Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Givetvis! Med bonuspoängen också 🙂

Jag misstänkte att det skulle vara en enkel match för antingen dig eller PC. @STORPOTATEN leder oss vidare.
Ledigheterna är över, glöggångorna har (nästan) skingrats. Dags att gissa bildgåtor! ;) (y)

Vad heter den här liften?
1704141978842.png

Bjuder på en lätt då. I vilket skidområde?
Visa bilaga 28916
Här var det ju heldött, ska man kanske våga sig på en gissning?
Jag tycker mig se ett berg som varit med ett antal gånger här, även känt som Väderhornet - PC's favoritberg. Vilket förklarar hans kärleksstinna ögon i reaktionen.
Det kan inte vara Mürren, för då hade utsikten sett lite annorlunda ut, varför detta måste vara Grindelwald/Wengen. På Grindelwald-sidan då förstås. Tror jag?

Jag tycker mig se ett berg som varit med ett antal gånger här, även känt som Väderhornet - PC's favoritberg. Vilket förklarar hans kärleksstinna ögon i reaktionen.
Ja, hela bergkulissen som reser sig i fonden bakom Grindelwald är imponerande. Jag har bara varit där och åkt skidor en enda gång, det var på 80-talet tillsammans med två gymnasiekompisar.
Wetterhorn som står där som en ensam stenkoloss 🏔️ och reser sig 2700 fhm ovanför Grindelwald är synnerligen imponerande trots att det är långt ifrån högst i bergkulissen. Och Eiger Nordwand förstås, där man tvingas böja rejält på nacken för att se hela skapelsen nerifrån dalstationen vid Männlichenbahn.

Här var det ju heldött, ska man kanske våga sig på en gissning?
Det kan inte vara Mürren, för då hade utsikten sett lite annorlunda ut, varför detta måste vara Grindelwald/Wengen. På Grindelwald-sidan då förstås. Tror jag?
Alla rätt. Klippan jag var på väg att runda på väg till dalnedfarten heter Schwarzi Flue. Djurskyddsområde för skogshöns om jag minns rätt. Nås från Gummiliften. Ofta bra snö där tack vare lite mer lä.

Över till @STORPOTATEN

Right on. Känner att det är läge för en lång-weekend med frugan i Grindelwald. Så fort francen gått ner till 90-taslnivåer.. :ROFLMAO:

Här har vi massa ledtrådar. Vi har lift, pist, offpist, lavinstaket, lite släpp och till och med ett par skärmflygare. Vad heter skidorten?
1704290714864.png

Right on. Känner att det är läge för en lång-weekend med frugan i Grindelwald. Så fort francen gått ner till 90-taslnivåer.. :ROFLMAO:
När jag var Grindelwald kostade 1 CHF = 3,60 SEK.
Några år senare i början på 90-talet när jag ”sommarpendlade” till Zermatt, så kostade den 4 kr.
Det ska nog gå att komma dit igen om vår Riksbankschef kan tuffa till sig och höja reporäntan till en sådär 15-20%. Gäller bara att betala av huslånet innan dess…:ROFLMAO::oops:💸

Här passar det bättre? Typ på fjället ovanför Tänndalens backar? Gissar på Svansjön till höger i bild.

1704366547488.png

1704366724744.png

Senast ändrad:
Kvitfjäll är mysigt. Var ni ute och åkte i "offpistområdet" till höger i bild på andra sidan? Läste något om det men hittade aldrig dit. Där fanns en släplift längst ut som stod stilla när vi var där (Fjellhejsen?), intill en då opistad pist som gick att nå från toppen (tror det är den som skymtar bakom liftvajern uppe till höger). Så det blev bara en vända åt det hållet. Gillade annars bäst backarna ner mot melllanstationen på "framsidan".
Ganska lyxigt med den där gondolen, det är väl bara en kort transportlift egentligen!

Senast ändrad:
Kvitfjäll är mysigt. Var ni ute och åkte i "offpistområdet" till höger i bild på andra sidan? Läste något om det men hittade aldrig dit. Där fanns en släplift längst ut som stod stilla när vi var där (Fjellhejsen?), intill en då opistad pist som gick att nå från toppen (tror det är den som skymtar bakom liftvajern uppe till höger). Så det blev bara en vända åt det hållet. Gillade annars bäst backarna ner mot melllanstationen på "framsidan".
Ganska lyxigt med den där gondolen, det är väl bara en kort transportlift egentligen!
På sluttningen i bilden fanns det vad jag kunde se i Påskas bara pister. All övrig terräng var besudlad med norska lyxvillor med Porsche Taycans parkerade utanför. På hitsidan från bilden skiers right från liften Vesleseter Express fanns det något som heter ”Pudderskogen”. Men eftersom man var tvungen att köra störtlopp för att få styrfart i pisten bredvid, så struntade jag i att prova ”puddret”.
Gillade också nerfarten till mellanstationen, vi körde fram och tillbaka över toppen för omväxling, pist 21 och 23 på solsidan hade också trevliga partier.
Vi tyckte om Kvitfjell, för en gångs skull var det kvalitet på gastronomin i Norge (Tyrihans intill pisten med klass på lunch, fika och afterski). Det var ett skidområde med vuxen publik.
Men nästa Påsk blir det ändå något nytt ställe i Norge igen, ombyte förnöjer.

Snödjup

Tillbaka
Topp