m Skistar ansöker om feta glesbygdsstöd för att bygga liftar; dessutom låter de stugägare vara med och dela på notan. Tänk på det, nästa gång ni gnäller över gamla släpliftar ;)

bild kommer strax

Tänk på det, nästa gång ni gnäller över gamla släpliftar ;)

Tväråvalvet, my love - jag drar tillbaka alla hårda ord! :) Dessutom - hellre en släplift från 198X i drift än en sittlift där svänghjulet ramlar i backen eller står stilla pga att det ibland är minusgrader och blåser på vintern. Sorry, fel tråd! ;)

Äntligen lyckades man väcka storpotaten!
(Försökte ju med allehanda ”favorit namn” på Jämtländska platser men ”tignes” var tydligen droppen)

Visst är det Dromskåran i Bydalen!
Det gjorde du med bravur....den ena floskeln efter den andra. Surjämtar har sannerligen ett behov av att jämföra sina stoltheter med ...storheter. ;)

Då ska vi se vem som vet i vilken stad man kan hitta denna tvåmanna-torped med senaste teknikens servostyrning?
1694537901145.png

Tillbaka
Topp